Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rederi-koncern betaler bøde for grov uagtsomhed under navigering

Fredag 26. marts 2021 kl: 11:24
Af: Redaktionen

Maersk Supply Service har modtaget og accepteret en bøde på 150.000 kroner for groft uagtsomt at have overtrådt de danske regler om sikker navigation. Rederiet får bøden som følge af en sag fra december 2016, hvor to af rederiets skibe »Maersk Searcher« og »Maersk Shipper« sank 60 miles ud for Frankrigs kyst. Skibene var under bugsering og og ubemandede - og ingen mennesker kom til skade

- Det er en beklagelig sag, som vi har taget meget alvorligt fra starten. Vi har arbejdet tæt sammen med de franske og danske myndigheder for at afbøde virkningen af ​​hændelsen samt hjælpe med at afdække årsagerne. Vi tager afslutningen på politiets efterforskning til efterretning og accepterer bøden, siger Steen S. Karstensen, der er administrerende direktør for Maersk Supply Service.


Politiets konklusioner er tilpasset konklusionerne i hændelsesrapporten fra Søfartsstyrelsen, der blev offentliggjort 30. august 2017, som konkluderede, at hændelsen opstod fra et sammenfald af flere begivenheder og omstændigheder - hvor ikke en enkelt faktor var afgørende. I bøden fra det danske politi fremgår en række forhold, hvor Maersk Supply Service handlede i strid med de danske regler om sikker navigation. 


Konklusionen lyder:
  • Beslutte at bruge en kontroversiel trækmetode (side om side)
  • Brugte en indledende trækprocedure, der ikke var tilpasset trækfartøjet
  • Brugte gamle og for små fendere
  • Sørgede ikke for, at bugseringsfartøjet havde adgang til de nyeste procedurer inklusiv nødhavne
  • Handlede ikke, når fenderne gik tabt i Den Engelske Kanal, eller da de franske myndigheder fik rapporter om skader på de trukne skibe
  • Handlede ikke på vejrskiftet

Siden hændelsen har Maersk Supply Service truffet faste handlinger for at gennemføre forebyggende foranstaltninger, der sikrer, at en lignende hændelse ikke kan ske igen. Det omfatter implementering af et styrket risikorådgivningssystem, sikring af gennemgang af tredjeparter og gennemførelse af styring af forandringstræning for relevant personale offshore såvel som onshore.


Efter anmodning fra de franske myndigheder har Maersk Supply Service i 2017 tømt brændstoftankene via et tredjepartsselskab og også via en tredjepartsentreprenør inspiceret vragene for eventuel miljøpåvirkning to gange om året over tre år. Undersøgelserne har ikke vist nogen negativ miljøpåvirkning og er afsluttet.


Om Maersk Supply Service:
  • Maersk Supply Service udbyder maritime tjenester og integrerede løsninger til energisektoren over hele verden med en stor flåde af specialskibe
  • Maersk Supply Service beskæftiger et internationalt personale på ca. 1.100 offshore og 250 personer på land
  • Hovedkvarteret ligger i Lyngby, mens selskabet er repræsenteret globalt med kontorer i Aberdeen, Accra, Luanda, Manila, Mexico City, Perth, Rio de Janeiro, St. John's og Singapore
  • Maersk Supply Service er en del af A.P.Møller - Mærsk A / S, der beskæftiger cirka 70.000 ansatte på tværs af aktiviteter i 130 lande





Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte bi­o­di­ver­si­te­ten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst