REDERIORGANISATION OM POLITISK CO2-AFTALE:
En bred politisk aftale mellem SVM-Regeringen og partierne SF, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale, Dansk Folkeparti og Alternativet sender et signal om, at Danmark satser på CCS som klimateknologi. Med aftalen skabes klarhed om rammerne for etableringen af både transport af CO2 og udvikling af CO2-lagre, hvilket bliver hilst velkommen hos organisationen Danske Rederier
- Det er meget glædeligt, at regeringen og et bredt flertal i Folketinget nu vil skabe klare rammer og fjerne barrierer og minimere usikkerheden for de private virksomheder og investorer, der skal etablere den nødvendige infrastruktur til fangst og lagring samt investere i de skibe, der kan sejle med CO2, så fangst og lagring af CO2 kan blive et nyt dansk erhvervseventyr, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør for Danske Rederier i en kommentar ti aftalen.
Ambitionen i aftalen er, at mindst 34 millioner ton CO2 skal lagres i den danske undergrund. Det forventes, at investeringerne i fangst og lagring af CO2 vil reducere udslippet af CO2 med over 2 millioner tons årligt.
- Denne aftale er markant og konkret klimahandling og et stærkt signal til investorerne om, at Danmark satser på CCS. Det er helt afgørende med klare rammer, hvis CCS skal op i skala og blive et attraktivt investeringsområde for aktører både på land og til søs, siger Jacob K. Clasen og fortsætter:
Aftalen er et vigtigt skridt i den rigtige retning, men det er afgørende, at regeringen fremadrettet arbejder konkret videre - blandt andet omkring aftaler med vores nabolande om transport af CO2 - for at realisere potentialet for Danmark som CO2-hub i Europa.
Hos Danske Rederier peger man i forbindelse med aftalen på, at når produktionen af PtX-brændtoffer er skaleret op, vil meget af den biogene CO2 - se forklaring nedenunder - skulle bruges til produktion af grønne brændstoffer i stedet for at blive lagret i jorden.
Danske Rederier regner med at skibsfarten som aftager vil kunne drage fordel af en mere moden værdikæde for CO2-fangst/anvendelse, når den tid kommer.
Om biogen CO2:
30. maj 2022 havde Klimarådet et debatindllæg om biogen CO2:
Debatindlægget kan ses her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Landstrømmen kommer fra en brintgenerator
- Ny rapport anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer
- Salget af nye elektriske lastbiler vil nå tre fjerdedele i 2030
- Elektriske sættevogne er på vej på vejene i Danmark
- Esbjerg-rederi leverer sit hidtil bedste resultat
- - Vores havn er fortsat åben for leverandører til amerikansk havvind
- Lufthavn får lynladere til taxier og personbiler
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Energiselskab har ansat en ny presse- og kommunikationschef
- Mester flytter elektrisk med to Master-biler
- Bedre forhold for cyklister gavner også den kollektive transport
- Trafikselskab og kommune har plantet træer langs busrute
Skriv din kommentar:
Vigtigt med bred politisk aftale om CCS i Danmark
Onsdag 20. september 2023 kl: 11:38
Af: RedaktionenEn bred politisk aftale mellem SVM-Regeringen og partierne SF, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale, Dansk Folkeparti og Alternativet sender et signal om, at Danmark satser på CCS som klimateknologi. Med aftalen skabes klarhed om rammerne for etableringen af både transport af CO2 og udvikling af CO2-lagre, hvilket bliver hilst velkommen hos organisationen Danske Rederier
- Det er meget glædeligt, at regeringen og et bredt flertal i Folketinget nu vil skabe klare rammer og fjerne barrierer og minimere usikkerheden for de private virksomheder og investorer, der skal etablere den nødvendige infrastruktur til fangst og lagring samt investere i de skibe, der kan sejle med CO2, så fangst og lagring af CO2 kan blive et nyt dansk erhvervseventyr, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør for Danske Rederier i en kommentar ti aftalen.
Ambitionen i aftalen er, at mindst 34 millioner ton CO2 skal lagres i den danske undergrund. Det forventes, at investeringerne i fangst og lagring af CO2 vil reducere udslippet af CO2 med over 2 millioner tons årligt.
- Denne aftale er markant og konkret klimahandling og et stærkt signal til investorerne om, at Danmark satser på CCS. Det er helt afgørende med klare rammer, hvis CCS skal op i skala og blive et attraktivt investeringsområde for aktører både på land og til søs, siger Jacob K. Clasen og fortsætter:
Aftalen er et vigtigt skridt i den rigtige retning, men det er afgørende, at regeringen fremadrettet arbejder konkret videre - blandt andet omkring aftaler med vores nabolande om transport af CO2 - for at realisere potentialet for Danmark som CO2-hub i Europa.
Hos Danske Rederier peger man i forbindelse med aftalen på, at når produktionen af PtX-brændtoffer er skaleret op, vil meget af den biogene CO2 - se forklaring nedenunder - skulle bruges til produktion af grønne brændstoffer i stedet for at blive lagret i jorden.
Danske Rederier regner med at skibsfarten som aftager vil kunne drage fordel af en mere moden værdikæde for CO2-fangst/anvendelse, når den tid kommer.
Om biogen CO2:
- Biologiske materialer (eksempelvis træ og organisk madaffald) indeholder CO2 optaget fra atmosfæren undervejs i materialernes livsforløb. Denne CO2 kaldes biogen i modsætning til den fossile CO2, som udledes ved afbrænding af kul, olie, gas og andre fossile brændsler. (Kilde Dakofa)
30. maj 2022 havde Klimarådet et debatindllæg om biogen CO2:
Debatindlægget kan ses her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Landstrømmen kommer fra en brintgenerator
- Ny rapport anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer
- Salget af nye elektriske lastbiler vil nå tre fjerdedele i 2030
- Elektriske sættevogne er på vej på vejene i Danmark
- Esbjerg-rederi leverer sit hidtil bedste resultat
- - Vores havn er fortsat åben for leverandører til amerikansk havvind
- Lufthavn får lynladere til taxier og personbiler
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Energiselskab har ansat en ny presse- og kommunikationschef
- Mester flytter elektrisk med to Master-biler
- Bedre forhold for cyklister gavner også den kollektive transport
- Trafikselskab og kommune har plantet træer langs busrute
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |