TRAFIKSELSKAB:
Én gang om året evaluerer trafikselskabet ,Movia, tingenes tilstand, hvad angår den grønne omstilling, udvikling af mobilitet, samarbejde og ledelse. Movia's seneste rapport om samfundsansvar (ESG) samler op på nøgletal for 2022. Movia konkluderer, at selskabet er godt på vej ind i fremtiden
Movia's hovedopgave er, sammen med kommuner og regioner, at sikre en effektiv drift af bus, flextrafik, lokaltog og havnebusser i selskabets område, der dækker Sjælland inklisiv Hovedstaden, Lolland og Falster. Som trafikselskab er det også Movia's ansvar at sikre en god oplevelse for de mange millioner passagerer, som årligt rejser i Movia's område. Samtidig skal det gøres på en grønnere og mere bæredygtig måde.
Movia peger efter 2022-nøgletallene på, at de gule busser på Sjælland og øerne efterhånden er mere grønne end gule. I 2022 har Movia sammen med kommuner og regioner sikret en markant vækst i antallet af klimavenlige busser på vejene - fra 160 i 2021 til 340 ved udgangen af 2022. Det betyder mindre luftforurening, mindre støj og bedre vilkår for klima og miljø. Og udviklingen går kun én vej, og det er fremad.
Som led i den grønne omstilling, ser Movia også på, hvordan flextrafikken kan blive mere grøn, ligesom selskabet arbejder med at skifte lokaltogene til grønnere alternativer, efterhånden som de gamle tog får alderen til det.
ESG-rapporten er desuden anledning til at opsummere, hvordan passagerernes tilfredshed ser ud. På det punkt bevæger Movia sig også den rigtige retning. Tilfredsheden med rejseoplevelsen i Movia's transportformer - både busserne og lokaltog - er høj og steget en lille smule fra 2021 til 2022. Samtidig ligger tilfredsheden med Flextrafik fortsat på et højt niveau igen i 2022.
- 2022 var et meget vanskeligt år at være trafikselskab i. Coronarestriktionerne var stadig gældende i begyndelsen af året, og Movia havde i 2022 og har stadig i 2023 et passagerefterslæb, fordi mange har vænnet sig til at arbejde hjemme eller har købt en ekstra bil. Stigningerne i brændstofpriserne tog fart med Ruslands krig i Ukraine og det har presset økonomien for Movia og dermed for kommunerne og regionerne på Sjælland i 2022, og det gør det fortsat i 2023, siger Dorthe Nøhr Pedersen, der er administrerende direktør i Movia.
- På trods af det, er vi stolte over, at så mange mennesker er tilfredse med deres passageroplevelse hos os. Samtidig fortsætter vi i Movia i samarbejde med kommuner og regioner den grønne omstillingsbølge i 2022 med rekordmange grønne busser på gaderne, til gavn for klimaet og folkesundheden. En udvikling, som vi forventer vil fortsætte de kommende år, siger hun videre.
Udvalgte resultater:
Grønne busser:
Grønne tog:
Tilfredse passagerer
Interesserede kan læse Movia's ESG-rapport her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Kommuner og Staten skal have ansvaret for at drive den kollektive transport
- Svensk togoperatør har udvidet til daglig afgang mellem København og Stockholm
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- Minister udskyder endnu en gang ændring af busloven
- Anklagemyndigheden i København har tiltalt ni mænd for tyverier og røverier i pirattaxier
- Det skal være dyrere at komme til lufthavnen
- Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag
- Lovforslag om kørekort til 17-årige er sendt i høring
- To europæiske hovedstæder 1.100 kilometer fra hinanden er blevet forbundet med direkte tog
- Fjernbus-rute er baseret på passagerer
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Letbanestation i Odense skulle have haft ny fjernbusforbindelse til København
Skriv din kommentar:
- Vi følger planen om samfundsansvar
Tirsdag 6. juni 2023 kl: 12:06
Af: RedaktionenÉn gang om året evaluerer trafikselskabet ,Movia, tingenes tilstand, hvad angår den grønne omstilling, udvikling af mobilitet, samarbejde og ledelse. Movia's seneste rapport om samfundsansvar (ESG) samler op på nøgletal for 2022. Movia konkluderer, at selskabet er godt på vej ind i fremtiden
Movia's hovedopgave er, sammen med kommuner og regioner, at sikre en effektiv drift af bus, flextrafik, lokaltog og havnebusser i selskabets område, der dækker Sjælland inklisiv Hovedstaden, Lolland og Falster. Som trafikselskab er det også Movia's ansvar at sikre en god oplevelse for de mange millioner passagerer, som årligt rejser i Movia's område. Samtidig skal det gøres på en grønnere og mere bæredygtig måde.
Movia peger efter 2022-nøgletallene på, at de gule busser på Sjælland og øerne efterhånden er mere grønne end gule. I 2022 har Movia sammen med kommuner og regioner sikret en markant vækst i antallet af klimavenlige busser på vejene - fra 160 i 2021 til 340 ved udgangen af 2022. Det betyder mindre luftforurening, mindre støj og bedre vilkår for klima og miljø. Og udviklingen går kun én vej, og det er fremad.
Som led i den grønne omstilling, ser Movia også på, hvordan flextrafikken kan blive mere grøn, ligesom selskabet arbejder med at skifte lokaltogene til grønnere alternativer, efterhånden som de gamle tog får alderen til det.
ESG-rapporten er desuden anledning til at opsummere, hvordan passagerernes tilfredshed ser ud. På det punkt bevæger Movia sig også den rigtige retning. Tilfredsheden med rejseoplevelsen i Movia's transportformer - både busserne og lokaltog - er høj og steget en lille smule fra 2021 til 2022. Samtidig ligger tilfredsheden med Flextrafik fortsat på et højt niveau igen i 2022.
- 2022 var et meget vanskeligt år at være trafikselskab i. Coronarestriktionerne var stadig gældende i begyndelsen af året, og Movia havde i 2022 og har stadig i 2023 et passagerefterslæb, fordi mange har vænnet sig til at arbejde hjemme eller har købt en ekstra bil. Stigningerne i brændstofpriserne tog fart med Ruslands krig i Ukraine og det har presset økonomien for Movia og dermed for kommunerne og regionerne på Sjælland i 2022, og det gør det fortsat i 2023, siger Dorthe Nøhr Pedersen, der er administrerende direktør i Movia.
- På trods af det, er vi stolte over, at så mange mennesker er tilfredse med deres passageroplevelse hos os. Samtidig fortsætter vi i Movia i samarbejde med kommuner og regioner den grønne omstillingsbølge i 2022 med rekordmange grønne busser på gaderne, til gavn for klimaet og folkesundheden. En udvikling, som vi forventer vil fortsætte de kommende år, siger hun videre.
Udvalgte resultater:
Grønne busser:
- Ved udgangen af 2022 kørte der 339 el-busser og én brint-bus rundt på vejene i Movia's område. Til sammenligning var der 160 elbusser ved udgangen af 2021.
- Ved udgangen af 2024 forventer Movia, at der kører ca. 570 el-busser i selskabets område. Dermed er Movia langt foran målsætningen om 50 procent el-busser i 2030
- Movia's samlede CO2-regnskab for busdriften er faldet med 12 procent pr. kørt kilometer i forhold til året før
Grønne tog:
- Lokaltog A/S arbejder sammen med Movia for at erstatte 20 dieseltogsæt med 18 nye batteritog, når dieseltogene står foran en udskiftning inden for en kortere årrække. De nye batteritog vil reducere CO2-udledningen betragteligt, da strømmen til togene i høj grad vil komme fra grønne energikilder
Tilfredse passagerer
- Movias kundetilfredshed steg fra 94 procent i 2021 til 95 procent i 2022.
- For Lokaltog A/S steg den kundetilfredsheden et procentpoint fra 92 procent i 2021 til 93 procent i 2022
- I Flextrafik lå tilfredsheden i 2022 på 83 procent, hvilket var uændret fra 2021
Interesserede kan læse Movia's ESG-rapport her:
I rapporten kan man blandt andet læse om, hvordan Movia inddrager passagererne, om tilgængelighed, ligestilling og arbejdsforhold samt om, hvordan Movia samarbejder med operatører.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Kommuner og Staten skal have ansvaret for at drive den kollektive transport
- Svensk togoperatør har udvidet til daglig afgang mellem København og Stockholm
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- Minister udskyder endnu en gang ændring af busloven
- Anklagemyndigheden i København har tiltalt ni mænd for tyverier og røverier i pirattaxier
- Det skal være dyrere at komme til lufthavnen
- Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag
- Lovforslag om kørekort til 17-årige er sendt i høring
- To europæiske hovedstæder 1.100 kilometer fra hinanden er blevet forbundet med direkte tog
- Fjernbus-rute er baseret på passagerer
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Letbanestation i Odense skulle have haft ny fjernbusforbindelse til København
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |