REDERIORGANISATION OM SIKKERHED FOR INTERNATIONAL SKIBSFART:
SVM-Regeringen har præsenteret en ny strategi - Global Strategi for Maritim Sikkerhed - der blandt andet skal være med til at dæmme op nogle af de udfordringer, som skibsfarten har i form af pirateri, væbnede angreb og smugling af våben og narkotika. Bag Global Strategi for Maritim Sikkerhed står fire ministerier - Forsvarsministeriet, Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet og Justitsministeriet
Rederiorganisationen Danske Rederier tager positivt imod strategien fra SVM-Regeringen.
- Der sker mildest talt meget ude i verden i de her dage, hvor geopolitiske udfordringer tårner sig op, i vores nærområde, i vores alliancer, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
- Nye udfordringer kommer til, men samtidig går de gamle desværre ikke væk - for eksempel truslerne mod fri og sikker sejlads. Der er al mulig grund til at rose regeringen for at opretholde fokus på det her vigtige arbejde – endda med en usvækket og bred indsats, som reflekteret i dagens maritime sikkerhedsstrategi, siger han videre.
Strategien fra SVM-Regeringen lægger op til et fortsat tæt internationalt samarbejde om tilstedeværelse i særlige områder. Danmark har tidligere bidraget med blandt andet udsendelser af flåden og specialstyrker. Senest i pirateribekæmpelsen i Guineabugten i 2021-22 samt i bekæmpelsen af angreb på den civile skibsfart i Det Røde Hav i 2024.
- Trusselsbilledet ændrer sig hastigt i disse år, og det er svært at spå om morgendagens trusler. Derfor er det godt, at strategien har indlagt fleksibilitet, så man fremadrettet kan imødekomme uventede udfordringer for Danmarks maritime interesser, siger Jacob K. Clasen.
De seneste to år har houthiernes angreb på handelsflåden i Det Røde Hav skabt store problemer. Angrebene har betydet, at gennemsejlingen af Suezkanalen er minimeret, og mange rederier vælger i øjeblikket den lange vej syd om Afrika for at beskytte de søfarende. Pirateriet ud for Somalias kyst i Adenbugten tager igen til. Det samme gælder for Singapore og Mallacca-stræderne, hvor pirateriet er vokset markant de senere år.
- Efter vores opfattelse dækker strategien de relevante bekymringer om maritim sikkerhed og maritime trusler, den danskopererede handelsflåde møder rundt om i verden - også når det handler om smugling af våben, narkotika og andet kontrabande. Det er et problem, som vores rederier har stor bevågenhed på. Derfor er det positivt, at strategien også har fokus på at dæmme op for kriminelles udnyttelse af sårbarheder i søfarten, som for eksempel smugling, siger Jacob K. Clasen.
Interesserede kan læseSVM-Regeringens "Global Strategi for Maritim Sikkerhed" her:
![Klik venligst](https://www.transportnyhederne.dk/nonsec/npix/Banner/nyhedsmail-bestilling(8).jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- International maritim organisation holdt miljømøde
- Global Strategi for Maritim Sikkerhed er nødvendig
- Hollandske myndigheder beslaglagde mindre narko i Rotterdam
- Landstrømsanlæg på havnen i Fredericia ventes klar til sommer
- EU støtter grønne projekter i Danmark med 94 millioner kroner
- Østjysk havn får endnu et køle- og frysehus
- 10.000 biler skal køre med tog fra Slovakiet til Esbjerg Havn
- Søfartsstyrelsen fokuserer på sikkerhed til søs og miljøbeskyttelse på Skagen Red
- Tunge transporter med skrot og affald fra Norge er i fokus
- Havneselskab ser nye muligheder med en tredie havn
- Havneselskab fra Fredericia bliver medejer af Hanstholm Havn
- Bugserbåde skal sejle på biobrændstoffer
Skriv din kommentar:
Global Strategi for Maritim Sikkerhed er nødvendig
Fredag 7. februar 2025 kl: 12:03
Af: RedaktionenSVM-Regeringen har præsenteret en ny strategi - Global Strategi for Maritim Sikkerhed - der blandt andet skal være med til at dæmme op nogle af de udfordringer, som skibsfarten har i form af pirateri, væbnede angreb og smugling af våben og narkotika. Bag Global Strategi for Maritim Sikkerhed står fire ministerier - Forsvarsministeriet, Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet og Justitsministeriet
Rederiorganisationen Danske Rederier tager positivt imod strategien fra SVM-Regeringen.
- Der sker mildest talt meget ude i verden i de her dage, hvor geopolitiske udfordringer tårner sig op, i vores nærområde, i vores alliancer, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
- Nye udfordringer kommer til, men samtidig går de gamle desværre ikke væk - for eksempel truslerne mod fri og sikker sejlads. Der er al mulig grund til at rose regeringen for at opretholde fokus på det her vigtige arbejde – endda med en usvækket og bred indsats, som reflekteret i dagens maritime sikkerhedsstrategi, siger han videre.
Strategien fra SVM-Regeringen lægger op til et fortsat tæt internationalt samarbejde om tilstedeværelse i særlige områder. Danmark har tidligere bidraget med blandt andet udsendelser af flåden og specialstyrker. Senest i pirateribekæmpelsen i Guineabugten i 2021-22 samt i bekæmpelsen af angreb på den civile skibsfart i Det Røde Hav i 2024.
- Trusselsbilledet ændrer sig hastigt i disse år, og det er svært at spå om morgendagens trusler. Derfor er det godt, at strategien har indlagt fleksibilitet, så man fremadrettet kan imødekomme uventede udfordringer for Danmarks maritime interesser, siger Jacob K. Clasen.
De seneste to år har houthiernes angreb på handelsflåden i Det Røde Hav skabt store problemer. Angrebene har betydet, at gennemsejlingen af Suezkanalen er minimeret, og mange rederier vælger i øjeblikket den lange vej syd om Afrika for at beskytte de søfarende. Pirateriet ud for Somalias kyst i Adenbugten tager igen til. Det samme gælder for Singapore og Mallacca-stræderne, hvor pirateriet er vokset markant de senere år.
- Efter vores opfattelse dækker strategien de relevante bekymringer om maritim sikkerhed og maritime trusler, den danskopererede handelsflåde møder rundt om i verden - også når det handler om smugling af våben, narkotika og andet kontrabande. Det er et problem, som vores rederier har stor bevågenhed på. Derfor er det positivt, at strategien også har fokus på at dæmme op for kriminelles udnyttelse af sårbarheder i søfarten, som for eksempel smugling, siger Jacob K. Clasen.
Interesserede kan læseSVM-Regeringens "Global Strategi for Maritim Sikkerhed" her:
![Klik venligst](https://www.transportnyhederne.dk/nonsec/npix/Banner/nyhedsmail-bestilling(8).jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
![](/images/print.gif)
- International maritim organisation holdt miljømøde
- Global Strategi for Maritim Sikkerhed er nødvendig
- Hollandske myndigheder beslaglagde mindre narko i Rotterdam
- Landstrømsanlæg på havnen i Fredericia ventes klar til sommer
- EU støtter grønne projekter i Danmark med 94 millioner kroner
- Østjysk havn får endnu et køle- og frysehus
- 10.000 biler skal køre med tog fra Slovakiet til Esbjerg Havn
- Søfartsstyrelsen fokuserer på sikkerhed til søs og miljøbeskyttelse på Skagen Red
- Tunge transporter med skrot og affald fra Norge er i fokus
- Havneselskab ser nye muligheder med en tredie havn
- Havneselskab fra Fredericia bliver medejer af Hanstholm Havn
- Bugserbåde skal sejle på biobrændstoffer
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |