Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
RÅDGIVER OM MILJØBELASTNING VED KLAPNING I KØGE BUGT:

Miljøvurdering af Lynetteholm bygger på mere end et enkelt studie

Torsdag 5. maj 2022 kl: 10:43
Af: Redaktionen

Rådgivervirksomheden Rambøll afviser kritik af miljøkonsekvensrapporten (VVM) for etablering af Lynetteholm i Københavns Havn. Rambøll peger på, at rapporten - udover et amerikansk studie bygger på data fra en række danske infrastrukturprojekter samt flere tekniske baggrundsstudier af de lokale forhold i det sydlige Øresund

Rambøll står ved konklusionen i miljøkonsekvensrapporten for etablering af Lynetteholm - at klapningen i det sydlige Øresund ikke medfører en væsentlig påvirkning af vandområdernes tilstand eller hindrer målopfyldelse af vandets økologiske og kemiske tilstand.


Der har været rejst kritik af brugen af et amerikansk studie som baggrund for miljøkonsekvensrapporten.  I den forbindelse peger Rambøll på, at miljøkonsekvensrapporten bygger på mere end det enkelte studie, herunder data fra en række danske infrastrukturprojekter samt flere tekniske baggrundsstudier af de lokale forhold. Rambøll mener dermed fortsat, at det amerikanske studie sammenholdt med den øvrige data, der indgår i vurderingen, kan anvendes ved miljøvurderingen af etableringen af Lynetteholm.  


- Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen veletableret praksis for vurdering af næringsstoffrigørelse ved klapning i danske farvande. I vores vurdering indgår derfor et ældre amerikansk studie, som er et konkret videnskabeligt studie af frigivelse af næringsstoffer fra klapning, siger Stine Gro Jensen, der er projektdirektør og afdelingsleder for miljøvurdering i Rambøll. 


- Resultaterne har vi sammenholdt med data fra en række danske infrastrukturprojekter, blandt andet Storebæltsbroen og Femern Bælt-forbindelsen, hvor det fremgår, at frigivelsen af næringsstoffer er på samme niveau som i det amerikanske studie. I vores miljøvurdering indgår derudover også flere tekniske baggrundsstudier af de lokale forhold i det sydlige Øresund udført af andre førende specialister, herunder specifikke undersøgelser fra DHI, som blev udvalgt af By & Havn til at vurdere virkninger på miljøet ved sedimentspredning ved etablering af Lynetteholm. På den baggrund kan vi konkludere, at den samlede næringsstoffrigivelse fra klapningen i det sydlige Øresund ikke medfører væsentlige negative konsekvenser for havmiljøet, siger Stine Gro Jensen videre.


Miljøkonsekvensrapporten er blevet gennemgået af de danske myndigheder, som har godkendt den. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst