TRANSPORTORGANISATION KOMMENTERER POLITISK AFTALE:
SVM-Regeringen varslede sidste år, at den fra 1. januar 2025 hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. Mandag præsenterede SVM-Regeringen så en aftale, hvor der bliver skruet op for støtten til omstilling af transportområdet i en mere bæredygtig retning - og justeret lidt på afgifterne. Transportorganisationen ITD kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene
ITD peger på, at det er positivt, at SVM-Regeringen har lyttet til branchens aktører, som i flere år har fortalt politikerne, at den mest fair klimaafgift placeres der, hvor det rent forurener - nemlig på brændstoffet. Samtidig sænker SVM-Regeringen den planlagte kilometerafgift i tre år, så en højere dieselafgift i denne periode ikke gør det dyrere at være vognmand. Vejafgiften, som indføres fra 2025, bliver nedsat med ca. 19 procent i årene fra 2025 til 2027, mens afgiften sænkes med ca. 12 procent i 2028.
- Jeg vil gerne kvittere for, at regeringen anerkender, at den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport kommer til at koste rigtig mange penge. Det får os ikke i mål, men det er et fornuftigt skridt i den videre proces, siger bestyrelsesformand i ITD, John A. Skovrup, der peger på, at det for ITD er vigtigt, at SVM-Regeringen har lyttet til bekymringen om, at en dieselafgift, oveni den allerede besluttede kilometerafgift, ifølge ITD og andre organisationer på transportområdet vil være urimelig.
- Da man på Christiansborg besluttede sig for at indføre kilometerafgiften, understregede vi, at hvis politikerne skulle indføre en afgift, så ville en dieselafgift skabe et stærkere grønt incitament end kilometerafgiften, siger John A. Skovrup.
ITD er til gengæld bekymret for den stigende mængde bureaukrati, hvor vognmændene skal håndtere støttepulje-ansøgninger til både indkøb af lastbiler, depotladning, afregning af den kilometerbaserede vejafgift og dieselafgiften.
ITD er bekymret for, at den stigende mængde bureaukrati øger tiden bag skrivebordet og mindsker tiden bag rattet i førerhuset.
- Jeg frygter, at mange af vores mindre medlemmer rent faktisk ikke får søgt penge i de grønne støttepuljer, fordi de bliver pålagt en markant administrativ byrde, der med garanti kommer til at følge med ansøgningsprocessen. Vi skal huske på, at jeg selv og mange af vores medlemmer tjener penge, når vi er på landevejen, ikke når vi sidder hjemme på kontoret, siger John A. Skovrup, der er vognmand i Bække i det sydlige Jylland.
SVM-Regeringens udspil indeholder også midler til flere vægt- og dimensionstiltag, hvilket ITD betegner som positivt. Organisationerne på vejtransportområdet har længe ønsket at få hævet totalvægten på syv-akslede vogntog, men hidtil uden resultat.
- Vi måtte desværre konstatere, at Færdselsstyrelsen ved seneste gennemgang af vægt- og dimensionsbekendtgørelsen ikke imødekom vores ønske om at hæve totalvægten på de syv-akslede vogntog. Nu håber vi så, at de ekstra midler kan anvendes til vægt- og dimensionstiltag, så vi kan få hævet totalvægten på de syv-akslede vogntog - for klimaets skyld, siger John A. Skovrup.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Lastbilimportør vil hjælpe vognmænd med at søge puljemidler
- Dagligvarerkoncern kører flere elektriske varebiler ind i hjemmeleveringen
- Dieselmanipulation udløser straffe til fire personer hos tysk bilkoncern
- Fredag 23. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Batteri-elektrisk lastbil med diesel generator levede op til forventningen
- Erhvervsministeren har lagt sine prioriteter for Danmarks EU-formandskabet frem
- 10 selskaber er udvalgt til at konkurrere om at fange og lagre CO2 for milliarder
- Solceller på taget kan levere energi og CO2-reduktioner andre steder
- Elektrisk lastbil fra Sverige rækker 600 kilometer og lader op på 40 minutter
- Ny 11-liters dieselmotor øger effektiviteten med bedre brændstoføkonomi og mindre vægt
- Kommunalt ejet selskab vinder restaffaldsbehandling i tre nye kommuner
- Energi-organisation får ladeoperatør i bestyrelsen
Skriv din kommentar:
Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
Mandag 15. april 2024 kl: 15:11
Af: RedaktionenSVM-Regeringen varslede sidste år, at den fra 1. januar 2025 hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. Mandag præsenterede SVM-Regeringen så en aftale, hvor der bliver skruet op for støtten til omstilling af transportområdet i en mere bæredygtig retning - og justeret lidt på afgifterne. Transportorganisationen ITD kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene
ITD peger på, at det er positivt, at SVM-Regeringen har lyttet til branchens aktører, som i flere år har fortalt politikerne, at den mest fair klimaafgift placeres der, hvor det rent forurener - nemlig på brændstoffet. Samtidig sænker SVM-Regeringen den planlagte kilometerafgift i tre år, så en højere dieselafgift i denne periode ikke gør det dyrere at være vognmand. Vejafgiften, som indføres fra 2025, bliver nedsat med ca. 19 procent i årene fra 2025 til 2027, mens afgiften sænkes med ca. 12 procent i 2028.
- Jeg vil gerne kvittere for, at regeringen anerkender, at den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport kommer til at koste rigtig mange penge. Det får os ikke i mål, men det er et fornuftigt skridt i den videre proces, siger bestyrelsesformand i ITD, John A. Skovrup, der peger på, at det for ITD er vigtigt, at SVM-Regeringen har lyttet til bekymringen om, at en dieselafgift, oveni den allerede besluttede kilometerafgift, ifølge ITD og andre organisationer på transportområdet vil være urimelig.
- Da man på Christiansborg besluttede sig for at indføre kilometerafgiften, understregede vi, at hvis politikerne skulle indføre en afgift, så ville en dieselafgift skabe et stærkere grønt incitament end kilometerafgiften, siger John A. Skovrup.
ITD er til gengæld bekymret for den stigende mængde bureaukrati, hvor vognmændene skal håndtere støttepulje-ansøgninger til både indkøb af lastbiler, depotladning, afregning af den kilometerbaserede vejafgift og dieselafgiften.
ITD er bekymret for, at den stigende mængde bureaukrati øger tiden bag skrivebordet og mindsker tiden bag rattet i førerhuset.
- Jeg frygter, at mange af vores mindre medlemmer rent faktisk ikke får søgt penge i de grønne støttepuljer, fordi de bliver pålagt en markant administrativ byrde, der med garanti kommer til at følge med ansøgningsprocessen. Vi skal huske på, at jeg selv og mange af vores medlemmer tjener penge, når vi er på landevejen, ikke når vi sidder hjemme på kontoret, siger John A. Skovrup, der er vognmand i Bække i det sydlige Jylland.
SVM-Regeringens udspil indeholder også midler til flere vægt- og dimensionstiltag, hvilket ITD betegner som positivt. Organisationerne på vejtransportområdet har længe ønsket at få hævet totalvægten på syv-akslede vogntog, men hidtil uden resultat.
- Vi måtte desværre konstatere, at Færdselsstyrelsen ved seneste gennemgang af vægt- og dimensionsbekendtgørelsen ikke imødekom vores ønske om at hæve totalvægten på de syv-akslede vogntog. Nu håber vi så, at de ekstra midler kan anvendes til vægt- og dimensionstiltag, så vi kan få hævet totalvægten på de syv-akslede vogntog - for klimaets skyld, siger John A. Skovrup.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Lastbilimportør vil hjælpe vognmænd med at søge puljemidler
- Dagligvarerkoncern kører flere elektriske varebiler ind i hjemmeleveringen
- Dieselmanipulation udløser straffe til fire personer hos tysk bilkoncern
- Fredag 23. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Batteri-elektrisk lastbil med diesel generator levede op til forventningen
- Erhvervsministeren har lagt sine prioriteter for Danmarks EU-formandskabet frem
- 10 selskaber er udvalgt til at konkurrere om at fange og lagre CO2 for milliarder
- Solceller på taget kan levere energi og CO2-reduktioner andre steder
- Elektrisk lastbil fra Sverige rækker 600 kilometer og lader op på 40 minutter
- Ny 11-liters dieselmotor øger effektiviteten med bedre brændstoføkonomi og mindre vægt
- Kommunalt ejet selskab vinder restaffaldsbehandling i tre nye kommuner
- Energi-organisation får ladeoperatør i bestyrelsen
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |