Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

På vej nedad med tungt læst samler vogntoget energi til en fjerde tur

Torsdag 16. maj 2024 kl: 15:07
Af: Redaktionen

På vej nedad med tungt læst samler vogntoget energi til en fjerde tur

Verdalskalk et sykke nord for Trondheim har de senetse 14 måneder kørt 120.000 kilometer elektrisk med et syv-akslet Scania-vogntog med et tilladt totalvægt på 66 tons leveret af Scania Pilot Partner. Vogntoget er en prototype opbygget af Scania med det formål at afprøve, hvordan ny teknologi fungerer i en almindelig hverdag

I løbet af 14 måneder har Verdalskalk kørt 120.000 kilometer med sin batterielektriske lastbil med Scanias nye og kraftfulde drivlinje uden nævneværdige udfordringer. Bilen, som Verdalskalk fik i februar sidste år, er leveret af Scania Pilot Partner. Det er en prototype lavet af Scania for at teste ny teknologi i reelle kundeoperationer. "


- Det er faktisk gået over al forventning, siger Knut Reinsborg, der er en af de faste chauffører på bilen, der har kørt to-holdsskift siden vogntoget blev kørt ind og præsenteret som et nyt vogntog i virksomhedens dagligdag, hvor den sammen med 11 andre vogntog kører i almindelig trafik mellem Verdalskalks brud i Tromsdalen cirka 20 kilometer øst for havnen i Verdal, hvor kalstenen bliver udskibet.


Den eneste forskel er, at hvor de andre lastbiler kører med en totalvægt på 70 tons, kører den batteri-elektriske lastbil med en totalvægt på 66 tons.


Derudover har Verdalskalk justeret ruterne og hvilke fraktioner, der bliver læsset på vogntoget, så behovet for at have en vibrator monteret på kasserne for at få tømt dem helt. Det er sket for at udnytte vogntogets lasteevne bedst muligt.


Verdalskalk henter kalkstenen i bruddet i Tromsdalen, der ligger ca. 250 meter over havets overflade - og størstedelen leveres på havnen i Verdal. Derfor kører vogntogene oftest med last ned ad bakkerne - og tomme den anden vej, når det går opad.


Vogntoget fra Scania Pilot Partner, som Verdalskalk skal bruge i tre år, er bygget med en elektrisk drivline med tre motorer og en sekstrins gearkasse, der er integreret i én enhed. Det er den samme drivlinje, som Scania begyndte at levere tidligere på året. Batteripakken på bilen er den samme, som Scania har leveret til elektriske distributionslastbiler siden 2020. Opladeren på bilen er opgraderet til 280 kWh, menopladningshastigheden begrænses i øjeblikket af opladeren, som Verdalskalk bruger.


Opsamler en stor mængde energi ned ad bakkerne
Med det køremønster, Knut Reinsborg og kollegaen Geir Svorkmo har, samler vogntoget så meget energi op på de første tre ture, hvor det går ned ad bakke med fuldt læs og dermed behov for nedbremsning - og dermed opladning af batterierne - at de har strøm nok på batterierne til en fjerde runde uden at skulle lade.


Knut Reinsborg begyndte at køre lastbil som 22-årig og har kørt meget forskelligt. Da det elekrtiske Scania-vogntog ankom til Verdalskalk, var han nysgerrig efter at finde ud af, vogntoget var for en størrelse og hvad, den kunne. Han var faktisk en smule skeptisk, men samtidig var det spændende at få lov til at teste helt ny teknologi, som ikke tidligere havde været afprøvet.


Hverken Knut Reinsborg eller kollegaen Geir Svorkmo vil tilbage til den gamle dieselbil. De har fået en helt ny arbejdsdag og køreoplevelse.


Knut Reinsborg er blevet bedste venner med den elektriske lastbil. Stilheden i hytten er en af de ting, han sætter mest pris på. 


- Du får jo næsten tinnitus, når jeg en sjælden gang kører en dieselbil, siger Knut Reinsborg.


Knut Reinsborg konstaterer, at vogntoget har fungeret ganske godt, og at den næsten ikke har været på det lokale Scania-værksted i Verdal, der står klar til at assistere, hvis der skulle opstå udfordringer. 


Sikker i drift
- Vi har haft ét stop langs vejen. Det viste sig at være en fejl på en giver. Ellers har vi haft lidt udfordringer med nogle ventiler, der frøs, da den første frost satte ind sidste år, siger Elisabeth Wiik Moe, der er driftschef hos Verdalskalk. 


Efter lidt test fandt ingeniørerne fra Scania Pilot Partner en løsning, der løste problemet. Derudover har bilen været på værksted for at få udbedret en fejl på opbygningen, men den havde ikke relation til selve bilen.


Ønsker flere og har flere ønsker
Verdalskalk har en overordnet målsætning om at have en bilpark bestående af 75 procent emissionsfrie og grønne lastbiler i 2030. De ønsker sig flere lastbiler med elektriske drivliner, men for øjeblikket er adgangen til nok strøm til at kunne drive dem den største udfordring. Beregningerne for Verdalskalk, da elbilen blev taget i brug, viste en besparelse på 58.800 liter diesel årligt med ét elektrisk vogntog. Det giver et CO2-udslip,d er ligger 156 ton under en tilsvarende dieseldrevet lastbil.


Da vogntoget blev taget i brug for 14 måneder siden, kunne den klare en 130 kW opladning. Nu er den opgraderet til at kunne klare 280 kW, så det nu er opladeren, der sætter begrænsninger på ladefarten.


- Når vi skal have elektriske lastbiler næste gang, ønsker vi at få biler med fire aksler og med totalvægt på 70 tons på hele vogntoget, som vi har på de dieseldrevne lastbiler. Lidt større batteripakker, som gør, at vi kan droppe de to ladepauser, vi nu har i løbet af skiftet, står også på ønskelisten, siger Elisabeth Wiik Moe. 


Hun peger også på, at hurtigere opladning, som er standard på den nye generation af elektriske lastbiler fra Scania, står på ønskelisten.


Om det elektriske vogntog:
  • Scania P45 6x2*4
  • El-motor med 450 kW kontinuerlig effekt og et drejningsmoment på 3.500 Nm 
  • 9 batterier (totalt 300 kWh)
  • 6-trins gearkasse
  • 4,55 meter akselafstand
  • Navreduktion på drivaksel
  • 280 kW ladekapacitet CP17N-hytte (P-serie hvilehytte)
  • Egen vægt på forvogn - 15 ton
  • 74 tons teknisk totalvægt
  • Tip-opbygning med sidetip fra Maur Bilpåbygning 
  • Vogntoget er leveret og følges af Scania Pilot Partner




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst