Øresundshavn gør klar til el-lastbiler
Torsdag 1. september 2022 kl: 19:19
Af: RedaktionenHelsingborgs Havn har modtaget seks millioner svenske kroner i tilskud fra den svenske Energimyndigheten. Sammen med Öresundskraft skal Helsingborgs Hamn bruge støtten til at anlægge to ladestandere til el-lastbiler ved havnens Centralgate
Flere transportører, der henter og afleverer gods i Helsingborgs Hamn har ytret ønsker om, at der bliver etableret ladestandere, så de kan lade el-lastbiler op. Det er planen, at ladestationen skal være i drift i efteråret 2023.
Ladestationen vil blive placeret ved ind- og udkørslen til havneområdet, som er et naturligt knudepunkt i den daglige vejtrafik i Helsingborgs Hamn.
Ladestationen på havnen vil blive et godt supplement til Sveriges største offentlige ladestation for tung trafik, der blev indviet i sommer ved Ättekulla i Helsingborg og en god service for havnens kunder.
Havnen i Helsingborg trafikeres dagligt af omkring 800 lastbiler, og mange speditører og vognmænd accelererer deres grønne omstilling mod klimaneutral produktion, derfor skal infrastrukturen følge med.
Lastbiler har brug for høj effekt for at kunne lades op på 45 minutter til 4,5 timers kørsel. Ladestationen i Helsingborgs Hamn vil kunne lade to lastbiler op på samme tid med hver 350 kW ladeeffekt.
Mikael Andersson er administrerende direktør for GDL Sjöcontainer AB, som er en af de virksomheder, der har brug for ladestandere til tunge køretøjer i havnen i Helsingborg.
- For os hos GDL Sjöcontainer AB er miljø og bæredygtig transport øverst på dagsordenen. Når vi nu har startet denne overgang, er det vigtigt, at vi kan få mulighed for at lade på forskellige terminaler. Helsingborg Havn går forrest, og det er vigtigt både for os og regionen som helhed, siger Mikael Andersso og fortsætter:
- Alle os, der arbejder i transportsektoren, har et stort ansvar for at arbejde med mere bæredygtig transport og skifte til både flere tog og også flere lastbiler, der kører fossilfrit.
Formålet med støtten fra Energistyrelsen er at gøre det muligt elektrificere relativt korte regionale godstransporter, som udgør en stor del af godstransporten i landet. En betingelse for støtten er, at projekterne skal dele erfaringer, og at ladestanderne skal være i brug i mindst fem år efter byggeriet.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |