Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
ØGET TOTALVÆGT FOR SYV-AKSLEDE VOGNTOG:

Transportorganisation peger på uafklaret forhold om akselafstand

Tirsdag 8. april 2025 kl: 13:51
Af: Redaktionen

Transportorganisationen ITD hilser meldingen fra transportminister Thomas Danielsen (V) om øget vægt på syv-akslede vogntog velkommen. Samtidig peger ITD på, at den positivte effekt vi forsvinde, hvis der stilles særlige krav til de syv-akslede vogntogs aksel-afstande. Særkrav vil ifølge ITD betyde, at de mest almindelige syv-akslede vogntog ikke vil kunne opnå en øget totalvægt

Det har gennem de seneste år været et udbredt ønske blandt danske vognmænd at få øget totalvægten på syv-akslede vogntog, da det både mindsker CO2-udledningen pr. transporteret vare og øger effektiviteten.


Derfor er der også glæde at spore hos vognmændenes organisationer over, at transportminister Thomas Danielsen har meldt ud, at totalvægten for syv-akslede vogntog fra 2027 vil blive øget med to ton.


- Det kommer til at betyde grønnere og mere effektiv transport, siger formanden for ITD, vognmand John Agervig Skovrup.


ITD: Der bør ikke stilles særkrav til akselafstande 
Det er ikke første gang, totalvægten øges for lastbiler og vogntog. For seks-akslede vogntog blev det i januar 2024 muligt at øge totalvægten fra 50 tons til 53 tons. Det krævede dog en akselafstand på den tre-akslede sættevogn, som var længere end den almindelige for tre-akslede sættevogne. Derfor kan de fleste seks-akslede sættevognstog ikke udnytte den øgede totalvægt.


ITD fremhæver på den baggrund, at det er vigtigt at have det i tankerne, når man skal fastlægge reglerne for totalvægten for syv-akslede vogntog.


- Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det er gode nyheder, der er meldt ud, da vi har ønsket en betydelig kapacitetsudnyttelse på de syv-akslede vogntog i mange år. Vi havde håbet på en totalvægt på op til 60 tons. Men 58 tons er da bestemt også et plus i bogen. Vi beder myndighederne sikre, at der i beregningerne tages udgangspunkt i de bredt anvendte akselkonfigurationer på de forskellige typer af syv-akslede vogntog. På den måde vil vi opnå attraktive muligheder for vognmændene med positive, grønne effekter til følge, siger ITD’s tekniske chefkonsulent, Steffen Johannsen.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forskellen mellem de rigeste og de fattigste er på 10 ton CO2 årligt
- Politiet klippede i 11 kørekort i forbindelse med ulykke på motorvej ved Ringsted
- Chauffør kørte fra transportmesse i nyt vogntog
- Fiskene bliver bragt ud uden direkte CO2-udledning
- Nyeste hollandske lastbilgeneration har rundet eksemplar nummer 125.000
- Entreprenør i Græsted er endt som konkursbo
- Kalundborg-vognmand har hentet tre-akslet letvægsttrailer i Østjylland
- Speditionsfirma i Juelsminde er endt som konkursbo ved Skifteretten i Horsens
- Smuglerinstruktør har fået en dom på 13 år fængsel
- Fredag 11. april 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Specialtransportspecialist har fået en 8x4-lastbil med kran
- Vognmand i Himmerland er endt i Skifteretten i Aalborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst