Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Medarbejder inspirerede til kreativ vandløsning på havnen i Hirtshals

Tirsdag 14. juni 2022 kl: 11:44
Af: Redaktionen

Medarbejder inspirerede til kreativ vandløsning på havnen i Hirtshals

Hvor der handles, der spildes. Sådan lyder et gammelt ordsprog. Men hos Hirtshals Havn har man formået at handle uden at spilde. Havnen på det nordvestlige hjørne af Vendsyssel har søsat projektet "Regnvand som en ressource", der kort sagt går ud på, at man har indkøbt tre store vandtanke på hver 1.000 liter, som er tilsluttet tagrenderne fra en af havnens bygninger for at opsamle regnvand. Inspirationen til projektet kommer fra en medarbejder ved Hirtshals Havn, som har lavet et lignende projekt i mindre skala til sit eget hjem

Det opsamlede regnvand benyttes af Hirtshals Havn's Teknisk Service, som til daglig gør brug af forskelligt materiel som for eksempel lastbiler, gummigeder, traktorer og fejemaskiner. Arbejdet med disse maskiner og det generelle vedligehold af havnen indebærer et stort vandforbrug til blandt andet rengøring - et vandforbrug, som altså nu i høj grad kommer fra regnvand i stedet for postevand hentet op fra undergrunden. Det nye tiltag medfører dermed en markant reducering af vandforbruget.


- Vi indledte projektet i slutningen af sommeren sidste år, efter vi længe havde snakket om, at særligt vores fejemaskine bruger rigtig meget vand. En af vores kollegaer har et anlæg til opsamling af regnvand derhjemme, så vi har egentlig bare lavet det samme anlæg i større skala. Projektet giver rigtig god mening, ganske enkelt fordi det er spild af ressourcer at bruge rent postevand til de ting, som vi bruger vandet til, siger Palle Boelt Andersen, der er driftsleder i Hirtshals Havn.


Eksempelvis bruger Teknisk Service i dag cirka 120 liter vand, hver gang fejemaskinen er i drift for at renholde havnens arealer. Det bliver gjort gennemsnitligt fire gange om ugen, hvilket svarer til et årligt vandforbrug på omkring 20.000 liter vand.


Uforudsete fordele
Selvom der på papiret er tale om en meget simpel løsning, så er der flere fordele forbundet med projektet end blot et nedsat vandforbrug.


- Vi iværksatte projektet, fordi vi kunne se, at det kunne reducere vores vandforbrug. Men det er også et plus, at der ikke er noget kalk i regnvandet. Postevandet i byen har et meget højt kalkniveau, så det sparer os for en del tid, at vi kan rengøre vores maskiner med regnvandet i stedet. Det havde vi ikke forudset, så det er bare en bonus, påpeger Palle Boelt Andersen.


Vil udvide projektet
Selvom projektet med at bruge regnvandet som en ressource er et ganske nyt projekt for Hirtshals Havn, har man allerede en ambition om at udvide projektet, så det er muligt at opbevare og udnytte endnu mere regnvand.


- Regnvandet er en rigtig god ressource for os, men det er samtidig også en ret ustabil ressource. Der skal meget til at fylde tankene op, og de fylder en del at have stående. Men så snart vi har pladsen til det, så vil vi gerne udvide til et anlæg på 5-6.000 liter, som er dobbelt så meget som nu. Vi kan ikke gemme vand fra vinteren, fordi der hurtigt kommer alger i vandet, så det giver god mening at udvide på sigt, siger Palle Boelt Andersen og tilføjer, at man også gerne vil have mere spuletryk på anlægget, da trykket ikke er lige så højt som fra de vandhaner, de normalt bruger.


På grund af variation i regnmængden over året vil det ikke være muligt at få dækket hele vandforbruget. Dog forventes det at kunne give en reduktion i havnens vandforbrug på op mod 20.000 liter vand om året. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst