Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nye ladeparker til el-lastbiler skal opføres af private

Mandag 2. september 2024 kl: 10:30
Af: Redaktionen

Vejdirektoratet har med transportminister Thomas Danielsen (V) i spidsen valgt at lade markedet drive udviklingen og etableringen af nye offentligt tilgængelige ladefaciliteter til elektriske lastbiler. Som vi tidligere har fortalt her på transportnyhederne,dk er det planen,, at der skal anlægges 25 offentligt tilgængelige ladeparker, hvor lastbiler og busser kan tappe energi. De første fem skal stå klar i løbet af næste år

Vejdirektoratet indgået aftaler med private aktører, som selv at drive udrulningen af de nye ladefaciliteter. Det er ifølge transportministeren en meget positiv udvikling.


- Ladeparkerne til el-lastbiler kommer hurtigere end forventet, og det er glædeligt, at transportbranchen bakker op og i den grad er med til at drive den grønne omstilling af transportbranchen. En bred kreds i Folketinget har afsat midler til at skubbe på udviklingen, og samlet set betyder det, at branchen kan regne med, at der er et net af ladeparker, så de kan investere i flere el-lastbiler til de danske veje, siger Thomas Danielsen.


Vejdirektoratet har indtil nu indgået aftaler med tre forskellige private ladeoperatører, som skal stå for den fulde etablering og driften af de første fire ud af fem planlagte ladeparker, der åbner i 2025.
Beslutningen om at lade private aktører tage over blev truffet på baggrund af en dialog med de involverede parter, der udtrykte ønske om lade markedet selv styre udviklingen og etableringen af ladeparkerne.


- Vi har en haft en god dialog med branchen, som er positive over for vores nye strategi og nyheden om de første indgåede aftaler. Her har vi langt hen ad vejen givet bolden op til det private marked, som nu selv skal stå for at drive udrulningen af ladeinfrastrukturen til den tunge vejtransport, siger senior projektleder i Vejdirektoratet, Kresten Lysholdt-Andersen.


Aftalerne skal sikre konkurrence og bedre priser
I aftalerne forpligter de enkelte ladeoperatører sig til at opfylde kravene i EU-forordningen om infrastruktur for alternative drivmidler (AFIR) både i udrulningen i 2027 og i 2030, men de kan anlægge og designe ladeparken efter eget ønske og på egne arealer. Til gengæld har Vejdirektoratet indgået aftale om ikke at opstille konkurrerende ladeinfrastruktur i de pågældende områder.


Vejdirektoratet har været i dialog med alle kendte ladeoperatører på markedet og forsøgt at indgå aftaler med så mange som muligt for at sikre konkurrence og bedre priser for brugerne. 


Der, hvor der ikke er indgået aftaler, sørger Vejdirektoratet for at ”toppe op” og sikre resterende ladefaciliteter via udbud. Det betyder, at Vejdirektoratet udbyder seks ladepunkter i ladeparken ved Køge.


Der er i første omgang tale om ladeparker nær motorvejene omkring Randers, Herning, Vejle, Padborg og Køge, som skal stå klar med udgangen af 2025.


Her har Vejdirektoratet indtil nu indgået aftaler med ladeoperatørene Norlys, Circle K og E:ON.




Fakta om udrulning af ladeparker til el-lastbiler:
  • Frem mod 2030 bliver der etableret 25 ladeparker med i alt minimum 133 MW
  • De første fem ladeparker åbner i 2025, mens de øvrige 20 ladeparker åbner i henholdsvis 2027 og 2030
  • Der er afsat cirka 760 millioner kroner til udrulningen af ladeinfrastrukturen til el-lastbiler
  • Størstedelen af fremtidens ladebehov vil ifølge en analyse fra Vejdirektoratet blive dækket af hjemmeopladning hos den enkelte vognmand, og de 25 ladeparker placeres derfor, hvor behovet er størst, og hvor lastbiltrafikken samles på hovedvejnettet
  • Det skal sikre, at chauffører ikke har mere end 60 kilometer til en lynlader på hovedvejnettet i Danmark

Interesserede kan læse mere om projektet her:







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Kølemaskiner har kunnet køre elektrisk i 25 år
- Rækkevidde på 500 kilometer breder sig
- Forbrændingsmotorer til brint vinder frem
- Hollandsk lastbilproducent har en bred vifte af modeller og løsninger med på messe
- Erhvervsministeren er rejst til Indien med flere grøn løsninger inden for søfart
- Indisk it-virksomhed udvider samarbejde med britisk flymotorproducent om brintteknologi
- Fredag 13. september 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Regeringen skal investere i markedet for grønne brændsler
- Lastbiler bliver bygget mere CO2-venligt
- El-busser øger kravene til dækkene
- Pakkedistributør investerer i solenergi til sine biler
- Containerskib på sprit sejler mellem Europa og Asien

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst