Postkoncerns lastbiler tanker fossilfri biodiesel
Fredag 25. september 2020 kl: 13:03
Af: Redaktionen
PostNord i Danmark er begyndt at teste brugen af fossilfri biodiesel HVO100 på to tredjedele af sine lastbiler. Det vil sænke bilernes CO2‐udledning med op til 90 procent og dermed bidrage massivt til PostNords grønne omstilling
‐ Med en målsætning om at være fossilfri transportør i 2030 sætter PostNord retningen for fremtidens logistik. Allerede i 2020 forventer vi at reducere CO2‐udledningen med omkring 2.200 ton alene på grund af skiftet til biodiesel, og hvis det går, som vi forventer, bliver det i 2021 til en besparelse på 6.600 ton, siger Jakob Manori, der er direktør i PostNord Logistics.
Han forklarer, at 6.600 ton CO2 nogenlunde svarer til udledningen fra én lastbil, der kører 217 gange rundt om jorden.
CO2-besparelse direkte fra tankanlægget
Den biodiesel, som PostNord vi bruge, leveres af energiselskabet Q8, der står bag udviklingen af Q8 Biodiesel HVO100, og som også leverer de tekniske løsninger.
‐ For at vi skal nå vores mål om at være klimaneutrale i 2045, så kræver det, at vores kunder er med. Derfor er samarbejdet med PostNord omkring deres omstilling fra diesel til vores HVO100 endnu et vigtigt skridt for begge parter, siger Q8’s Retail Direktør Helle Dahlgren Skov og fortsætter:
‐ Vores ambition er at udvikle produkter og services, der hjælper vores kunder med omstillingen til mere bæredygtig transport. HVO100 er lige nu et interessant produkt i markedet, fordi det er fossilfrit og ret massivt kan reducere CO2‐udledningen i transportsektoren, men også fordi det kan tankes på de fleste virksomheders eksisterende bilflåder, så omstillingen kan ske fra dag til dag.
Grøn omstilling på sporet
Siden 2009 har PostNord i Danmark reduceret sin CO2‐udledning med 67 procent, og den omfattende omstilling fortsætter med fuld fart på landevejene.
‐ PostNord går forrest for at finde de grønne løsninger, der er brug for i de stadigt voksende e‐handels‐ og transportbrancher, så vi belaster klimaet så lidt som muligt samtidig med, at vi for fuld styrke kan levere for vores kunder, siger Jakob Manori.
De over 120 lastbiler, der nu tankes op med Q8 Biodiesel HVO100, kører ud fra PostNords godsterminaler i Fredericia, Aarhus, Aalborg og Køge, og de vil være udsmykket med mærkater med teksten ’Omtanke for en grøn fremtid’.
Fakta om HVO:
- Biodiesel HVO100 er et 100 procent fossilfrit alternativ til diesel Biodiesel HVO100 reducerer CO2‐udledningen med op til 90 procent sammenlignet med konventionel diesel
- HVO100 ligner rent kemisk almindelig diesel. Det er derfor muligt at skifte frit mellem og eventuelt blande HVO og diesel Den Biodiesel HVO100, som PostNord vil bruge, er baseret på slagteaffald primært fra industri og slagterier og dermed restprodukter, som ikke er brugbare som fødevarer
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |