Ny containerkran er havnet i København
Mandag 7. april 2025 kl: 11:39
Af: Redaktionen
CMP - Copenhagen Malmö Port - har taget i mod den første af to finske STS-containerkraner, der skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København. Den nye STS-kran - Ship-to-Shore - er leveret af Konecranes i Finland
Den nye STS-kran, der er ganske avanceret - og elektrisk - skal sammen med endnu en STS-kran af samme type bidrage til at gøre den nye containerterminal til en af de mest effektive og moderne containerterminaler i Nordeuropa.
Povl Dolleris Røjkjær Ungar, der er driftsdirektør - COO - hos Copenhagen Malmö Port, fremhæver, at de nye STS-kraner har en betydelig større kapacitet i forhold til de kraner, der opererer i den eksisterende containerterminal i København.
- Med nye teknologier såsom semi-automatisk drift og fjernstyring vil vi kunne tilbyde vores kunder endnu bedre service fremover. De nye kraner drives fossilfrit og genererer også elektricitet, når containerne sænkes. Det understøtter også vores ambition om en mere bæredygtig og effektiv havnedrift, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar.
Hos Konecranes peger man på, at den første af de to nye STS-kraner til københavn er nummer 50, som den finske kranproducent har leveret til containerterminalkunder i Østersøregionen siden 1999.
Den anden STS-kran ankommer om nogle uger, og de to kraner vil spille en central rolle i operationen på den kommende containerterminal i København, som forventes at åbne i løbet af efteråret.
Lidt om de to nye STS-kraner - Ship-to-Shore:
- Højde (til top): 77,34 meter
- Højde (med udligger oppe): 108 meter
- Løftehøjde: 42 meter
- Afstand mellem kranspor: 24 meter Vægt: 1.150 ton
- Rækkevidde af udligger: 42,5 meter
- Rækkevidde bag kran (backreach): 18 meter
- Elforsyning: 3 faser, 10 kV
- Løftekapacitet: 65/75 tons
- Hejsehastighed: 90-180 m/min
- Genererer strøm, når containere sænkes
- Semi-automatisk operation og fjernstyring
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Containerrederi har åbnet ny linie mellem Nordeuropa og Asien
- Ny containerkran er havnet i København
- Havn i Skåne har fået egne vindmøller
- To ud af tre danske søfolk bor i land- og yderkommunerne
- Årets Varebil rækker i el-versionen knap 450 kilometer
- Svensk rederikoncern udvikler nyt færgekoncept
- Havn ved Grådyb udvider med 570.000 kvadratmeter
- Nyt forskningsskib til teknisk universitet skal bygges i Spanien
- Limfjordshavn håndterede 2,5 millioner ton gods i 2024
- Regeringen vil anskaffe fire nye havmiljø- og minelægningsfartøjer
- Havneselskab har 25-års jubilæum
- Nye anbefalinger skal sikre den grønne kurs for Det Blå Danmark
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |