Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
ARBEJDSGIVERORGANISATION:

En spanier kan også arbejde som chauffør i Danmark

Tirsdag 25. januar 2022 kl: 11:08
Share  


Af: Redaktionen

Kun 20 procent af vognmandsorganisationen ATL's medlemmer har udenlandske chauffører ansat, selv om der er udbredt mangel på kvalificerede chauffører. ATL, der har omkring 800 transportvirksomheder om medlemmer, vurderer, at der bliver behov for at rekruttere flere fra andre europæiske lande - og sydeuropæere er blevet mere interessante

I de seneste måneder har ATL fortalt om vognmænd, som har solgt deres lastbiler, har sagt nej til ordrer eller ladet bilerne holde stille, fordi de mangler chauffører. Samtidig viser en rundspørge blandt ATL’s medlemmer, at kun omkring hver femte vognmand (22,8 procent) har udenlandske chauffører ansat.


- Det er selvfølgelig pinefuldt for en vognmand at sige nej til ordrer, fordi der ikke er medarbejdere til at løse opgaven. Og det er et tab for samfundet. For flere vognmænd vil det være oplagt at kigge mod andre EU-lande efter chauffører. Vi er i en alvorlig situation, hvor vi er nødt til at dreje på alle haner,
siger Lars William Wesch, der er direktør i ATL.


I de senere år er chaufførerne især kommet fra Polen og Rumænien. Men det er også muligt at søge efter chauffører i Italien og Spanien.


Antallet af sydeuropæere, der søger job i Danmark, er stigende, og mange brancher rækker ud efter dem. 


- Selvfølgelig kan transportbranchen også rekruttere sydfra. Der har ikke været tradition for det, og meget tyder på, at der vil være brug for nogle, som går forrest. Det er jo reelt det mønster, vi har set fra de østeuropæiske lande. Nogle skal vise vejen og prøve at arbejde i Danmark. Det bliver forhåbentlig en succes, som kan bane vejen for flere, siger Lars William Wesch.


ATL-direktøren mener, at tilbuddene i Danmark er gode nok, men skal markedsføres.


- Vi har en del at byde på i Danmark. Vi har en god overenskomst, og der er som regel et direkte og uformelt forhold mellem ledelse og medarbejdere. Men vi kan godt bruge en ekstra håndsrækning i form af markedsføring via ambassader og lignende. Det var nogle af de elementer, som man desværre ikke kunne opnå et politisk flertal for i den netop indgåede politiske aftale, og det er ærgerligt, siger Lars William Wesch.


I ATL’s rundspørger er virksomhederne, der har udenlandske chauffører ansat, også blevet spurgt, hvordan det har været at integrere medarbejderne i virksomheden. 25,8 procent svarer ”let”, 54,8 procent svarer ”til at håndtere” og 19,3 procent svarer ”svært” eller ”meget svært”.


Måske er det derfor, at 73 procent af virksomhederne overvejer at ansætte flere udenlandske medarbejdere.


- Der er meget, man skal overveje, inden man ansætter den første udenlandske medarbejder. Det gælder for eksempel skat, social sikring, boligforhold og sprogbarrierer. Men tilsyneladende er det en del lettere at ansætte nummer to og tre, siger Lars William Wesch.




Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lastbilproducent skruer op for strømmen sammen med leverandør af ladeløsninger
- Gardintrailer med truckbeslag skal køre hos vognmand i Aabenraa
- Vognmandsorganisation kalder 11 kg-regel for et politisk misfoster
- Stigende e-handel kan betyde nye udfordringer på vejene
- Øresundsfærger sejler mere og mere bæredygtigt
- Belægningsspecialist kører ud med den tredie i rækken
- Lastbilproducent åbner batterifabrik i Belgien
- Lastbil kører på træsprit produceret af vind, vand og CO2
- Små cyklister oplevede stor lastbil på tæt hold
- Ny myndighedskontrol af arbejdstid er vedtaget - med vejledende kontrol de første tre måneder
- Chaufførmangel presser transportkapaciteten
- Fredag 13. maj 2022 lå brændstofpriserne på følgende niveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst