LUFTFARTENS KLIMAPARTNERSKAB:
For at kunne realisere ambitionen om grøn luftfart skal der produceres mere bæredygtigt flybrændstof. Det er budskabet fra Luftfartens Klimapartnerskab, som er nedsat af regeringen. Partnerskabet peger på, at der i dag ikke er nok brændstof på markedet til at opfylde behovet
Luftfartens Klimapartnerskab overleverede torsdag en række anbefalinger til klimaminister Lars Aagaard (M) om potentialerne for lav-aromatisk brændstof og bæredygtigt flybrændstof.
Som en del af den politiske aftale ”Vejen til grøn luftfart” har SVM-Regeringen, SF og Enhedslisten afsat en pulje på 1,1 milliarder kroner, som skal gå til grøn omstilling af luftfarten. Ifølge aftalen kan midlerne blandt andet bruges på lav-aromatisk flybrændstof, der begrænser dannelsen af kondensstriber, og bæredygtigt flybrændstof.
Bæredygtigt flybrændstof produceret i Danmark
Når det kommer til bæredygtigt flybrændstof peger Luftfartens Klimapartnerskab på, at der i dag ikke findes tilstrækkelige mængder på markedet. Producenter og aftagere har svært ved at få enderne til at mødes, så der kan sættes gang i produktionen. Der er derfor brug for statslig hjælp til at få projekternes økonomi levedygtig.
Formand for klimapartnerskabet, Anko van der Werff, der er præsident og administrerende direktør SAS, fremhæver, at luftfarten står over for en stor og meget vigtig opgave med at omstille sig.
- Det skal foregå i et tempo og en kadence, som gør det muligt, at alle aktører i værdikæden og regeringen står side om side og tager et stort skridt i retning mod at gøre luftfarten mere bæredygtig. Vi har derfor i dag anbefalet regeringen at afsætte 987 millioner kroner til en pulje, der skal understøtte etableringen af en dansk produktion af bæredygtigt flybrændstof som eksempelvis power-to-x-baseret flybrændstof, siger han.
Undersøgelse kan bane vejen for lavaromatisk brændstof
Foruden anbefalinger om bæredygtigt flybrændstof anbefaler Luftfartens Klimapartnerskab også, at SVM-Regeringen undersøger mulighederne for at udbrede lav-aromatisk flybrændstof, som potentielt kan have klima- og miljømæssige fordele.
Næstformand i klimapartnerskabet, Christian Poulsen, der er administrerende direktør Københavns Lufthavn, peger på, at der er flere veje til mindre belastende luftfart.
- Vi er derfor enige om at anbefale regeringen at sætte gang i en undersøgelse af, hvad der skal til for at få lav-aromatisk brændstof ud til vores lufthavne. Det lav-aromatiske brændstof er både bedre for klimaet, fordi det medfører færre kondensstriber, samt for miljøet og naboer til lufthavnene, fordi det udleder færre partikler, siger han og fortsætter:
- Hvis det viser sig, at det kan lade sig gøre at lave en holdbar løsning for brugen af lavaromatisk brændstof, foreslår vi at bruge 135 millioner kroner til at reducere aromat-indholdet over en periode. Det forventer vi vil kunne medvirke til at nedbringe den lokale udledning af partikler omkring lufthavnene. Sideløbende er det vigtigt, at regeringen arbejder for, at EU skubber på udviklingen ved at beslutte en gradvis reduktion af aromatindholdet.
En samlet værdikæde bakker op om anbefalingerne
Det er ikke alene Luftfartens Klimapartnerskab, der i dag overleverer anbefalinger til SVM-Regeringen. Der er også en række centrale aktører på producentsiden, som står bag anbefalingerne. Det gør de blandt andet, fordi Danmark har særlige muligheder for at producere bæredygtigt flybrændstof. Med de rette incitamenter og rammevilkår kan der i Danmark i 2030 produceres langt mere bæredygtigt flybrændstof, end al dansk indenrigsflyvning kræver. Der er derfor et enormt eksportpotentiale for Danmark og danske virksomheder.
- Vores anbefalinger er bakket op af nogen af de producenter, som rent faktisk kommer til at være med til at få det grønne brændstof ud på markedet. Vi har i klimapartnerskabet arbejdet aktivt på at sikre, at vi i dag kunne præsentere nogle anbefalinger, som hele værdikæden er enige i. Der er nemlig brug for, at vi står sammen om de udfordringer, der pt. er på markedet, ligesom løsningerne også skal findes i fællesskab mellem brancherne og regeringen. Det arbejde ser vi rigtig meget frem til, siger Karsten Lauritzen, der er branchedirektør i DI Transport.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Næstved har fået en ny tankstation til lastbiler og andre store køretøjer
- Fredag 20. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- To europæiske hovedstæder 1.100 kilometer fra hinanden er blevet forbundet med direkte tog
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
- To lastbilproducenter dominerer markedet for tunge elektriske lastbiler
- Fredag 6. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Regionalbus har fået dieselmotor byttet ud med el-motor
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Batteriproduktionsfacilitet i Nürnberg skaber knap 350 nye arbejdspladser
- Træsprit havner på Djurslands største havn
Skriv din kommentar:
Regeringen skal investere i markedet for grønne brændsler
Torsdag 12. september 2024 kl: 16:00
Af: RedaktionenFor at kunne realisere ambitionen om grøn luftfart skal der produceres mere bæredygtigt flybrændstof. Det er budskabet fra Luftfartens Klimapartnerskab, som er nedsat af regeringen. Partnerskabet peger på, at der i dag ikke er nok brændstof på markedet til at opfylde behovet
Luftfartens Klimapartnerskab overleverede torsdag en række anbefalinger til klimaminister Lars Aagaard (M) om potentialerne for lav-aromatisk brændstof og bæredygtigt flybrændstof.
Som en del af den politiske aftale ”Vejen til grøn luftfart” har SVM-Regeringen, SF og Enhedslisten afsat en pulje på 1,1 milliarder kroner, som skal gå til grøn omstilling af luftfarten. Ifølge aftalen kan midlerne blandt andet bruges på lav-aromatisk flybrændstof, der begrænser dannelsen af kondensstriber, og bæredygtigt flybrændstof.
Bæredygtigt flybrændstof produceret i Danmark
Når det kommer til bæredygtigt flybrændstof peger Luftfartens Klimapartnerskab på, at der i dag ikke findes tilstrækkelige mængder på markedet. Producenter og aftagere har svært ved at få enderne til at mødes, så der kan sættes gang i produktionen. Der er derfor brug for statslig hjælp til at få projekternes økonomi levedygtig.
Formand for klimapartnerskabet, Anko van der Werff, der er præsident og administrerende direktør SAS, fremhæver, at luftfarten står over for en stor og meget vigtig opgave med at omstille sig.
- Det skal foregå i et tempo og en kadence, som gør det muligt, at alle aktører i værdikæden og regeringen står side om side og tager et stort skridt i retning mod at gøre luftfarten mere bæredygtig. Vi har derfor i dag anbefalet regeringen at afsætte 987 millioner kroner til en pulje, der skal understøtte etableringen af en dansk produktion af bæredygtigt flybrændstof som eksempelvis power-to-x-baseret flybrændstof, siger han.
Undersøgelse kan bane vejen for lavaromatisk brændstof
Foruden anbefalinger om bæredygtigt flybrændstof anbefaler Luftfartens Klimapartnerskab også, at SVM-Regeringen undersøger mulighederne for at udbrede lav-aromatisk flybrændstof, som potentielt kan have klima- og miljømæssige fordele.
Næstformand i klimapartnerskabet, Christian Poulsen, der er administrerende direktør Københavns Lufthavn, peger på, at der er flere veje til mindre belastende luftfart.
- Vi er derfor enige om at anbefale regeringen at sætte gang i en undersøgelse af, hvad der skal til for at få lav-aromatisk brændstof ud til vores lufthavne. Det lav-aromatiske brændstof er både bedre for klimaet, fordi det medfører færre kondensstriber, samt for miljøet og naboer til lufthavnene, fordi det udleder færre partikler, siger han og fortsætter:
- Hvis det viser sig, at det kan lade sig gøre at lave en holdbar løsning for brugen af lavaromatisk brændstof, foreslår vi at bruge 135 millioner kroner til at reducere aromat-indholdet over en periode. Det forventer vi vil kunne medvirke til at nedbringe den lokale udledning af partikler omkring lufthavnene. Sideløbende er det vigtigt, at regeringen arbejder for, at EU skubber på udviklingen ved at beslutte en gradvis reduktion af aromatindholdet.
En samlet værdikæde bakker op om anbefalingerne
Det er ikke alene Luftfartens Klimapartnerskab, der i dag overleverer anbefalinger til SVM-Regeringen. Der er også en række centrale aktører på producentsiden, som står bag anbefalingerne. Det gør de blandt andet, fordi Danmark har særlige muligheder for at producere bæredygtigt flybrændstof. Med de rette incitamenter og rammevilkår kan der i Danmark i 2030 produceres langt mere bæredygtigt flybrændstof, end al dansk indenrigsflyvning kræver. Der er derfor et enormt eksportpotentiale for Danmark og danske virksomheder.
- Vores anbefalinger er bakket op af nogen af de producenter, som rent faktisk kommer til at være med til at få det grønne brændstof ud på markedet. Vi har i klimapartnerskabet arbejdet aktivt på at sikre, at vi i dag kunne præsentere nogle anbefalinger, som hele værdikæden er enige i. Der er nemlig brug for, at vi står sammen om de udfordringer, der pt. er på markedet, ligesom løsningerne også skal findes i fællesskab mellem brancherne og regeringen. Det arbejde ser vi rigtig meget frem til, siger Karsten Lauritzen, der er branchedirektør i DI Transport.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Næstved har fået en ny tankstation til lastbiler og andre store køretøjer
- Fredag 20. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- To europæiske hovedstæder 1.100 kilometer fra hinanden er blevet forbundet med direkte tog
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
- To lastbilproducenter dominerer markedet for tunge elektriske lastbiler
- Fredag 6. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Regionalbus har fået dieselmotor byttet ud med el-motor
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Batteriproduktionsfacilitet i Nürnberg skaber knap 350 nye arbejdspladser
- Træsprit havner på Djurslands største havn
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |