Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
ANALYSE FRA TRANSPORTMINISTERIET:

Nye jernbaneprojekter vil styrke banegods

Mandag 6. december 2021 kl: 09:44
Share  


Af: Redaktionen

Der er plads til flere godtog på de danske jernbaner. Det fremgår af en analyse, som Transportministeriet har lagt frem. I den forbindelse fremhæver Transportministeriet, at banegods har en markant afgiftsfordel i forhold til vejtransport. Det fremgår også, at banegods er konkurrencedygtigt i forhold til vejtransport på internationale transporter, men sjældent på nationale transporter internt i Danmark

Der er plads på det danske jernbanenet til flere godstog. Men der er ofte ikke et økonomisk incitament for at flytte mere gods fra lastbiler til skinner med de korte afstande, der er i Danmark. Det viser Transportministeriets analyse af jernbanegods. Analysen viser også, at der er ledig kapacitet på skinnerne til at køre langt flere godstog, uden det påvirker passagertrafikken, og at banegods betaler langt mindre i afgifter end vejgods.


- Der er i dag ledig kapacitet på de danske jernbaner til at fragte mere gods på skinner, og vi har givet banegods en markant afgiftsfordel i forhold til vejtransport. Med de kommende års investeringer i jernbanen og åbningen af Femern Bælt-forbindelsen vil der være stort potentiale i den grænsekrydsende godstransport, hvor for eksempel gods fra Sverige kan komme via Danmark og ned i Europa uden at belaste vejnettet. Jeg vil derfor opfordre banegodsbranchen til at udnytte den ledige kapacitet og de nye muligheder, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).


I analysen fremgår det eksempelvis, at mangel på efterspørgsel betød, at en godsoperatør måtte aflyse planlaget togtransporter til og fra Hirtshals i 2021. Godsoperatøren har dog søgt om plads på skinnerne igen for 2022.


Analysen af jernbanegods berører den tilgængelige kapacitet på jernbanen, klimaeffekten, jernbaneprojekter med betydning for banegods og økonomien for staten i form af investeringer og vedligehold samt for godsoperatørerne i form af afgifter.


Analysen viser, at der er ledig kapacitet på jernbanen, men også at banegods skal transporteres over større afstande, typisk mindst 300-400 kilometer, før det er en økonomisk fordel at fragte på skinner frem for lastbiler. Det skyldes, at banegods skal omlastes både for at komme fra producenten til godstoget og for at komme fra godstoget og videre. Udgiften til omlastningen udgør en stor del af de samlede transportomkostninger og derfor skal godset typisk fragtes en længere distance, før det kan betale sig. Banegods har til gengæld bedre afgiftsbetingelser sammenlignet med gods fragtet på vej, hvorfor der rent afgiftsmæssigt er økonomiske fordele ved at fragte gods på skinner.


Interesserede kan læse analysen her:









Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- ITD ser positive seniortiltag i ny reformpakke om arbejdskraft
- Skaks nye kran kan skydes ud i 14 led og en forlængerarm
- EU-Parlamentet opfordrer til en klar ansvarsfordeling
- Madleverandør er uenig med kommunal beslutning
- Genbrugsvirksomhed har overført en anhænger til Fyn
- Transportvirksomhed i Vendsyssel valgte tre-akslet bogietrækker
- Kød skal køres i køletrailere med elektriske køleanlæg
- Københavns Kommune skal ophæve kontrakten med madleverandør
- - Vi må have en realistisk målsætning for den grønne omstilling
- Bulgarsk mand idømt fængsel og udvisning for omfattende hæleri af cykler
- Hollandsk statsborger fik syv års fængsel
- Forslag om ændring af godskørselsloven deles i to

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst