Ny containerkran er havnet i København

Mandag 7. april 2025 kl: 11:39
Af: Redaktionen

Ny containerkran er havnet i København

CMP - Copenhagen Malmö Port - har taget i mod den første af to finske STS-containerkraner, der skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København. Den nye STS-kran - Ship-to-Shore - er leveret af Konecranes i Finland

Den nye STS-kran, der er ganske avanceret - og elektrisk - skal sammen med endnu en STS-kran af samme type bidrage til at gøre den nye containerterminal til en af de mest effektive og moderne containerterminaler i Nordeuropa. 


Povl Dolleris Røjkjær Ungar, der er driftsdirektør - COO - hos Copenhagen Malmö Port, fremhæver, at de nye STS-kraner har en betydelig større kapacitet i forhold til de kraner, der opererer i den eksisterende containerterminal i København. 


- Med nye teknologier såsom semi-automatisk drift og fjernstyring vil vi kunne tilbyde vores kunder endnu bedre service fremover. De nye kraner drives fossilfrit og genererer også elektricitet, når containerne sænkes. Det understøtter også vores ambition om en mere bæredygtig og effektiv havnedrift, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar.


Hos Konecranes peger man på, at den første af de to nye STS-kraner til københavn er nummer 50, som den finske kranproducent har leveret til containerterminalkunder i Østersøregionen siden 1999.


Den anden STS-kran ankommer om nogle uger, og de to kraner vil spille en central rolle i operationen på den kommende containerterminal i København, som forventes at åbne i løbet af efteråret.


Lidt om de to nye STS-kraner - Ship-to-Shore:
  • Højde (til top): 77,34 meter
  • Højde (med udligger oppe): 108 meter 
  • Løftehøjde: 42 meter 
  • Afstand mellem kranspor: 24 meter
Vægt: 1.150 ton
  • Rækkevidde af udligger: 42,5 meter 
  • Rækkevidde bag kran (backreach): 18 meter 
  • Elforsyning: 3 faser, 10 kV 
  • Løftekapacitet: 65/75 tons 
  • Hejsehastighed: 90-180 m/min
  • Genererer strøm, når containere sænkes 
  • Semi-automatisk operation og fjernstyring 



Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.