Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Fragten skal over Det Irske Hav med nye hybridfærger

Fredag 12. maj 2023 kl: 11:56
Af: Redaktionen

Fragten skal over Det Irske Hav med nye hybridfærger

For at imødekomme markedets stigende efterspørgsel efter kapacitet og bæredygtighed investerer det svenske færgerederi, Stena Line, i to helt nye hybridskibe, specialdesignet til at sejle på metanol, der også kendes som træsprit. Den kemiske formel er CH3OH

Når de nye NewMax-skibe er sat ind på Stena Line's ruter over Det Irske Havn, vil de øge kapaciteten med 80 procent på ruten mellem Belfast og Heysham. Konstruktionen af skibene går i gang om kort tid.


Hvert af de to nye 147 meter lange skibe er designet til at maksimere fragtkapaciteten, og vil have en kapacitet på 2.800 lanemeter, hvilket er en stigning på 80 procent i forhold til den nuværende kapacitet. De nye skibe har plads til 12 passagerer og 26 besætningsmedlemmer.


Stena Line blev det første færgerederi til at drive en færge på metanol, da Stena Germanica på ruten mellem Göteborg og Kiel blev ombygget i 2015. De nye "NewMax"-skibe kommer også til at kunne sejle på metanolbrændstof. 


Derfor arbejder Stena Line for at etablere en forsyningskæde for metanol og har sikret fremtidige mængder e-metanol for at kunne opfylde selskabets strategiske ambition om at skifte til vedvarende brændstoffer og reducere 30 procent af sine CO2-emissioner inden 2030.


En anden prioritet ved konstruktionen af de nye skibe er fremtidssikring med henblik på elektrificering. Den indbyggede teknologi vil kunne udnytte både batteridrift og landstrøm, hvor det er tilgængeligt.


- Denne investering viser vores engagement i bæredygtighed og vores strategi om at bevæge sig over til nye bæredygtige brændstoffer, siger Niclas Mårtensson, der er administrerende direktør for Stena Line og fortsætter:


- NewMax-skibene vil også imødekomme den stigende efterspørgsel fra kunderne og tilføje betydelig kapacitet, så logistikoperatører kan udvide deres forretning i regionen.


De særlige tidevandsforhold i Heysham, der ligger ud til Morecambe Bay i Lancashire i England, kan være udfordrende. Derfor vil hvert skib blive udstyret med en teknologi, der gør dem mere modstandsdygtige over for de fremherskende vejrforhold. De to nye hybrisfærger vil få tre bovpropeller, som vil give optimal manøvredygtighed og pålidelighed, og en specialdesignet motor-/propelkonfiguration vil yderligere forbedre anløb til kaj i ekstremt vejr.


De to nye skibe, der vil blive bygget i Weihai i Kina af Stena RoRo, forventes at blive sat i drift på ruten i efteråret 2025 med udgangspunkt i Stena Lines havn i Belfast.






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Bestanden af lette lastbiler er blevet mindre de seneste år
- Antallet af nyregistreringer steg med knap 12 procent i april
- - Det var en positiv oplevelse
- Vognmand i Sorø hentede grustrailer i Østjylland
- Et enkelt mærke har over halvdelen af markedet
- Bestanden er steget med 1,1 procent
- Havneselskab med aktiviteter i tre havne omsatte for mere
- Antallet af nyregistreringer faldt med 4,8 proncet i årets første fire måneder
- Antallet af nyregistreringer faldt med 12,4 procent
- Toldere og politi fandt 27.400 cigaretter i førerhus og lastrum på tyrkisk vogntog
- Rederi-koncrn tilpassede kursen i et kvartal med underskud på driften
- Stilladsfirma i Hillerød kører ud med to nye ladbiler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst