Øresundshavn projekterer sit første landstrømsanlæg til containerskibe
Tirsdag 5. august 2025 kl: 21:00
Af: Jesper Christensen
»Dettifoss« er et af Eimskip's containerskibe. Når landstrømsanlægget i Helsingborgs Hamn tages i drift, kan skibe som »Dettifoss« forsynes med el direkte fra land, når de ligger ved kaj.
Landstrøm til containerskibe er det næste skridt, som Helsingborgs Han tager i sin klima-omstilling til fossilfri drift. Havnens nye landstrømsanlæg på Västhamnen skal efter planen være klar til drift i løbet af efteråret 2026
– At Helsingborgs Hamn bliver den første havn i Skandinavien til at tilbyde landstrøm til containerfartøjer, er et stort skridt i vores klimatomstilling. Det viser vores engagement for en fossilfri fremtid og styrker vores tilbud til rederier med høje bæredygtighedsambitioner. Med denne investering imødekommer vi ikke kun fremtidens miljøkrav, vi går forrest, siger
Bart Steijaert, der er administrerende direktør for Helsingborgs Hamn, fremhæver, at landstrømsanlægget viser havnens engagement i arbejdet med at omstille til fossilfri drift.
Hos rederierne bliver initiativet godt modtaget.
- At kunne tilslutte el direkte ved ankomst er noget, vi længe har efterspurgt. Det reducerer vores udledninger i havnen betydeligt og letter arbejdet med vores egne klimamål, siger Gunnlaugur Grettisson, der er Managing Director hos Eimskip Sweden.
I 2019 besluttede Miljöprövningsdelegationen, at Helsingborgs Hamn skulle kunne tilbyde el-tilslutning i containerhavnen inden for syv år. Med det nye anlæg, som vil blive bygget i samarbejde med virksomheden Actemium, imødekommer havnen kravet og fremtidens tekniske behov.
Det planlagte anlæg får en kapacitet på op til 3,5 megawatt, hvilket svarer til energibehovet for et typisk feederskib og følger international standard. Effekten kan sammenlignes med det samtidige el-forbrug i omkring 2.000 villaer.
Når et skib kan få strøm fra land, betyder det, at det ikke har behov for at have sine typisk dieseldrevne generatorer og hjælpemotorer kørende, når det ligger ved kaj. Det reducerer udledningen af CO2, kvælstof- og svovloxider (NOx'er og SOx'er) og partikler. Miljøgevinsten gennem reducerede udledninger fra fartøjerne kan i spare luftmiljøet og klimapåvirkningen for op til 8.000 ton kuldioxid, 100 ton kvælstofoxider og op til 5 ton svovloxider årligt. Derudover er der potentiale for reducerede udledninger af kulbrinter (CH-forbindelser) og partikler.
Samtidig forbedres arbejdsmiljøet for både fartøjsbesætning og havnepersonale gennem mere stille drift og renere luft. Elektrisk drevne fartøjer - eksempelvis rederiet Svitzer's nye hybridbugserbåd - er i dag på vej ind i driften. Her bliver landstrøm en naturlig del af infrastrukturen.
Fra år 2030 stiller EU krav om, at større fartøjer skal bruge landstrøm ved kaj.
Det første landstrømsanlæg i Helsingborgs Hamn bygges ved kajen i containerterminalen i Västhamnen. Helsingborgs Hamn har i dag landstrøm til færgetrafikken i Cityhamnen.
Helsingborgs Hamn's ledelse gør opmærksom på, at landstrøm er en løsning for fartøjer, der har teknologien om bord. Og her kan klimagevinsten blive stor.
Fakta om Landstrøm i Helsingborgs Hamn:
- El-tilslutning for containerfartøjer ved kaj
- Kapacitet op til 3,5 MW
- Planlagt driftsstart: efteråret 2026
- Reducerer udledning af fossil CO2, kvælstofoxider (NOx'er), svovloxider (SOx'er), kulbrinter (CH-forbindelser) og partikler
- Forbedrer arbejdsmiljøet gennem mere stille drift og renere luft
- Muliggør fossilfri ophold ved kajen for alle fartøjer med tilslutningsmuligheder
- Projektet gennemføres i samarbejde med virksomheden Actemium
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Shipping-koncern i Esbjerg skifter direktør
- Finsk rederi føjer polsk havn til sit nordsø-netværk
- Færge til Tunø slog passagerekord
- Øresundshavn projekterer sit første landstrømsanlæg til containerskibe
- Nyt ejerskab skal styrke fiskerihavn i Thy
- Esbjerg får besøg af to store fiskeri-inspktionsskibe
- Nyt skib hos dansk rederi sejler ud på fast kontrakt
- En del af Østhavnen i Aalborg bliver militært område i nogle dage
- Alle er tabere med ny toldaftale med USA
- Svensk havn har taget endnu et skridt mod landstrøm til container- og bilskibe
- Emissionsfrie færge har sejlet testsejlads i Marmarahavet før afgang mod Femern Bælt
- Hurtigfærger skal være elektriske
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |