Rederikoncern omsatte mere og tjente mindre
Fredag 21. februar 2025 kl: 11:35
Af: RedaktionenDFDS-koncernen har offentliggjort sin årsrapport for 2024, der viser en omsætningsfremgang på 9 procent i forhold til året før - og et fald i overskuddet på 35 procent. For 2025 forventer rederi-koncernen at øge omsætningen med 5 procent, mens driftsresultatet ventes at ende på omkring 1 milliard kroner
I 2024 opnåede DFDS en positiv organisk vækst og fortsatte med at standardisere og digitalisere netværk for at forbedre kundeservicen og driftseffektiviteten. DFDS intensiverede også sin indsats for medarbejdersikkerhed og er fortsat godt på vej til at nå koncernens mål for grøn omstilling.
Ud over organisk vækst udvidede DFDS også sit netværk i 2024 gennem købene af FRS Iberia/Maroc (færgeruter på Gibraltarstrædet) og Ekol International Transport (tyrkisk transport- og logistikselskab).
Omvendt solgte DFDS sidste år ruten Olso-Frederikshavn-København, da den flugtede mindre og mindre med koncernens strategiske fokus.
- Fra et økonomisk perspektiv levede vores resultater ikke op til forventningerne, også på grund af en betydelig resultatnedgang I fjerde kvartal. Mens et EBIT på 1,5 milliarder kroner for 2024 er utilfredsstillende, er vores netværks underliggende styrke intakt, om end vi har konkrete udfordringer at løse i 2025, før vi igen kan levere et tilfredsstillende indtjeningsniveau, siger DFDS' koncernchef, Torben Carlsen, i en kommentar til årsrapporten for 2024.
Han peger på, at 2025 bliver et overgangsår med to veje til at lægge grundlaget for at forbedre de økonomiske resultater.
Den første vej er fortsat at beskytte og øge omsætningen og indtjeningen i koncernens forretningsenheder, hvor de flestes indtjening forventes opretholdt eller forbedret i 2025.
Den anden vej i 2025 er at løse tre specifikke fokusområder: Tilpasning af færgedriften i Middelhavet til det ændrede konkurrencemiljø. Turnaround af Ekol International Transports resultat til breakeven ved udgangen af 2025, og komme i mål med logistik-aktiviteternes turnaround projekter, der blev sat i gang i 2024.
I 2024 udloddede DFDS I alt 599 millioner kroner til aktionærerne. Bestyrelsen vil foreslå den ordinære generalforsamling, at der ikke udloddes kapital til aktionærerne i 2025 for at prioritere en nedgearing af kapitalstrukturen.
Når det gælder forventning til resultatet for 2025 afspejler den de afdæmpede forventninger til europæisk økonomisk vækst og de specifikke fokusområder nævnt ovenfor. DFDS forventer et driftsresultat (EBIT) på omkring 1 milliard kroner i 2025, hvor DFDS fra slutningen af marts åbner færgeruter på Jersey i Den Engelske Kanal ud for den franske kyst baseret på en 20-årig koncessionsperiode.
DFDS - Resultat for 2024 sammenholdt med året før | ||||||
Millioner kroner | 4. kvt. 2024 | 4.kvt. 2023 (Tilrettet) | Ændring i procent | Hele året 2024 | Hele året 2023 (Tilrettet) | Ændring i procent |
Omsætning | 7,196 | 6,832 | 5 | 29,753 | 27,304 | 9 |
EBITDA | 743 | 993 | -25 | 4,440 | 4,890 | -9 |
EBIT | 2 | 358 | -99 | 1,506 | 2,326 | -35 |
Justeret frit cash flow | 164 | 1,392 | -88 | 957 | 2,773 | -65 |
ROIC - procent* | - | - | - | 4.4 | 7.6 | -42 |
*ROIC er et nøgletal og en forkortelse for ”Return On Invested Capital”, som på betyder ”afkast på den investerede kapital”. Nøgletallet er et mål for, hvor godt et afkast en virksomhed har generet set i forhold til den investerede kapital i virksomheden. (Kilde: Finansforbundet) |
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Rederikoncern omsatte mere og tjente mindre
- Speditør er flyttet til Kastrup Lufthavn og vil markere sig yderligere i Danmark og Norden
- Kaptajn på britisk skib er blevet idømt betinget fængsel
- Forhandlinger om klimaneutral skibsfart i 2050 går ind i afgørende fase
- Rederikoncern har ændret kursen i tyrkisk logistikselskab
- Tog kørte 22.143 containere til og fra terminal i Göteborg
- Havn i nordvestvendsyssel oplevede ny fremgang
- Færgeforbindelse mellem Oslo og København har fået nyt navn
- Norgesfærge har fået et G på skorstenen
- Rederikoncern fragtede mindre gods med sine færger
- Mængderne af importgods steg i Sveriges største havn
- Containerrederierne sejler i nye alliancer
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |