Havnen i Esbjerg kan blive et havvind-knudepunkt i stor skala
Fredag 15. september 2023 kl: 09:44
Af: RedaktionenEsbjerg Havn får 90 millioner kroner til uddybningen af sejlrenden. Med pengene, der kommer fra Nordsøaftalen, som blev indgået i december sidste år, vil et politisk flertal på Christiansborg understøtte havnens rolle som knudepunkt for storskala havvind
Esbjerg Havn spiller sammen med de øvrige erhvervshavne i Danmark en afgørende rolle i den grønne omstilling - eksempelvis i forbindelse med opførelsen af havvindmølleparker. Da udviklingen inden for havvindmøller medfører større og større vindmøller, skal havnene kunne tage imod større og større skibe til udskibning af havvindmøller.
Med Nordsøaftalen, der blev indgået 3. december sidste år mellem den daværende S-Regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale, SF og De Konservative, blev der afsat 90 millioner kroner i 2025 til Esbjerg Havn, som skal støtte havnens udvikling og muligheden for at være et knudepunkt for storskala af havvind.
Transportordførerne fra partierne bag Nordsøaftalen er blevet enige om, at Nordsømidlerne udmøntes til Esbjerg Havns projekt om uddybning af sejlrenden.
Med Nordsømidlerne og uddybningen af sejlrenden ved Esbjerg Havn understøttes Esbjerg Havns rolle som knudepunkt for storskala havvind.
Interesserede kan se "Aftale om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen" her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
- Kapsejlads for høje skibe begynder i Aarhus og slutter i Aalborg
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





