Transportministeren skal i samråd om lovændringer om buskørsel
I et kommende samråd ønsker Folketingets Transportudvalg en drøftelse af følgende spørgsmål til lovforslag L107 med transportminister Thomas Danielsen (V). Lovforslaget handler om regelforenkling for vejtransportvirksomheder og forlængelse af tilladelser til sygetransport
Samrådsspørgsmålet lyder:
"Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeren ikke finder det vigtigt at informere Folketinget om politiets advarsler vedrørende L 107 - lovforslaget om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven? Der henvises til artiklen ”Transportministeriet undlod at oplyse Folketinget om Rigspolitiets advarsler mod omstridt lovforslag” bragt af Altinget.dk 29. november 2024"
Folketingets Transportudvalgt har stillet transportministeren spørgsmålet efter ønske fra Mai Mercado (K), Stinus Lindgreen (R), Nick Zimmermann (DF), Kenneth Fredslund Petersen (DD), Leila Stockmarr (EL) og Mads Olsen (SF).
Lidt om lovforslag L 107:
Da transportminister Thomas Danielsen fremsatte lovforslaget 20. november sagde han:
"Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Regelforenkling for vejtransportvirksomhed og forlængelse af tilladelser til sygetransport).
Formålet med lovforslaget er at gøre det lettere at være transportvirksomhed i Danmark og være konkurrencedygtig på EU-niveau. Det sker ved at fjerne, forenkle og ændre krav, som overimplementerer EU-retten, ikke længere er nødvendige og ikke bidrager til hverken høj færdselssikkerhed eller sunde konkurrencevilkår. Eksempelvis ved at fjerne nationale dokumentationskrav, forenkle krav til chauffør- vikarvirksomheder og ændre definitionen for erhvervsmæssig buskørsel.
Herudover vil lovforslaget sikre, at gyldighedsperioden for allerede udstedte tilladelser til sygetransport forlænges med 18 måneder dog maksimalt til og med den 31. december 2027.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling".
Lovforslaget L107 kan findes her:
I forbindelse med, at lovforslaget har været i høring, sendte en række organisationer et høringssvar.
Organisationerne Dansk PersonTransport, DI Transport, 3F Transport og Dansk Erhverv Transport skrev blandt andet, at de var stærkt bekymrede over dele af forslaget.
I opsummeringen i høringssvaret skrev de fire organisationer:
"Regeringens forslag til ændring af busloven (L 107) ændrer definitionen af erhvervsmæssig buskørsel, så alle tre kriterier skal være opfyldt samtidig, før der kræves en tilladelse. Det åbner for, at aktører kan udføre buskørsel mod betaling uden erhvervstilladelse, hvis buskørsel ikke er deres primære formål.
Vi er dybt bekymrede for, at det vil føre til omgåelse af reglerne, skævvridning af konkurrencevilkår, sikkerhedsproblemer og forringede arbejdsvilkår.
Som repræsentanter for branchen har vi ikke kunnet få klarhed over, hvem der har efterspurgt denne ændring. Det er ikke os, og vi er heller ikke bekendt med, at nogen aktører har ønsket det. Derfor har vi nogle klare anbefalinger til Transportudvalgets medlemmer, som vi håber I vil tage med i jeres behandling af lovforslaget".
Det fulde høringssvar kan ses her:
Interesserede kan læse artiklen "Transportministeriet undlod at oplyse Folketinget om Rigspolitiets advarsler mod omstridt lovforslag", som Altinget bragte 29. november, her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Magasinet Bus 12 - 2024 er udkommet
- Regionaltog på Sjælland åbner dørene for cykler uden billet
- Passagertallet stiger år for år
- Aarhus letbane vil købe otte 50 meter lange tog
- Modelbane på Hovedbanegården kørte 55.884 kroner ind
- Trafikselskab lægger billetsalget over i en anden app
- Næstved har fået en ny tankstation til lastbiler og andre store køretøjer
- Fredag 20. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Kommuner og Staten skal have ansvaret for at drive den kollektive transport
- Svensk togoperatør har udvidet til daglig afgang mellem København og Stockholm
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- Minister udskyder endnu en gang ændring af busloven
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |