Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DANSKE REDERIER OM FORTSATTE FOR­HAND­LIN­GER­NE MARITIM ORGANISATION:

- Det er vigtigt at at holde momentum

Fredag 27. september 2024 kl: 15:59
Af: Redaktionen

Forhandlinger om IMO-regulering på klimaområdet, der efter planen skal vedtages næste år, fortsætter på møder i London i den kommende uge. Organisationen Danske Rederier er til stede og kæmper hårdt blandt andet for at sikre opbakning til en prismekanisme, der kan mindske prisgabet mellem fossile og grønne brændstoffer

Mandag 30. september starter næste møde i IMO’s Marine Environment Protection Committee  (MEPC) i London, hvor IMO’s 176 medlemslande arbejder på at udmønte den store klimaaftale fra 2023.  


Landene skal blive enige om den regulering af den globale skibsfart, som skal være med til at sikre, at man når det vedtagne mål om klimaneutral skibsfart i 2050. Reguleringen skal vedtages til næste år og indarbejdes i de enkelte landes regelsæt fra 2027. 


- Og selvom jeg ikke forventer de store gennembrud på dette møde, så er det enormt vigtigt, at for­hand­lin­ger­ne nu intensiveres blandt alle de vigtigste aktører. Det er helt nødvendige skridt på vejen mod et forhåbentligt rigtig godt resultat, siger Nina Porst, der er direktør for Klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.


Danske Rederier bakker fuldt og helt op om ambitionen om, at den globale skibsfart skal være klimaneutral i 2050. 


- Der er mange forskellige forslag på bordet. Og nogle er selvfølgelig bedre end andre, siger Nina Porst og peger på, at der er en række elementer, der er afgørende for, at en aftale kan blive rigtig god set med Danske Rederiers briller.


- Der skal etableres en prismekanisme, der kan mindske prisgabet mellem fossile og grønne brændstoffer. Der skal etableres en teknisk mekaniske, der gradvist skal reducere driv­hus­ga­s­in­ten­si­te­ten i det brændstof, der forbruges. Og vi har brug for en ”well to wake” tilgang, hvor man tager højde for brændstoffers fulde livscyklus, siger hun videre.


Nina Porst  peger på, at IMO har 176 medlemslande med meget forskellige udgangspunkter og interesser - og at der er brug for en politisk aftale, der kan samle disse lande. 


- Der er brug for en aftale, der også sikrer hjælp, herunder økonomisk. til de lande, blandt andet de såkaldte Small Island Developing States, der bliver særligt hårdt ramt af kli­ma­for­an­drin­ger­ne. Vi har brug for en aftale, der bidrager til det, man på engelsk kalder for ”a just and equitable transition”, hvor alle lande kommer med, siger Nina Porst. 


Interesserede kan læse mere om IMO’s klimaaftale fra 2023 her:

Interesserede kan læse mere om MEPC 82, der finder sted i London dagene 30. september til 4. oktober, på IMO's web-side - klik her:





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Tidligere havnedirektør bliver ny direktør for fragtmænd
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Fragtmængder og passagertal steg hos rederikoncern
- Dansk skibsfart står fortsat for en stor andel af den samlede danske eksport
- Limfjordshavn får militært område - midlertidigt
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Træsprit havner på Djurslands største havn
- En menneskelig fejl var årsag til sammenstød mellem hurtigfærge og havnekaj i Rønne
- Skibsfarten er et globalt erhverv, som bør klimareguleres på internationalt plan
- Klimaråd udforsker konsekvenser og valg for Danmarks næste klimamål

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst