Intelligent prioritering med grøn bølge har en mærkbar effekt
Tirsdag 19. september 2023 kl: 12:52
Af: RedaktionenSvært fremkommelige veje betyder også, at busser til kollektiv transport får sværere ved at komme frem - og og holde køreplanerne. Derfor har trafikselskabet Movia i samarbejde med andre partnere i projektet "Grøn Bølge for Busser" udviklet, testet og demonstreret forskellige intelligente busprioriteringsløsninger, der optimerer og koordinerer trafiksignaler - så de forsinkede busser kommer nemmere gennem trafikken i Hovedstaden
Der er behov for at finde på bæredygtige og fremsynede løsninger på de trafikale udfordringer med øget trængsel, så den kollektive transport bliver mere attraktiv og effektiv. Én af løsninger er busprioritering, hvor busser i rute kan forlænge det grønne signal i lyskryds efter først-til-mølle-princippet. En anden og ny løsning er intelligent prioritering, hvor busserne vurderes indbyrdes og efter, om de er for tidligt på den eller forsinket i forhold til deres køreplan.
Trafikselskabet Movia har sammen med andre samarbejdspartnere i en periode afprøvet intelligent busprioritering på en delstrækning på Nørrebrogade i København, ved et større kryds i Ballerup og ved DOLL i Albertslund kommune. Og nogle af projekterne har ifølge en evalueringsrapport givet positive resultater.
Evalueringsrapporten viser, at med den intelligente form for busprioritering kan busser, der er forsinkede i forhold til køreplanen, anmode om at blive prioriteret i et signalanlæg. Busser med en højere prioritetsscore vil blive prioriteret højere end busser med en lavere prioritetsscore - også selvom deres anmodning kommer senere.
Med grøn bølge kommer busserne bedre frem
På Nørrebrogade i København har projektet eksempelvis haft fokus på at optimere det eksisterende busprioriteringssystem. Resultaterne viser, at den intelligente busprioritering virker i København på teststrækningen i forhold til den traditionelle busprioritering, som er baseret på et først-til-mølle-princip.
For de højest prioriterede buslinjer som 5C, 350S og 1A viser resultaterne, at busserne kommer bedre frem i forhold til den samlede rejsetid og pålidelighed. Selvom der i forvejen er basis-busprioritering her, viser målingerne, at den intelligente busprioritering virker på den korte vejstrækning med i alt otte signalanlæg. Hvis det skaleres op til de cirka 170 signalanlæg i København, hvor der i dag er en basis-busprioritering, vil gevinsterne ifølge rapporten sandsynligvis være større.
- I Movia arbejder vi hele tiden for at gøre den kollektive transport til det nemme valg. Derfor skal det også være attraktivt at vælge f.eks. bussen frem for bilen. Det bliver det, når vi med intelligent prioritering i lyskryds kan sikre, at busserne kommer nemmere frem. Så slipper vores passagerer for at sidde i de køer, som bilerne må holde og vente i. Samtidig øger vi også pålideligheden, så man som passager kan stole på, at bussen kommer til tiden. Vi glæder os til at udbrede de positive resultater fra projektet og give grøn bølge til endnu flere busser i den nære fremtid, siger Movia's direktør for Kunder og Kommunikation, Marlene Holmgaard Fris.
Arbejdet med den intelligente busprioritering bunder i et ønske om at gøre den kollektive transport mere attraktiv og effektiv, så flere vælger den fremfor bilen og dermed reducerer trængsel og CO2-udledning. På sigt vil en prioritering også kunne ske i forhold til, hvor mange passagerer der er ombord på bussen.
Fakta om Grøn Bølge-projektet:
Interesserede kan læse mere om projektet "Grøn bølge for busser" her:
På Nørrebrogade i København har projektet eksempelvis haft fokus på at optimere det eksisterende busprioriteringssystem. Resultaterne viser, at den intelligente busprioritering virker i København på teststrækningen i forhold til den traditionelle busprioritering, som er baseret på et først-til-mølle-princip.
For de højest prioriterede buslinjer som 5C, 350S og 1A viser resultaterne, at busserne kommer bedre frem i forhold til den samlede rejsetid og pålidelighed. Selvom der i forvejen er basis-busprioritering her, viser målingerne, at den intelligente busprioritering virker på den korte vejstrækning med i alt otte signalanlæg. Hvis det skaleres op til de cirka 170 signalanlæg i København, hvor der i dag er en basis-busprioritering, vil gevinsterne ifølge rapporten sandsynligvis være større.
- I Movia arbejder vi hele tiden for at gøre den kollektive transport til det nemme valg. Derfor skal det også være attraktivt at vælge f.eks. bussen frem for bilen. Det bliver det, når vi med intelligent prioritering i lyskryds kan sikre, at busserne kommer nemmere frem. Så slipper vores passagerer for at sidde i de køer, som bilerne må holde og vente i. Samtidig øger vi også pålideligheden, så man som passager kan stole på, at bussen kommer til tiden. Vi glæder os til at udbrede de positive resultater fra projektet og give grøn bølge til endnu flere busser i den nære fremtid, siger Movia's direktør for Kunder og Kommunikation, Marlene Holmgaard Fris.
Arbejdet med den intelligente busprioritering bunder i et ønske om at gøre den kollektive transport mere attraktiv og effektiv, så flere vælger den fremfor bilen og dermed reducerer trængsel og CO2-udledning. På sigt vil en prioritering også kunne ske i forhold til, hvor mange passagerer der er ombord på bussen.
Fakta om Grøn Bølge-projektet:
- Grøn Bølge-projektet er gennemført i tre cases i Københavns Kommune, Ballerup Kommune og i DOLL ITS Living Lab i Albertslund Kommune
- I 2022 har projektgruppen udarbejdet en evaluering af de to cases i henholdsvis København og Ballerup Kommune
- Partnere i projektet har været Københavns Kommune, Ballerup Kommune, Movia, Gate 21 og We Build Denmark. Hovedleverandører er Technolution, og underleverandør er Intelligo. Projektet er finansieret af Region Hovedstaden og projektpartnere
Interesserede kan læse mere om projektet "Grøn bølge for busser" her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Borgerne og medarbejdere på Hillerød-virksomhed har fået mere bus
- Til marts kører el-busdriften yderligere frem på Sjælland
- Rapport om mulige miljøkonsekvenser ved nye overhalingsspor nær Kalvebod er sendt i høring
- Persontransportorganisation satte fokus på opkvalificering
- Nuuk Lufthavn blev igen godkendt til internationale flyvninger
- Gratis kørsel og billige ungdomsbilletter skal få flere til at vælge fælles transport
- Butikscenter i Odense genåbnede indgang med få skridt til letbanestop
- Politiet kontrollerede 103 taxier
- Militærbro ved Ribe er pillet ned og sendt tilbage til kasserne
- Politiet i Aarhus fik flere anmeldelser om stenkast mod kørende tog
- Skandinavisk flyselskab vil åbne ny rute til Grønland
- Taxi-selskab er kørt en sidste gang fremad til Skifteretten
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |