Fragten skal over Det Irske Hav med nye hybridfærgerFredag 12. maj 2023 kl: 11:56 Af: Redaktionen![]() For at imødekomme markedets stigende efterspørgsel efter kapacitet og bæredygtighed investerer det svenske færgerederi, Stena Line, i to helt nye hybridskibe, specialdesignet til at sejle på metanol, der også kendes som træsprit. Den kemiske formel er CH3OH Når de nye NewMax-skibe er sat ind på Stena Line's ruter over Det Irske Havn, vil de øge kapaciteten med 80 procent på ruten mellem Belfast og Heysham. Konstruktionen af skibene går i gang om kort tid. Hvert af de to nye 147 meter lange skibe er designet til at maksimere fragtkapaciteten, og vil have en kapacitet på 2.800 lanemeter, hvilket er en stigning på 80 procent i forhold til den nuværende kapacitet. De nye skibe har plads til 12 passagerer og 26 besætningsmedlemmer. Stena Line blev det første færgerederi til at drive en færge på metanol, da Stena Germanica på ruten mellem Göteborg og Kiel blev ombygget i 2015. De nye "NewMax"-skibe kommer også til at kunne sejle på metanolbrændstof. Derfor arbejder Stena Line for at etablere en forsyningskæde for metanol og har sikret fremtidige mængder e-metanol for at kunne opfylde selskabets strategiske ambition om at skifte til vedvarende brændstoffer og reducere 30 procent af sine CO2-emissioner inden 2030. En anden prioritet ved konstruktionen af de nye skibe er fremtidssikring med henblik på elektrificering. Den indbyggede teknologi vil kunne udnytte både batteridrift og landstrøm, hvor det er tilgængeligt. - Denne investering viser vores engagement i bæredygtighed og vores strategi om at bevæge sig over til nye bæredygtige brændstoffer, siger Niclas Mårtensson, der er administrerende direktør for Stena Line og fortsætter: - NewMax-skibene vil også imødekomme den stigende efterspørgsel fra kunderne og tilføje betydelig kapacitet, så logistikoperatører kan udvide deres forretning i regionen. De særlige tidevandsforhold i Heysham, der ligger ud til Morecambe Bay i Lancashire i England, kan være udfordrende. Derfor vil hvert skib blive udstyret med en teknologi, der gør dem mere modstandsdygtige over for de fremherskende vejrforhold. De to nye hybrisfærger vil få tre bovpropeller, som vil give optimal manøvredygtighed og pålidelighed, og en specialdesignet motor-/propelkonfiguration vil yderligere forbedre anløb til kaj i ekstremt vejr. De to nye skibe, der vil blive bygget i Weihai i Kina af Stena RoRo, forventes at blive sat i drift på ruten i efteråret 2025 med udgangspunkt i Stena Lines havn i Belfast. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |