STATISTIK:
Globalt var der lidt færre piratangreb i 2024 end året før. Og særligt i Guineabugten på vestsiden af Afrika har der været en markant nedgang i antallet af angreb siden 2020. Men pirateri udgør fortsat en alvorlig trussel for de søfarende, hvor særligt en kraftig stigning i antallet af gidseltagninger er bekymrende, på peger organisationen Danske Rederier på baggrund af en opgørelse over pirateri fra The International Maritime Bureau (IMB)
Opgørelsen fra IMB viser, at der i 2024 var lidt færre piratangreb på skibsfarten end de foregående år. I alt blev der sidste år globalt rapporteret 116 hændelser, hvor pirater slog til mod skibe, hvilket var fire færre end året før.
- Det er godt nyt, at IMB kan rapportere om en lille nedgang i antallet af piratangreb. Forhåbentligt fortsætter den udvikling. For pirateri udgør ikke bare en alvorlig trussel mod de søfarendes liv og helbred, det er også et angreb på de vigtige forsyningskæder, der binder verdenshandelen sammen, siger Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
Der har tidligere været særlig fokus på truslen fra pirater i Guineabugten, hvor flere lande - herunder Danmark, der i 2021 sendte fregatten Esbern Snare til området - har indsat krigsskibe for at beskytte skibstrafikken i området mod piratangreb. Hos Danske Rederier pegerman på, at den internationale indsats i området sammen med bedre regionalt samarbejde har virket og antallet af hændelser er faldet fra 81 i 2020 til 18 i 2024.
Pirater udgør dog mange steder i verden fortsat en trussel mod skibsfarten og de søfarendes sikkerhed. Det er ikke mindst bekymrende, at man i 2024 oplevede en stor stigning i antallet af søfarende, der blev taget som gidsler. Det skete 126 gange i 2024 sammenlignet med henholdsvis 73 og 41 de to foregående år.
- Det ser desværre ud til, at pirateri er et fænomen, der aldrig helt forsvinder og bliver ved med at dukke op forskellige steder rundt omkring i verden. Derfor er det også vigtigt, at rederierne foretager de fornødne sikkerheds- og risikovurderinger og træffer de nødvendige forholdsregler for at mindske risikoen for piratangreb, siger Nina Porst og fortsætter:
- Det er ligeledes væsentligt, at det internationale samfund fastholder fokus på problemet, og at man arbejder tæt sammen om at bekæmpe pirateri, sådan som man med succes har gjort det i Guineabugten.
Interesserede kan læse mere på IMB's web-side - klik her:
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Dansk rederikoncern vil åbne fragtforbindelse mellem Spanien og Holland
- Færre piratangreb i 2024, men flere antal gidseltagninger
- Danmark fastholder sin placering som en af verdens største søfartsnationer
- Transport- og logistik-gruppe udvider inden for luft- og søtransport
- Fragtmængderne holdt niveauet
- Færgerute fra og til Bornholm satte passagerrekord
- Tunnelbyggeri betød flere lastbiler på færgerne mellem Langeland og Lolland
- Ø-færge i sydvestjylland er kommet i balance
- Brand på færøsk skib koster et besætningsmedlem livet
- Rederikoncern forventer 400.000 passagerer
- Dansk rederikoncern skal sørge for færgeforbindelse til Jersey i Den Engelske Kanal
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
Skriv din kommentar:
Færre piratangreb i 2024, men flere antal gidseltagninger
Onsdag 15. januar 2025 kl: 12:14
Af: RedaktionenGlobalt var der lidt færre piratangreb i 2024 end året før. Og særligt i Guineabugten på vestsiden af Afrika har der været en markant nedgang i antallet af angreb siden 2020. Men pirateri udgør fortsat en alvorlig trussel for de søfarende, hvor særligt en kraftig stigning i antallet af gidseltagninger er bekymrende, på peger organisationen Danske Rederier på baggrund af en opgørelse over pirateri fra The International Maritime Bureau (IMB)
Opgørelsen fra IMB viser, at der i 2024 var lidt færre piratangreb på skibsfarten end de foregående år. I alt blev der sidste år globalt rapporteret 116 hændelser, hvor pirater slog til mod skibe, hvilket var fire færre end året før.
- Det er godt nyt, at IMB kan rapportere om en lille nedgang i antallet af piratangreb. Forhåbentligt fortsætter den udvikling. For pirateri udgør ikke bare en alvorlig trussel mod de søfarendes liv og helbred, det er også et angreb på de vigtige forsyningskæder, der binder verdenshandelen sammen, siger Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
Der har tidligere været særlig fokus på truslen fra pirater i Guineabugten, hvor flere lande - herunder Danmark, der i 2021 sendte fregatten Esbern Snare til området - har indsat krigsskibe for at beskytte skibstrafikken i området mod piratangreb. Hos Danske Rederier pegerman på, at den internationale indsats i området sammen med bedre regionalt samarbejde har virket og antallet af hændelser er faldet fra 81 i 2020 til 18 i 2024.
Pirater udgør dog mange steder i verden fortsat en trussel mod skibsfarten og de søfarendes sikkerhed. Det er ikke mindst bekymrende, at man i 2024 oplevede en stor stigning i antallet af søfarende, der blev taget som gidsler. Det skete 126 gange i 2024 sammenlignet med henholdsvis 73 og 41 de to foregående år.
- Det ser desværre ud til, at pirateri er et fænomen, der aldrig helt forsvinder og bliver ved med at dukke op forskellige steder rundt omkring i verden. Derfor er det også vigtigt, at rederierne foretager de fornødne sikkerheds- og risikovurderinger og træffer de nødvendige forholdsregler for at mindske risikoen for piratangreb, siger Nina Porst og fortsætter:
- Det er ligeledes væsentligt, at det internationale samfund fastholder fokus på problemet, og at man arbejder tæt sammen om at bekæmpe pirateri, sådan som man med succes har gjort det i Guineabugten.
Interesserede kan læse mere på IMB's web-side - klik her:
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Dansk rederikoncern vil åbne fragtforbindelse mellem Spanien og Holland
- Færre piratangreb i 2024, men flere antal gidseltagninger
- Danmark fastholder sin placering som en af verdens største søfartsnationer
- Transport- og logistik-gruppe udvider inden for luft- og søtransport
- Fragtmængderne holdt niveauet
- Færgerute fra og til Bornholm satte passagerrekord
- Tunnelbyggeri betød flere lastbiler på færgerne mellem Langeland og Lolland
- Ø-færge i sydvestjylland er kommet i balance
- Brand på færøsk skib koster et besætningsmedlem livet
- Rederikoncern forventer 400.000 passagerer
- Dansk rederikoncern skal sørge for færgeforbindelse til Jersey i Den Engelske Kanal
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |