Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Bugserbåde skal sejle på biobrændstoffer

Fredag 31. januar 2025 kl: 10:56
Af: Redaktionen

Rederiet Svitzer, der har specialiseret sig i bugsering, skifter til biobrændstoffer i Esbjerg. Skiftet, der sker fra lørdag 1. februar understøtter havnens ambition om at være CO2-neutral inden 2030. Ved at anvende HVO i rederiets slæbebåde i havnen i Esbjerg bidrager Svitzer til en grønnere fremtid for skibsfarten i Esbjerg og resten af verden, lyder det fra den sydvestjyske havn

Når Svitzers slæbebåde i Esbjerg skifter til HVO, Hydreret Vegetabilsk Olie, vil rederiets kunder - eksempelvis det italienske rederi, Grimaldi Group - der benytter sig Svitzers slæbebådsservice til og fra havnen, blive pålagt en Ecofriendly Bunker Adjustment Factor - EcoBAF.


- Hos Svitzer er vi forpligtet til at dekarbonisere vores operationer, som skal være CO2-neutrale inden 2024. Vi kan kun nå vores ambition ved at samarbejde med ligesindede partnere og kunder. Jeg er både stolt og begejstret over, at Esbjerg Havn og Grimaldi Group deler vores engagement i at skabe mere grønne operationer til gavn for lokalsamfundet og naturen i Esbjerg og på Vestkysten i Jylland, siger Mathias Jonasson, der er Managing Director i Svitzer Skandinavien.


Hos Svitzers kunde - Grimaldi Group - peger Paul Kyprianou, der er External Relations Manager, på, at rederiet deler målsætningen om nul-emissioner og har foretaget betydelige investering for at nå dette mål. 


- Det inkluderer blandt andet bestillingen af næsten 40 skibe indenfor de seneste syv år, hvilket har halveret CO2-udledningen sammenlignet med tidligere produktioner. Vi ser EcoBAF som en vigtig del i dekarboniseringen i skibsfarten, hvor vores koncern spiller en central rolle som en af de ledende aktører indenfor industrien, siger han.


Esbjerg Havn har tilsluttet sig ”Getting to Zero Coalition” og har dermed forpligtet sig til at blive CO2 neutrale inden 2030.


Dennis Pedersen, der er havnedirektør i Esbjerg, fremhæver, at havnen er nået langt, men at den er afhængig af, at havnens brugere skifter til grønne biobrændstoffer, så havnen kan nå sit klimamål. 


- Vi anerkender, at overgangen til biobrændstoffer medfører ekstra omkostninger for vores kunder, der bruger havnens faciliteter. Men det er et nødvendigt skridt i den grønne omstilling, og derfor er jeg meget begejstret for, at både Grimaldi Group og Svitzer nu vil bruge grønnere brændstoffer, siger Dennis Pedersen.






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havneselskab ser nye muligheder med en tredie havn
- Havneselskab fra Fredericia bliver medejer af Hanstholm Havn
- Bugserbåde skal sejle på biobrændstoffer
- Der skal mere strøm i havnene
- Havneselskab med tre havne tog imod godt en million krydstogtgæster
- Lokalt investeringsselskab køber sig ind i Esbjerg Havns ejendomsselskab
- Containerterminal får landstrøm med 50 procents støtte fra EU
- Rederikoncern forventer et mindre resultat
- Svensk rederi har overtaget danskbygget skib på Middelhavnsrute
- Fire havne i nordeuropa får EU-støtte til landstrøm til containerskibe
- Bil- og ro/ro-terminal i Göteborg får ny operatør
- Sejltider for hurtigfærger til Rønne bør ændres

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst