Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

FN's maritime organisation er på vej med nye guidelines

Fredag 23. september 2022 kl: 11:20
Share  


Af: Redaktionen

FN’s søfartsorganisation IMO på vej med nye guidelines for brug af alternative brændstoffer. Danske Rederier ser guidelines som et vigtigt skridt på vejen mod klimaneutralitet, da der er mange spørgsmål, der skal besvaret, når det gælder brug og håndtering af alternative brændstoffer - eller energibærere, hvis man foretrækker den betegnelse

Der vil forventeligt opstå mange spørgsmål, når rederierne fremover skal sejle på en række nye, alternative brændstoffer. Derfor udarbejder en underkomite i IMO en række guidelines, der skal hjælpe rederierne med at få svar på en række spørgsmål - eksempelvis, hvordan de nye brændstofferne skal håndteres, hvilke procedurer man skal følge, og hvad er vigtigt at være opmærksom på, når man bygger nye skibe?


- Rederierne har brug for klare regler, før de bygger de skibe, der skal sejle på de nye brændstoffer, og derfor er de nye guidelines er et vigtigt skridt på vejen mod vores mål om at sejle helt klimaneutralt i 2050, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.  


På det netop overståede møde i IMO  blev man færdige med guidelines for brug af LPG (Liqufied Petroleum Gas) som brændstof på skibene. Men i Danske Rederier har man blikket fast rettet mod færdiggørelsen af guidelines for brugen af brint og ammoniak som brændstoffer til skibene.


- Det er enormt vigtigt, at vi så hurtigt som muligt får helt klare regler for de nye brændstoffer. Udviklingen går så stærkt, at regler enten ikke eksisterer eller ganske enkelt ikke kan følge med teknologien. Reguleringen skal være med til at understøtte overgangen og sikre, at de, der går forrest, ikke risikerer unødvendige benspænd, siger Maria Skipper Schwenn.


Danske Rederier har en udover målsætningen om klimaneutral skibsfart i 2050 også en målsætning om, at mindst fem procent af den danske flåde skal kunne sejle på klima-neutralt brændstof i 2030.
 

På et netop overstået møde i underkomiteen CCC (Sub-Committee on Carriage of Cargoes and Containers) blev IMO færdig med en guideline for brug af LGP (Liquified Petroleum Gas) som brændstof på skibe. Reglerne skal nu godkendes af Marine Safety Committee (MSC) før de kan anvendes. Det forventes at ske på mødet i foråret 2023.

LPG opfattes som et overgangsbrændstof i lighed med LNG (Naturgas) og reglerne for brug af LPG er baseret på reglerne for LNG, som er en del af den såkaldte IGF Kode. The guidelines for brint og ammoniak vil også blive en del af IGF Koden)




Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Formodet pirat kendt skyldig - slipper for straf
- To britiske transportknudepunkter får ny togforbindelse
- Limfjordshavn kickstarter overtagelse af containerterminalen med strategisk partnerskab
- Ledelsen i rederi-koncern fik prisen som Årets Erhvervsprofil 2022
- Miljøkonsekvensrapport om havneudvidelse er sendt i offentlig høring
- Vindmøller til park ved Rügen kom med skib fra Bornholm
- Havn på toppen af Jylland er ledende partner i EU-projekt
- Dansk rederikoncern vinder rute-udbud mellem England og Frankrig
- Færgerederi vinder international miljøpris
- Færgehavn i Skåne har CO2-neutralitet i 2040 som mål
- Sveriges største containerhavn håndterer flere containere - og andet gods
- Fjordfærge blev lettet for flere tusinde liter dieselolie

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst