Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Klimarådet kommenterer SVM-Regeringens Klimaplan 2024 i ni punkter

Fredag 1. november 2024 kl: 11:30
Af: Redaktionen

Klimarådet har med klimaloven fra 2020 til opgave at kommentere det årlige program fra den siddende regering. Klimarådets kommentarer til SCM-Regeringens Klimaprogram 2024, der blev lagt frem 30. september, indeholder umiddelbare observationer og bemærkninger til regeringens klimapolitik


Klimarådets vurdering af, om regeringens klimaindsats anskueliggør, at klimamålene nås, kommer i Klimarådets årlige statusrapport, der udgives i februar.


Klimarådet har i et notat peget på ni elementer i SVM-Regeringens Klimaprogram 2024.


De ni punkter er opsummeret:
  1. Der er en plan for at nå 2030-målet, men der er også risici. Klimaprogrammet viser, at regeringen har en klar plan for at nå 2030-målet. Der er dog en risiko for, at planen ikke går som forventet. I det lys er det positivt, at klimaprogrammet har fokus på at mindske risici forbundet med implementering af de vedtagne aftaler
  2. Der er ikke nogen klar plan B for at opfylde 2030-målet. Usikkerheden om de fremtidige udledninger af drivhusgasser gør, at der let kan opstå et behov for yderligere reduktioner af udledningerne. Det er uklart, hvad regeringen vil gøre i en sådan situation
  3. Meget landbrugsjord skal omlægges på kort tid. Trepartsaftalen indebærer en markant forøgelse af både skovrejsningsindsatsen og udtagningen af kulstofrige jorder på få år. Der er fare for, at regeringen undervurderer, hvor kraftige økonomiske og regulatoriske incitamenter der reelt er nødvendige for at opnå disse mål
  4. Tidspunkt for implementering af CCS har betydning. I klimaprogrammet forventes en stor CCS-pulje at føre til konkrete reduktioner senest i 2030. I klimafremskrivningen forventes effekten af puljen at træde fuldt i kraft allerede i 2029. Hvornår effekten træder i kraft, har væsentlig betydning for opfyldelsen af 2030-målet, der opgøres som et treårigt gennemsnit af årene 2029-2031
  5. Klimaeffekten af pyrolyse er usikker på kort sigt. Regeringen regner med et bidrag på 0,3 mio. ton CO2 fra pyrolyse i 2030. (Pyrolyse er i denne forbindelse er opvarmning af forskellige biomasser, der i processen omdannes til gas, bio-olie og biokul). Det kan dog blive svært at opnå selv dette beskedne bidrag til 70-procentsmålet. Det skyldes blandt andet usikkerheden om, hvordan pyrolyse skal indregnes i de officielle emissionsopgørelser
  6. Klimaprogrammet kan med fordel øge fokus på det lange sigte. Klimaprogrammet fokuserer primært på tiden frem mod 2030 og 70-procentsmålet. Men der er også behov for at se længere frem. Hvis Danmark skal i mål med klimaneutralitet i 2045 og efterfølgende 110 procents reduktion i 2050, skal regeringen i gang med at tilrettelægge vejen dertil allerede nu
  7. Regeringen risikerer at overse betydningen af forskning i adfærdsændringer. Inden for den grønne forskning har regeringen primært fokus på bidraget fra de grønne forskningsmidler til udvikling og udbredelse af grønne teknologier. Dermed er der risiko for, at regeringen overser betydningen af forskning i de adfærdsændringer, som kan blive afgørende for at mindske det forbrugsbaserede klimaaftryk
  8. Danmarks globale klimaindsats savner retning. Klimaprogrammet viser, at Danmark er engageret på en lang række vigtige globale indsatsområder. Der sættes dog hverken konkrete målsætninger eller pejlemærker for Danmarks globale klimaindsats. Det er dermed uklart, præcis hvad strategien har til hensigt at opnå. Klimarådet bakker i den forbindelse op om regeringens ønske til en dialog om, hvad det vil sige, at Danmark skal være et grønt foregangsland. Det vil kunne bidrage til at sætte tydeligere retning i dansk klimapolitik
  9. Danmarks høje forbrugsbaserede klimaaftryk behandles ikke. Danmarks forbrugsbaserede klimaaftryk adresseres hverken i klimaprogrammets nationale eller globale del. Det er på trods af, at regeringsgrundlaget fra 2022 har ambitioner om at reducere klimaaftrykket fra danskernes forbrug og fra de offentlige indkøb. Det forbrugsbaserede klimaaftryk bør adresseres mere målrettet som en vigtig del af Danmarks samlede klimaindsats
 
Notatet kan læses i sin fulde længe via dette link - klik her:








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Træsprit havner på Djurslands største havn
- Lastbiler er blevet registreret forkert
- Staten skal hjælpe markedet for grønt flybrændstof i gang
- Skibsfarten er et globalt erhverv, som bør klimareguleres på internationalt plan
- Klimaråd udforsker konsekvenser og valg for Danmarks næste klimamål
- Nyt samarbejde skal fremme bæredygtig luftfart
- Fredag 29. november 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- En ny intermodal transportløsning skal reducere CO2-udslippet med 68 procent
- Flydende brint giver rækkevidde på over 1.000 kilometer
- Tysk lastbilproducent får 1,68 milliarder kroner i støtte til produktion af brintelektriske lastbiler
- Luftrensning forbedrer arbejdsmiljøet for skraldemænd
- Fransk lastbilproducent kan også være med på 600 elektriske kilometer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst