Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Fire havne i nordeuropa får EU-støtte til landstrøm til containerskibe

Tirsdag 21. januar 2025 kl: 11:57
Af: Redaktionen

Havnene i Stockholm, Göteborg, Aarhus og Bremerhaven har fået tildelt 18,8 millioner euro - cirka 140 millioner kroner - i støtte fra EU's "Connecting Europe Facility", så havnene kan investere i landstrømsanlæg til containerskibe

De fire havne samarbejder om projektet "EU.OPS.Network", der har som mål at kunne tilbyde landstrøm (OPS) til containerskibe inden 2030.


Projektet har et stort potentiale med hensyn til at reducere CO2-udledningen og NOx'er, der udledes fra containerskibe, når de ligger ved kaj og producere strøm ved hjælp af skibenes egne motorer.


- Vi er meget glade for, at EU-Kommissionen og CEF-udvalget anerkender vores høje ambitioner for den grønne omstilling. Som nogle af Nordvesteuropas vigtigste havne er det fantastisk, at vi kan samarbejde om at reducere shippingindustriens klimaaftryk, som er en global udfordring, vi står over for sammen. Landstrøm til containerskibe er en afgørende del for alle involverede havne, siger Anne Zachariassen, der er vicedirektør i Aarhus Havn med blandt andet bæredygtighed som fokusområde - og koordinator på det fælles projekt mellem de fire havne.


Endnu et skridt mod bæredygtig skibsfart
Projektet er en direkte følge af nye EU-regler, der træder i kraft i 2030, og som betyder, at skibe over 5.000 bruttotonnage skal tilsluttes landstrøm (OPS), mens de ligger i havn. Via OPS vil containerskibe kunne bruge elektricitet fra el-nettet i stedet for at producere deres egen strøm ombord med dieselmotorer, hvilket som nævnt vil resulterer i et reduceret klimaaftryk, renere lokale miljøer og forbedrede arbejdsforhold i havnene.


For havnen i Göteborg, der rummer Nordens største containerhavn, vi lprojektet betyde en CO2-reduktion på 5.600 ton. Göteborgs Hamn, der har et mål om at reducere CO2-udledninger med 70 procent i havneområdet inden 2030, har i dag landstrømsanlæg på sine ro/ro- og ro/pax-terminaler samt i energiterminalen for tankskibe.


De deltagende havne vil anvende midlerne på lidt forskellige måder, men målet er fælles - at reducere miljø- og klimaaftrykket fra skibe ved kaj ved hjælp af landstrøm.


Fakta om CEF-finansiering til EU.OPS.Network:
  • Projektbudget: 37,61 millioner euro
  • Ansøgt CEF-finansiering: 18,8 millioner euro (50 procent)
  • Implementeringsperiode: 2024-2027




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
- Kapsejlads for høje skibe begynder i Aarhus og slutter i Aalborg
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst