Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Den elektriske busandel kører mod 50 procent i Aarhus

Onsdag 6. november 2024 kl: 10:32
Af: Redaktionen

Busselskabet AarBus er i øjeblikket ved at indkøre 31 nye elbusser som erstatning for eksisterende dieselbusser i Aarhus. De 31 nye batteri-eletriske busser bliver leveret af polske Solaris, er alle 18 meter ledbusser og er en del af et samlet indkøb af i alt 56 el-busser, hvor de resterende 25 elbusser bliver leveret i foråret 2025

Indkøbet af de 31 elektriske busser og de 25, der følger efter i løbet af foråret næste år, er skridt imod Aarhus Kommunes mål om, at alle 149 bybusser i drift skal være CO2-neutrale i 2027, mens reservebusserne skal være det i 2030. 


I dag har AarBus 62 batteri-elektriske busser i drift. Med de 31 nye elektriske ledbusser fra Solaris, der bliver sat i drift i løbet af oktober, november og december, vil antallet stige til 93, hvilket er omkring halvdelen af Aarbus' busser.


- Vores kollektive trafik skal være et velfungerende og grønt alternativ til bilen. Med endnu flere el-busser på vejene får aarhusianerne en bedre og mere behagelig oplevelse, når de hopper på bussen. De kommende år giver vi den kollektive trafik en økonomisk indsprøjtning, så aarhusianerne vil opleve, at busser og letbane kører så ofte i myldretiden, at køreplaner bliver overflødige, siger Nicolaj Bang (K), der er rådmand for Teknik og Miljø.


El-busser giver gode kundeoplevelser
Midttrafik oplever at flere og flere tager den kollektive trafik i Aarhus. September blev en rekordmåned for både bybusser og letbane med 3.070.592 passagerer. Det er 109.234 flere passagerer end i september sidste år.  


- Vi er inde i en positiv udvikling, hvor flere vælger den kollektive trafik til. Med de nye el-busser og Letbanen, der også kører på el, gør vi det endnu lettere for aarhusianerne at vælge en grøn og CO2-neutral rejse. Dertil kommer gode kundeoplevelser i form af støjsvage busser, let indstigning, stort flexareal og elektriske kørestolsramper. El-busserne vil også bidrage til, at støjniveauet i bybilledet generelt vil blive mindre til glæde for alle i og omkring Aarhus by, siger Lars Berg, der er direktør i Midttrafik.


Hos busselskabet AarBus, som står for driften af bybuskørslen i Aarhus, har man set frem til at få de nye el-busser ud at køre.


- Det er utroligt spændende og vigtigt for os at være med til at gøre Aarhus til en grønnere og renere by, og vi glæder os over samtidig at kunne forbedre den oplevelse, kunderne får i vores busser, siger AarBus' direktør Hans Jørgen Østergaard.

Han tilføjer, at de nye el-busser kører væsentligt længere på en opladning end de el-busser, AarBus i forvejen har, og det har stor betydning for at sikre en driftssikker kollektiv trafik.


De første batteri-elektriske busser blev kørt ind i den kollektive transport i Aarhus i august 2019, hvor busselskabet i Aarhus tog fire batteri-elektriske Volvo-busser i brug. Efterfølgende købte busselskabet flere busser hos Volvo. De seneste indkøb er sket hos Solaris, hvor de nyeste busser har både længere rækkevidde pr. opladning og elektroniske spejle.


Fakta om de nye el-busser:
  • AarBus har indkøbt i alt 56 el-busser. 31 af busserne leveres og sættes i drift løbende fra oktober til december 2024. De resterende 25 busser kommer på gaden i løbet af foråret 2025
  • AarBus råder i forvejen over 62 el-busser, så med de 31 el-busser vil 50 procent af AarBus i alt 188 busser fra december køre på el
  • Busserne har en væsentlig længere rækkevidde end tidligere indkøbte el-busser. Det forventes, at de kan køre et helt driftsdøgn på en enkelt opladning, som finder sted på et af AarBus' anlæg om natten
  • Busserne er 18-meter busser af mærket Solaris og har 47 faste siddepladser, hvoraf de 39 vender fremad. Dertil kommer 3 klapsæder og 88 ståpladser
  • Busserne er støjsvage
  • Busserne har god tilgængelighed med lav indstigning, stort flexareal og elektriske kørestolsramper
  • Busserne har elektroniske sidespejle, hvilket giver bedre udsyn og større sikkerhed

Aarhus Kommune har et mål om, at driftsbusser skal være CO2 neutrale i 2027, mens reservebusser skal være CO2 neutrale i 2030.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fredag 8. november 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Færgerederi blev prist for ny el-færge
- Norsk pakkedistributør satser på egne pakkebokse
- Den elektriske busandel kører mod 50 procent i Aarhus
- Dansk transportkoncern tager 10 elektriske lastbiler i brug i Storbritannien
- Fredag 1. november 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Dansk global klimaindsats skal fokusere på at fremme ambitiøs, global kli­ma­re­gu­le­ring i IMO og EU
- Klimarådet kommenterer SVM-Regeringens Klimaplan 2024 i ni punkter
- SVM-Regeringens Klimaprogram 2024 er lagt fram
- Demonstranter for nattog holdt et stille pyjamasparty på Hovedbanegården
- Til marts kører el-busdriften yderligere frem på Sjælland
- Uddannelsescenter kører med elektrisk lastbil som skolevogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst