ORGANISATION FOR BILIMPORTØRER:
SVM-Regeringen har meldt ud, at puljen til omstilling af vejtransporten fra dieselbåret energi til alternative energibærere - eksempelvis batterier - i Danmark bliver større end først planlagt. I alt har SVM-regeringen valgt at udvide puljen fra tidligere udmeldinger på 100 millioner kroner årligt i perioden 2024-2026 til 75 millioner kroner i 2024, 125 millioner kroner årligt fra 2025-2029 og 50 millioner kroner i 2030. Efter 2030 vil der varigt afsættes 50 millioner kroner årligt
Midlerne skal øremærkes initiativer, der fremmer både grøn omstilling og effektivisering af den tunge vejtransport, men er ikke konkret øremærket endnu. Transportminister Thomas Danielsen (V) understreger, at puljen eksempelvis kan bruges på støtte til elektriske lastbiler.
- Vi glæder os over den nye udmelding og en større pulje. Transportsektoren står for en stor del af Danmarks CO2-udledning, og initiativer, der fremmer grønne løsninger på området hjælpe os med at nedbringe udledningerne, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Der er godt 43.000 lastbiler med en tilladt totalvægt på over 3,5 ton i Danmark. Heraf udgør nul-emissionslastbiler i dag lidt over én procent. Ifølge De Danske Bilimportører er en af hovedårsagerne til, at det går langsomt med udrulningen af nul-emissionslastbilerne, at de er dyrere at anskaffe end lastbiler med dieselmotrer. Derfor er tiltag, der gør de grønne lastbiler billigere, vigtige for udrulningen af den grønne tunge transport, påpeger De Danske Bilimportører, der understreger, at jo hurtigere puljen kommer i spil, desto bedre.
- Regeringens nye tiltag et vigtigt skridt på vejen til at gøre nul-emissionslastbiler lige så attraktive som lastbiler på andre drivmidler. Vi håber, at puljen snart bliver tilgængelig, så midlerne kan komme i gang med at gøre gavn, siger Mads Rørvig.
![Klik venligst](https://www.transportnyhederne.dk/nonsec/npix/Banner/nyhedsmail-bestilling(8).jpg)
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus
Skriv din kommentar:
Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
Mandag 15. april 2024 kl: 11:01
Af: RedaktionenSVM-Regeringen har meldt ud, at puljen til omstilling af vejtransporten fra dieselbåret energi til alternative energibærere - eksempelvis batterier - i Danmark bliver større end først planlagt. I alt har SVM-regeringen valgt at udvide puljen fra tidligere udmeldinger på 100 millioner kroner årligt i perioden 2024-2026 til 75 millioner kroner i 2024, 125 millioner kroner årligt fra 2025-2029 og 50 millioner kroner i 2030. Efter 2030 vil der varigt afsættes 50 millioner kroner årligt
Midlerne skal øremærkes initiativer, der fremmer både grøn omstilling og effektivisering af den tunge vejtransport, men er ikke konkret øremærket endnu. Transportminister Thomas Danielsen (V) understreger, at puljen eksempelvis kan bruges på støtte til elektriske lastbiler.
- Vi glæder os over den nye udmelding og en større pulje. Transportsektoren står for en stor del af Danmarks CO2-udledning, og initiativer, der fremmer grønne løsninger på området hjælpe os med at nedbringe udledningerne, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Der er godt 43.000 lastbiler med en tilladt totalvægt på over 3,5 ton i Danmark. Heraf udgør nul-emissionslastbiler i dag lidt over én procent. Ifølge De Danske Bilimportører er en af hovedårsagerne til, at det går langsomt med udrulningen af nul-emissionslastbilerne, at de er dyrere at anskaffe end lastbiler med dieselmotrer. Derfor er tiltag, der gør de grønne lastbiler billigere, vigtige for udrulningen af den grønne tunge transport, påpeger De Danske Bilimportører, der understreger, at jo hurtigere puljen kommer i spil, desto bedre.
- Regeringens nye tiltag et vigtigt skridt på vejen til at gøre nul-emissionslastbiler lige så attraktive som lastbiler på andre drivmidler. Vi håber, at puljen snart bliver tilgængelig, så midlerne kan komme i gang med at gøre gavn, siger Mads Rørvig.
![Klik venligst](https://www.transportnyhederne.dk/nonsec/npix/Banner/nyhedsmail-bestilling(8).jpg)
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
![](/images/print.gif)
- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |