Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
SVENSK LASTBIL- OG BUSPRODUCENT:

Brint en lovende energibærer

Torsdag 21. januar 2021 kl: 13:52
Af: Redaktionen

Svenske Scania melder her i januar 2021 ud, at fokus er på batterielektriske løsninger, når det gælder omstillingen af transportsektoren til en mere bæredygtig fremtid. Scania fremhæver blandt andet udviklingen af batterier og batteriteknologi. Men selvom fokus i dag er batteri-elektriske løsninger, har Scania allerede investeret i udvikling af brintteknologi til tunge køretøjer og har også leveret brintkøretøjer til regulær drift hos kunder

Selvom Scania's teknikere har gjort sig værdifulde erfaringer med brintteknologien, og udviklingen vil fortsætte, vil brugen af brint til tung transport efter Scania's vurdering fremover være forholdsvis begrænset, da vil være brug for tre gange så meget grøn elektricitet til at drive en brintbil sammenlignet med en tilsvarende batterielektrisk lastbil. 


Scania peger på, at der går en del energi tabt i produktion og distribution af brint og den efterfølgende konvertering tilbage til elektricitet til brintkøretøjernes elektriske drivline. Brint kræver dermed stor tilgang til vedvarende overskudsenergi fra eksempelvis vindmøller.


Reparations- og vedligeholdelsesomkostningerne for brintkøretøjer udgør ifølge Scania også en udfordring. Prisen for et brintkøretøj vil være højere end for et tilsvarende batteri-elektrisk køretøj, da brintkøretøjets drivlinesystemer er mere komplekse blandt andet på grund af et omfattende luft- og kølesystem. Desuden er brint en flygtig gasart, der kræver mere vedligeholdelse for at sikre sikkerheden ved håndtering og drift.


Scania betegner dog brint som en lovende energibærer og en god måde at lagre energi over lange cyklusser på. Brint vil derfor spille en vigtig rolle i den grønne omstilling af transportsektoren, hvis den vel at mærke produceres på en miljøvenlig måde. Scania ser frem til blandt andet at købe bæredygtigt produceret stål til sine lastbiler, da brint fremover kan spille en større rolle i flere industrier, herunder i stålindustrien.


Stationære brændselsceller er også en vigtig komponent i fremtidens elektriske ladeinfrastruktur. Denne løsning tegner sig især lovende i områder med adgang til masser af vedvarende energi som vind- og solenergi samt i landdistrikter uden for det overordnede el-net.


- For at gøre det bedste for både vores kunders samlede driftsøkonomi og for vores fælles planet lukker vi ikke døren for nogen muligheder. Det er klart, at Scania's fokus både i her og nu-perspektiv såvel som på kort sigt er en kombination af køretøjer med forbrændingsmotorer til drift på bæredygtige brændstoffer samt for batteri-elektriske køretøjer. Og det ser vi gælde for stort set alle transportområder, siger Alexander Vlaskamp, der er Head of Sales and Marketing hos Scania.


Forpligtet til flere elektriske produkter
Scania's klimamål vil medføre, at virksomheden reducerer CO2-emissionerne fra sine egne aktiviteter med 50 procent inden 2025 samt reducerer emissionerne fra kundernes køretøjer med 20 procent i samme periode. For at nå disse mål har Scania fokus på hele energikæden “fra well-to-wheel”, hvilket er mere ambitiøst end mange af de lovgivningsmæssige regler der er på vej, og som kun fokuserer på bæredygtigheden “ tank-to-wheel”.


Scania forpligter sig til at lancere mindst ét nyt elektrisk drevet køretøj i sit bus- og lastbilprogram hvert år. Samtidig forpligter Scania sig til at påvirke de samfundsmæssige investeringer i en udbygning og effektivisering af ladeinfrastrukturen til batteri-elektriske køretøjer.


- Scanias fokus er vores kunders forretning. Transportvirksomhederne skal under hele omstillingen til et bæredygtigt transportsystem fortsat kunne udføre deres opgaver på en effektiv måde til en rimelig pris, siger Alexander Vlaskamp.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst