STATISTIK:

Færre piratangreb i 2024, men flere antal gid­sel­tag­nin­ger

Onsdag 15. januar 2025 kl: 12:14
Af: Redaktionen

Globalt var der lidt færre piratangreb i 2024 end året før. Og særligt i Guineabugten på vestsiden af Afrika har der været en markant nedgang i antallet af angreb siden 2020. Men pirateri udgør fortsat en alvorlig trussel for de søfarende, hvor særligt en kraftig stigning i antallet af gid­sel­tag­nin­ger er bekymrende, på peger organisationen Danske Rederier på baggrund af en opgørelse over pirateri fra The International Maritime Bureau (IMB)

Opgørelsen fra IMB viser, at der i 2024 var lidt færre piratangreb på skibsfarten end de foregående år. I alt blev der sidste år globalt rapporteret 116 hændelser, hvor pirater slog til mod skibe, hvilket var fire færre end året før.


- Det er godt nyt, at IMB kan rapportere om en lille nedgang i antallet af piratangreb. Forhåbentligt fortsætter den udvikling. For pirateri udgør ikke bare en alvorlig trussel mod de søfarendes liv og helbred, det er også et angreb på de vigtige for­sy­nings­kæ­der, der binder ver­dens­han­de­len sammen, siger Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.


Der har tidligere været særlig fokus på truslen fra pirater i Guineabugten, hvor flere lande - herunder Danmark, der i 2021 sendte fregatten Esbern Snare til området - har indsat krigsskibe for at beskytte skibstrafikken i området mod piratangreb. Hos Danske Rederier pegerman på, at den internationale indsats i området sammen med bedre regionalt samarbejde har virket og antallet af hændelser er faldet fra 81 i 2020 til 18 i 2024.


Pirater udgør dog mange steder i verden fortsat en trussel mod skibsfarten og de søfarendes sikkerhed. Det er ikke mindst bekymrende, at man i 2024 oplevede en stor stigning i antallet af søfarende, der blev taget som gidsler. Det skete 126 gange i 2024 sammenlignet med henholdsvis 73 og 41 de to foregående år.


- Det ser desværre ud til, at pirateri er et fænomen, der aldrig helt forsvinder og bliver ved med at dukke op forskellige steder rundt omkring i verden. Derfor er det også vigtigt, at rederierne foretager de fornødne sikkerheds- og ri­si­ko­vur­de­rin­ger og træffer de nødvendige forholdsregler for at mindske risikoen for piratangreb, siger Nina Porst og fortsætter:


- Det er ligeledes væsentligt, at det internationale samfund fastholder fokus på problemet, og at man arbejder tæt sammen om at bekæmpe pirateri, sådan som man med succes har gjort det i Guineabugten.


Interesserede kan læse mere på IMB's web-side - klik her:







Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.