Tysk lastbilproducent fuldfører modelfornyelsen
Onsdag 16. september 2020 kl: 10:14
Af: Jesper Christensen.jpg)
Først på året præsenterede MAN sin nye TGX. I disse dage - forsinket af corona-virus - er den tyske producent af lastbiler og busser i gang med at vise verden de nye generationer af TGL, TGM og TGS-modellerne
Overordnet set er der tale om samme design-skabelon, som MAN har brugt til den nye TGX. Skabelonen er så tilpasset de forskellige modeller, der spænder fra MAN TGL med totalvægte på mellem 7,5 og 12 ton over de lidt tungere TGM’ere med totalvægte fra 13 ton og op til 26 ton til de tungere MAN TGS med totalvægte fra 18 ton og op 41 ton.
Udefra ser man, at LED-lygterne med MAN-logo fra TGX-serien, som vi testede og beskrev for en månedstid siden, går i gen på de nye TGL-, TGM- og TGS-modeller. Det samme gælder spejlene, der er flyttet, så der er skabt et bedre udsyn. Der til kommer så en ændret kølergril med blanke og store MAN-bogstaver og en ny løve ovenover.
Døren ind til førerhuset åbner næsten 90 grader, og to eller tre trin fører op til førerpladsen. Og i hver siden er der et par kraftige håndtag.
Bag rattet lægger man mærke til, at rattet er ændret. Det har fået flere betjeningsknapper og har fået øget justeringsvinklen, så det er blevet lettere for manden bag rattet at finde en passende kørestilling. Den øgende justeringsvinkel af rattet betyder også, at det er enklere at finde en justering, hvor ratkransen ikke dækker for de centrale instrumenter.
Instrumentbordet er også blevet gendesignet og har eksempelvis fået to skærme. En i instrumentbordet til de centrale informationer, man har brug for under kørslen, og en anden placeret til højre i det nye og mere buede instrumentbord.
Det nye buede instrumentbord betyder også, at man som chauffør har lettere ved at nå de forskellige betjeningsknapper. Det gælder også MAN’s “Smart Select” knap, som man bruger til at navigere gennem de forskellige menu-punkter på skærmen. “Smart Select” knappen er placeret såden, at man kan hvile hånden på en del af instrumentbordet, når man betjener den.
I MAN’er med førerhuse, der skal have plads til tre mand, har MAN erstattet den almindelige “Smart Select” med en “Mini Smart Sellect” placeret oppe i instrumentbordet.
MAN leverer modellerne med forskellige førerhusudgaver med eller uden sovekabine og akselkonfigurationer. Dertil kommer nye og lettere motorer.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Tre-akslet påhængsvogn er blevet overført til Himmerland
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- EU's transportministre åbner et vindue for nordiske transporter i fremtiden
- Uddannelsesinstitution fortæller om en vej fra drengedrøm til selvstændig vognmand
- Distributør af blade er blevet indklaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Tre kørte for hurtig ved vejarbejde - og mistede kørekortene
- 51-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler, hvor en ung mand mistede livet
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Ny bekendtgørelse åbner for 4,2 meter høje køretøjer - og øget totalvægt
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




