HAVNEORGANISATION:
Hvis virksomheder i Danmark leder efter et sted, hvor de kan være sikre på den grønne omstilling, kan de trygt komme i havn hos havnene. Sådan lyder budskabet fra havnenes interesseorganisation - Danske Havne - som fredag holder årsmøde på Christiansborg. Tal fra en ny rapport fra Danske Havne - ”Grønne erhvervshavne 2020” - viser, at både ambitioner og resultaterne er store
I 2019 vedtog Danske Havne en vision om, at danske havne skal være blandt de fremmeste i verden, hvad angår bæredygtige løsninger. Man forpligtede sig til at arbejde for en række konkrete målsætninger, som man hvert år ville måle sig på, første gang for året 2020. Tallene er nu offentliggjort i en rapport.
Danske Havne har blandt andet en vision om, at alle havnenes maskiner skal bruge ikke-fossile brændstoffer i 2025. I 2020 var 17 procent af havnenes maskiner omstillet til bæredygtig energi. Til sammenligning var andelen af el-biler i Danmark i 2020 under 1 procent.
Også havnens samlede energiforbrug skal være 100 procent bæredygtigt i 2030. Det dækker forbrug til såvel opvarmning af bygninger, køling af kølehaller, belysning med mere. Rapporten viser, at 20 procent af det samlede energiforbrug i havnene kommer fra bæredygtigt produceret el, som havnene enten selv har produceret eller indkøbt oven i den eksisterende andel bæredygtig el i elnettet. Sammen med fjernvarme og naturgas er 31 procent af energiforbruget i de danske erhvervshavne CO2-neutralt.
Endelig viser rapporten også, at kanp 10.000 årlige anløb i danske havne benytter landstrøm, og yderligere 2.400 har mulighed for det. I alt havde 25 procent af de samlede anløb i 2020 mulighed for at benytte sig af grøn strøm, når de ligger i havnene. Dette tal ventes at stige betydeligt i de kommende år.
Rapporten ”Grønne Erhvervshavne 2020” blev udgivet fredag i forbindelse med Danske Havnens årsmøde på Christiansborg.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
Skriv din kommentar:
Havne bliver mere og mere grønne
Fredag 11. juni 2021 kl: 11:10
Af: RedaktionenHvis virksomheder i Danmark leder efter et sted, hvor de kan være sikre på den grønne omstilling, kan de trygt komme i havn hos havnene. Sådan lyder budskabet fra havnenes interesseorganisation - Danske Havne - som fredag holder årsmøde på Christiansborg. Tal fra en ny rapport fra Danske Havne - ”Grønne erhvervshavne 2020” - viser, at både ambitioner og resultaterne er store
I 2019 vedtog Danske Havne en vision om, at danske havne skal være blandt de fremmeste i verden, hvad angår bæredygtige løsninger. Man forpligtede sig til at arbejde for en række konkrete målsætninger, som man hvert år ville måle sig på, første gang for året 2020. Tallene er nu offentliggjort i en rapport.
Danske Havne har blandt andet en vision om, at alle havnenes maskiner skal bruge ikke-fossile brændstoffer i 2025. I 2020 var 17 procent af havnenes maskiner omstillet til bæredygtig energi. Til sammenligning var andelen af el-biler i Danmark i 2020 under 1 procent.
Også havnens samlede energiforbrug skal være 100 procent bæredygtigt i 2030. Det dækker forbrug til såvel opvarmning af bygninger, køling af kølehaller, belysning med mere. Rapporten viser, at 20 procent af det samlede energiforbrug i havnene kommer fra bæredygtigt produceret el, som havnene enten selv har produceret eller indkøbt oven i den eksisterende andel bæredygtig el i elnettet. Sammen med fjernvarme og naturgas er 31 procent af energiforbruget i de danske erhvervshavne CO2-neutralt.
Endelig viser rapporten også, at kanp 10.000 årlige anløb i danske havne benytter landstrøm, og yderligere 2.400 har mulighed for det. I alt havde 25 procent af de samlede anløb i 2020 mulighed for at benytte sig af grøn strøm, når de ligger i havnene. Dette tal ventes at stige betydeligt i de kommende år.
Rapporten ”Grønne Erhvervshavne 2020” blev udgivet fredag i forbindelse med Danske Havnens årsmøde på Christiansborg.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |