Fire havne i nordeuropa får EU-støtte til landstrøm til containerskibe
Tirsdag 21. januar 2025 kl: 11:57
Af: RedaktionenHavnene i Stockholm, Göteborg, Aarhus og Bremerhaven har fået tildelt 18,8 millioner euro - cirka 140 millioner kroner - i støtte fra EU's "Connecting Europe Facility", så havnene kan investere i landstrømsanlæg til containerskibe
De fire havne samarbejder om projektet "EU.OPS.Network", der har som mål at kunne tilbyde landstrøm (OPS) til containerskibe inden 2030.
Projektet har et stort potentiale med hensyn til at reducere CO2-udledningen og NOx'er, der udledes fra containerskibe, når de ligger ved kaj og producere strøm ved hjælp af skibenes egne motorer.
- Vi er meget glade for, at EU-Kommissionen og CEF-udvalget anerkender vores høje ambitioner for den grønne omstilling. Som nogle af Nordvesteuropas vigtigste havne er det fantastisk, at vi kan samarbejde om at reducere shippingindustriens klimaaftryk, som er en global udfordring, vi står over for sammen. Landstrøm til containerskibe er en afgørende del for alle involverede havne, siger Anne Zachariassen, der er vicedirektør i Aarhus Havn med blandt andet bæredygtighed som fokusområde - og koordinator på det fælles projekt mellem de fire havne.
Endnu et skridt mod bæredygtig skibsfart
Projektet er en direkte følge af nye EU-regler, der træder i kraft i 2030, og som betyder, at skibe over 5.000 bruttotonnage skal tilsluttes landstrøm (OPS), mens de ligger i havn. Via OPS vil containerskibe kunne bruge elektricitet fra el-nettet i stedet for at producere deres egen strøm ombord med dieselmotorer, hvilket som nævnt vil resulterer i et reduceret klimaaftryk, renere lokale miljøer og forbedrede arbejdsforhold i havnene.
For havnen i Göteborg, der rummer Nordens største containerhavn, vi lprojektet betyde en CO2-reduktion på 5.600 ton. Göteborgs Hamn, der har et mål om at reducere CO2-udledninger med 70 procent i havneområdet inden 2030, har i dag landstrømsanlæg på sine ro/ro- og ro/pax-terminaler samt i energiterminalen for tankskibe.
De deltagende havne vil anvende midlerne på lidt forskellige måder, men målet er fælles - at reducere miljø- og klimaaftrykket fra skibe ved kaj ved hjælp af landstrøm.
Fakta om CEF-finansiering til EU.OPS.Network:
For havnen i Göteborg, der rummer Nordens største containerhavn, vi lprojektet betyde en CO2-reduktion på 5.600 ton. Göteborgs Hamn, der har et mål om at reducere CO2-udledninger med 70 procent i havneområdet inden 2030, har i dag landstrømsanlæg på sine ro/ro- og ro/pax-terminaler samt i energiterminalen for tankskibe.
De deltagende havne vil anvende midlerne på lidt forskellige måder, men målet er fælles - at reducere miljø- og klimaaftrykket fra skibe ved kaj ved hjælp af landstrøm.
Fakta om CEF-finansiering til EU.OPS.Network:
- Projektbudget: 37,61 millioner euro
- Ansøgt CEF-finansiering: 18,8 millioner euro (50 procent)
- Implementeringsperiode: 2024-2027
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |