FORSLAG FRA VOGNMANDSORGANISATION:
Vognmandsorganisationen peger på, at det vil være til gavn for alle, hvis politikerne inddrager kapacitetsforøgelser af vognmændenes materiel i de politiske forhandlinger om en kilometerafgift for de tunge lastbiler, som er i gang og ventes afsluttet inden for kort tid. Kapacitetsforøgelser er eksempelvis længere køretøjer og større totalvægte
DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard peger på, at man bør forhøje totalvægten på lastbiler og vogntog samt forøge længden på sættevogne og totallængden på sættevognstog. Tiltag som vil gøre godstransporten mere effektiv og mindre klimabelastende.
- Det vil give en meget stor CO2-reduktion samt økonomiske og klimamæssige gevinster for vognmandserhvervet og samfundet. Jeg har før sagt, at det ligger til højrebenet at sætte fuldt tryk på at få forslagene gennemført hurtigst muligt, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Netop nu, hvor der politisk bliver talt om at pålægge den tunge transport afgiftsbyrder i en hidtil uset størrelsesorden, vil forøget kapacitet på køretøjerne give åbenlyse gevinster for samfundet, klimaet - og ikke mindst vognmandserhvervet. Ja, jeg forventer faktisk, at man netop nu tager ansvar og følger eksperterne, der har konkluderet, at samtlige projekter vil have en positiv nettonutidsværdi og dermed være samfundsøkonomisk rentable, siger direktøren med henvisning til den analyse af optimering og tilpasning af national vægt- og dimensioneringsregulering, som Færdselsstyrelsen offentliggjorde ved årsskiftet.
Den planlagte kilometerafgift betragter DTL som grundlæggende uklog.
- Ikke alene vil administrations- og kontroldelen fylde en betragtelig del af provenuet. Men erfaringen fra den gang, man legede med tanken om en tilsvarende kilometerafgift, var, at det i høj grad vil have en negativ påvirkning af erhvervslivet i de afsides beliggende områder af landet. Det, som mange politikere ynder at kalde Produktionsdanmark. Derfor er kilometertanken ikke groet i vores have, siger Erik Østergaard.
Ifølge DTL går planerne ud på at lægge afgifter på lastbiler fra 12 ton og opefter, når de kører på et begrænset vejnet bestående af statsvejene samt et antal centrale kommuneveje for at undgå sivetrafik. Senere - i 2027 - skal kilometerafgiften øges, og vægtgrænsen nedsættes til 3,5 ton.
Eksempler på DTL-ønsker til kapacitetsforøgelse:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Flere pakker og øget fokus på omkostninger gav resultatforbedring hos postkoncern
- Vognmand i Grenaa har fået 4.680 nye hestekræfter
- Ændret bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog er sendt i høring
- Fredag 18. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Transportsektor og bilindustri vil have skub i forhandlinger om vægt og dimensioner
- Vognmand på Vestsjælland valgte forvogn med fire aksler
- Ny bekendtgørelse om dobbelttrailer-vogntog er sendt i høring
- Køle-serie bliver udvidet med to nye multitemperaturenheder
- Tysk haveselskab sætter gang i automatisering af terminaktraktorer
- 780 heste har to aksler at trække på
- Fire-akslet tip-trailer har fået lidt ekstra
- Politiet har anholdt bagmænd og bude anholdt i sag om narkosalg
Skriv din kommentar:
Højere kilometerafgift bør udløse mulighed for større og tungere køretøjer
Tirsdag 21. juni 2022 kl: 11:28
Af: RedaktionenVognmandsorganisationen peger på, at det vil være til gavn for alle, hvis politikerne inddrager kapacitetsforøgelser af vognmændenes materiel i de politiske forhandlinger om en kilometerafgift for de tunge lastbiler, som er i gang og ventes afsluttet inden for kort tid. Kapacitetsforøgelser er eksempelvis længere køretøjer og større totalvægte
DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard peger på, at man bør forhøje totalvægten på lastbiler og vogntog samt forøge længden på sættevogne og totallængden på sættevognstog. Tiltag som vil gøre godstransporten mere effektiv og mindre klimabelastende.
- Det vil give en meget stor CO2-reduktion samt økonomiske og klimamæssige gevinster for vognmandserhvervet og samfundet. Jeg har før sagt, at det ligger til højrebenet at sætte fuldt tryk på at få forslagene gennemført hurtigst muligt, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Netop nu, hvor der politisk bliver talt om at pålægge den tunge transport afgiftsbyrder i en hidtil uset størrelsesorden, vil forøget kapacitet på køretøjerne give åbenlyse gevinster for samfundet, klimaet - og ikke mindst vognmandserhvervet. Ja, jeg forventer faktisk, at man netop nu tager ansvar og følger eksperterne, der har konkluderet, at samtlige projekter vil have en positiv nettonutidsværdi og dermed være samfundsøkonomisk rentable, siger direktøren med henvisning til den analyse af optimering og tilpasning af national vægt- og dimensioneringsregulering, som Færdselsstyrelsen offentliggjorde ved årsskiftet.
Den planlagte kilometerafgift betragter DTL som grundlæggende uklog.
- Ikke alene vil administrations- og kontroldelen fylde en betragtelig del af provenuet. Men erfaringen fra den gang, man legede med tanken om en tilsvarende kilometerafgift, var, at det i høj grad vil have en negativ påvirkning af erhvervslivet i de afsides beliggende områder af landet. Det, som mange politikere ynder at kalde Produktionsdanmark. Derfor er kilometertanken ikke groet i vores have, siger Erik Østergaard.
Ifølge DTL går planerne ud på at lægge afgifter på lastbiler fra 12 ton og opefter, når de kører på et begrænset vejnet bestående af statsvejene samt et antal centrale kommuneveje for at undgå sivetrafik. Senere - i 2027 - skal kilometerafgiften øges, og vægtgrænsen nedsættes til 3,5 ton.
Eksempler på DTL-ønsker til kapacitetsforøgelse:
- Forhøjelse af totalvægten fra 32 tons til 36 tons på fire-akslede lastbiler. Indførelse af fem-akslede lastbiler med 42 tons totalvægt
- Forøgelse af længden på sættevogne fra 13,6 meter til 14,9 meter
- Forøgelse af totallængde fra 16,5 til 17,5 meter på sættevognstog
- Ekstra to meters vogntogslængde til sættevognstog og påhængsvognstog med kran
- Forhøjelse af vægten på vogntog - specielt på syv-akslede vogntog fra 56 til 58 tons
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere pakker og øget fokus på omkostninger gav resultatforbedring hos postkoncern
- Vognmand i Grenaa har fået 4.680 nye hestekræfter
- Ændret bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog er sendt i høring
- Fredag 18. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Transportsektor og bilindustri vil have skub i forhandlinger om vægt og dimensioner
- Vognmand på Vestsjælland valgte forvogn med fire aksler
- Ny bekendtgørelse om dobbelttrailer-vogntog er sendt i høring
- Køle-serie bliver udvidet med to nye multitemperaturenheder
- Tysk haveselskab sætter gang i automatisering af terminaktraktorer
- 780 heste har to aksler at trække på
- Fire-akslet tip-trailer har fået lidt ekstra
- Politiet har anholdt bagmænd og bude anholdt i sag om narkosalg
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |