HAVNEDIREKTØR OM TUNNEL TIL HAVNEN:
Lokale politikere og erhvervsfolk i Aarhus har gennem mange år diskuteret en tunnel under den firesporede Marselis Boulevard, der er en central vej til og fra Aarhus Havn - især efter, at havnens containerterminal i 2001 flyttede fra byens nordhavn til en ny del af Østhavnen, der var blevet anlagt ude i Aarhus-bugten. Ind i mellem er politikerne på Christiansborg blevet involveret - efterfølgende vedtog de med det seneste infrastrukturforlig at imødekommen ønsket om en tunnel under vejen
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Tysk haveselskab sætter gang i automatisering af terminaktraktorer
- Østjysk havn får endnu en direkte rute til Asien
- International sikkerhedsliste har Danmark med i den øverste top
- Shipping-koncern skifter 600.000 liter fossil diesel ud med biodiesel
- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
Skriv din kommentar:
Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport
Tirsdag 10. juni 2025 kl: 11:38
Af: RedaktionenLokale politikere og erhvervsfolk i Aarhus har gennem mange år diskuteret en tunnel under den firesporede Marselis Boulevard, der er en central vej til og fra Aarhus Havn - især efter, at havnens containerterminal i 2001 flyttede fra byens nordhavn til en ny del af Østhavnen, der var blevet anlagt ude i Aarhus-bugten. Ind i mellem er politikerne på Christiansborg blevet involveret - efterfølgende vedtog de med det seneste infrastrukturforlig at imødekommen ønsket om en tunnel under vejen
Bag aftalen om at anlægge den ønskede tunnel under Marselis Boulevard står Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, SF, Radikale, Konservative, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti.
- Vi er rigtig glade for, at et bredt flertal i Folketinget giver grønt lys til Marselistunnelen, og at vi nu kan komme i gang med projektet, der har været længe undervejs. Det er en stor anerkendelse af havnens nationale betydning og erhvervslivets indsats for at sikre den danske forsyning. Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport til og fra havnen, siger Thomas Haber Borch, der er administrerende direktør i Aarhus Havn.
- Tak til de mange involverende og ikke mindst transportministeren og Folketingets partier for arbejdet. Nu arbejder vi videre sammen med Vejdirektoratet og Aarhus Kommune om at sikre den bedst mulige infrastruktur omkring tunnelen, siger han videre.
Aarhus Havn har gennem årene udviklet sig til et stort knudepunkt for godstransporten, hvor der eksempelvis kommer 3.500 lastbiler hver dag.
Marselistunnelen vil give en mere direkte vejforbindelse for trafikken, som betyder mindre trafikstøj og tung transport på Marselis Boulevard i den sydlige del af Aarhus. Tunnellen under den i dag firesporede vej vil også bane vej for nye grønne områder i den del af byen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Tysk haveselskab sætter gang i automatisering af terminaktraktorer
- Østjysk havn får endnu en direkte rute til Asien
- International sikkerhedsliste har Danmark med i den øverste top
- Shipping-koncern skifter 600.000 liter fossil diesel ud med biodiesel
- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |