Containerrederi vil søsætte CO2-neutralt skib om to år

Onsdag 17. februar 2021 kl: 11:33
Af: Jesper Christensen

Danske A.P. Møller Mærsk vil sætte et CO2-neutralt containerskib i drift i 2023. Det er syv år tidligere end ellers planlagt. Koncernen oplyser, at hurtigere teknisk udvikling af CO2-neutrale løsninger i kombination med øget efterspørgsel fra kunderne danner bases for beslutningen om en tidligere premiere for rederiets første CO2-neutrale containerskib

A.P. Møller Mærsk fremhæver, at det CO2-neutrale containerskib vil være det første af sin slags i verden.


Det første CO2-neutrale containerskib vil få en kapacitet på 2.000 teu og bruge bæredygtigt produceret methanol som brændstof. Det kan enten være methanol produceret i Power-to-X-anlæg eller som biomethanol.


- Det vil være en væsentlig udfordring at skaffe tilstrækkelig forsyning med CO2-neutral methanol inden for vores tidsramme, siger Henriette Hallberg Thygesen, der er administrerende direktør for Fleet & Strategic Brands hos AP Moller - Mærsk.

Succesen afhænger ifølge Henriette Hallberg Thygesen af, hvordan kunderne tager mod tilbuddet om transport med det CO2-neutrale skib, og af et styrket samarbejde med brændstofproducenter, teknologipartnere og udviklere, så produktionen kan blive øget.

- Vi mener, at vores ambition om at sætte verdens første CO2-neutrale skib i drift inden 2023 er den bedste måde at starte den hurtige skalering af de CO2-neutrale brændstoffer, vi har brug for, siger Henriette Hallberg Thygesen.


Skibet ventes at blive sat ind på en af rederiets regionale ruter.


Fremover skal alle rederiets egne skibe have dual-fuel teknologi indbygget, så de kan sejle CO2-neutralt eller på standard-brændstof med lavt svovlindhold.


A.P. Møller Mærsk har et mål om, at alle rederiets skibe skal sejle CO2-neutralt i 2050. Men inden da er koncernens mål dels at søsætte sit første CO2-neutrale skib i 2023 - dels at nå en 60 procents CO2-reduktion fra shipping-aktiviteterne i 2030.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.