Transportministeren har underskrevet færgekontrakter
Torsdag 15. september 2022 kl: 05:00
Af: RedaktionenFærgeruterne Alslinjen og Samsølinjen blev onsdag endeligt tildelt Molslinjen for en ny 10-årig kontraktperiode, da transportminister Trine Bramsen (S) og Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen, underskrev kontrakterne på færgebetjeningen af de to ruter, som har været i udbud. . Underskrifterne betyder også, at de betingede kontrakter om byggeriet af to nye el-færger i Tyrkiet kan aktiveres
Molslinjen, som i forvejen sejler de to ruter, kom i udbudsrunden med de bedste bud. Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav skal besejles fra september 2024, mens Samsølinjens nye kontrakt løber fra januar 2025. Samsølinjen sejler mellem Kalundborg og Ballen.
- Med dagens underskrift er endnu to færgeruter på vej mod grøn drift. Færgerne er bindeleddet for mange borgere til og fra skole, job eller ferie. Nu bliver det snart med grøn energi, mindre støj og forurening til gavn for både passagerne og beboere ved havnene, sagde transportminister, Trine Bramsen.
Begge ruter skal fremover betjenes af el-færger, som ifølge Molslinjen vil sætte nye standarder for el-færger i Danmark.
- Nu er vores kontrakt med Transportministeriet bekræftet og endelig, og derfor aktiverer vi også straks kontrakterne om byggeriet af de nye elfærger hos Cemre Shipyard i Tyrkiet. Vi glæder os meget til at vise, hvad vi og værftet kan levere, siger administrerende direktør for Molslinjen, Carsten Jensen.
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Vognmandsorganisation roser nye regler
- Kvinde skal i fængsel for at have kørt lastbil uden kørekort
- - Flere situationer er uafklarede
- Nyt cirkulære lægger nye retningslinjer for vejafgifsbøder
- Det er en stor sejr
- DI roser forslag om ny ordning for international arbejdskraft
- Nordisk importør af varebiler får ny forhandler i Nordsjælland
- Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Tre-akslet kærre er bygget til maskintransport
- Containertransportør får ny administrerende direktør i Danmark
- Udbyder af tankkort lancerer ladekort til el-lastbiler
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



