TOLDSTYRELSEN TJEKKER:
Tirsdag indledte Toldstyrelsen i samarbejde med Miljøstyrelsen og Politiet en kontrol aktion på havnen i Hirtshals. Kontrolaktionen, der er fortsat onsdag, har fokus på transport af skrot og affald, der kommer med færger fra Norge - og transporteres i strid med gældende lovgivning, som Miljøstyrelsen håndhæver
Toldstyrelsens kerneopgave er at kontrollere beskatningselementer på de varer, der krydser grænsen. I denne kontrolaktion skal Toldstyrelsen sikre, at varen er korrekt angivet. Har varen en tilknytning til toldordningen for kontrol med indførsel af affald, skal de korrekte dokumenter for transport af affald være til stede og korrekt indsat i toldangivelsen.
- Det er langt fra første gang, at vi deltager i sådanne kontrolaktioner. Det er særligt vigtigt, fordi vi ofte har set fejl i toldangivelserne på området, og derfor laver vi løbende opsyn. Samtidig er vi med til at sikre, at Danmark i sidste ende ikke bliver endestation for skrot og affald, som ikke burde være her, siger Louise Ingerslev Andersen, der er underdirektør for Ekspedition og Varekontrol i Toldstyrelsen.
Affald er mange ting
I forbindelse med kontrolaktionen arbejder Toldstyrelsen tæt sammen med Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsens opgave i kontrolaktionen er at føre tilsyn med transport af affald. Miljøstyrelsen vurderer, om affaldet overholder gældende regler for transport af affald, herunder om der er tale om affald eller ej.
- Affald er nemlig ikke bare affald, men deles op i to hovedkategorier, grønlistet eller anmeldepligtigt affald. Eksempler på grønlistet affald er rent papir, rent pap og rent glas - affald som kan kategoriseres som ”problemfrit affald”. Anmeldepligtigt affald kategoriseres som indeholdende stoffer, der skal behandles som eksempelvis batterier og bildæk, siger Morten Weber, der er funktionsleder i Affald og Data i Miljøstyrelsen.
- Miljøstyrelsen undersøger således først og fremmest, om der er tale om affald, og så skal vi sikre, at produkter og varer ikke ender som affald i tredjeland, der ikke har kapacitet til at håndtere det som affald, siger han videre.
I forbindelse med kontrollen foregår en manuel udvælgelse og udtagelse til kontrol, som bestemmes ud fra oplysningerne i toldsystemerne. Når varer udtages til kontrol, sker det som stikprøver eller baseret på en risikovurdering.
Oplysninger fra andre toldmyndigheder og danske myndigheder er med til at danne udgangspunktet for de konkrete risikovurderinger.
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Søfartsstyrelsen fokuserer på sikkerhed til søs og miljøbeskyttelse på Skagen Red
- Tunge transporter med skrot og affald fra Norge er i fokus
- Havneselskab ser nye muligheder med en tredie havn
- Havneselskab fra Fredericia bliver medejer af Hanstholm Havn
- Bugserbåde skal sejle på biobrændstoffer
- Der skal mere strøm i havnene
- Havneselskab med tre havne tog imod godt en million krydstogtgæster
- Lokalt investeringsselskab køber sig ind i Esbjerg Havns ejendomsselskab
- Containerterminal får landstrøm med 50 procents støtte fra EU
- Rederikoncern forventer et mindre resultat
- Svensk rederi har overtaget danskbygget skib på Middelhavnsrute
- Fire havne i nordeuropa får EU-støtte til landstrøm til containerskibe
Skriv din kommentar:
Tunge transporter med skrot og affald fra Norge er i fokus
Onsdag 5. februar 2025 kl: 12:07
Af: RedaktionenTirsdag indledte Toldstyrelsen i samarbejde med Miljøstyrelsen og Politiet en kontrol aktion på havnen i Hirtshals. Kontrolaktionen, der er fortsat onsdag, har fokus på transport af skrot og affald, der kommer med færger fra Norge - og transporteres i strid med gældende lovgivning, som Miljøstyrelsen håndhæver
Toldstyrelsens kerneopgave er at kontrollere beskatningselementer på de varer, der krydser grænsen. I denne kontrolaktion skal Toldstyrelsen sikre, at varen er korrekt angivet. Har varen en tilknytning til toldordningen for kontrol med indførsel af affald, skal de korrekte dokumenter for transport af affald være til stede og korrekt indsat i toldangivelsen.
- Det er langt fra første gang, at vi deltager i sådanne kontrolaktioner. Det er særligt vigtigt, fordi vi ofte har set fejl i toldangivelserne på området, og derfor laver vi løbende opsyn. Samtidig er vi med til at sikre, at Danmark i sidste ende ikke bliver endestation for skrot og affald, som ikke burde være her, siger Louise Ingerslev Andersen, der er underdirektør for Ekspedition og Varekontrol i Toldstyrelsen.
Affald er mange ting
I forbindelse med kontrolaktionen arbejder Toldstyrelsen tæt sammen med Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsens opgave i kontrolaktionen er at føre tilsyn med transport af affald. Miljøstyrelsen vurderer, om affaldet overholder gældende regler for transport af affald, herunder om der er tale om affald eller ej.
- Affald er nemlig ikke bare affald, men deles op i to hovedkategorier, grønlistet eller anmeldepligtigt affald. Eksempler på grønlistet affald er rent papir, rent pap og rent glas - affald som kan kategoriseres som ”problemfrit affald”. Anmeldepligtigt affald kategoriseres som indeholdende stoffer, der skal behandles som eksempelvis batterier og bildæk, siger Morten Weber, der er funktionsleder i Affald og Data i Miljøstyrelsen.
- Miljøstyrelsen undersøger således først og fremmest, om der er tale om affald, og så skal vi sikre, at produkter og varer ikke ender som affald i tredjeland, der ikke har kapacitet til at håndtere det som affald, siger han videre.
I forbindelse med kontrollen foregår en manuel udvælgelse og udtagelse til kontrol, som bestemmes ud fra oplysningerne i toldsystemerne. Når varer udtages til kontrol, sker det som stikprøver eller baseret på en risikovurdering.
Oplysninger fra andre toldmyndigheder og danske myndigheder er med til at danne udgangspunktet for de konkrete risikovurderinger.
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Søfartsstyrelsen fokuserer på sikkerhed til søs og miljøbeskyttelse på Skagen Red
- Tunge transporter med skrot og affald fra Norge er i fokus
- Havneselskab ser nye muligheder med en tredie havn
- Havneselskab fra Fredericia bliver medejer af Hanstholm Havn
- Bugserbåde skal sejle på biobrændstoffer
- Der skal mere strøm i havnene
- Havneselskab med tre havne tog imod godt en million krydstogtgæster
- Lokalt investeringsselskab køber sig ind i Esbjerg Havns ejendomsselskab
- Containerterminal får landstrøm med 50 procents støtte fra EU
- Rederikoncern forventer et mindre resultat
- Svensk rederi har overtaget danskbygget skib på Middelhavnsrute
- Fire havne i nordeuropa får EU-støtte til landstrøm til containerskibe
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |