Færgerederi bestiller emissionsfri færge til lastbiltransport
Mandag 8. november 2021 kl: 13:40
Af: Redaktionen
Rederiet Scandlines, som sejler mellem Danmark og Tyskland på ruterne Rødby-Puttgarten og Gedser-Rostock, har indgået kontrakt med det tyrkiske værft Cemre om at bygge en emissionsfri fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden. Færgen skal efter planen indsættes i 2024
Skibet får en kapacitet på 66 fragtenheder, hvilket forøger den aktuelle kapacitet med 23 procent.
Med en overfartstid på en time kan færgen sejle emissionsfri, men den vil også kunne sejle som hybridfærge, som det kendes fra Scandlines ruter mellem Danmark og Tyskland. Som hybridfærge er overfartstiden 45 minutter. Færgen kan dermed også indsættes som reservefærge, hvis en af de fire
dobbeltenderfærger, der i dag betjener ruten Rødby-Puttgarden, er på værft.
Ligesom det kendes fra færgerne på Gedser-Rostock, vil der kunne transporteres lastbiler på både øverste og nederste dæk. Det betyder, at Leje 3 i Rødby og Leje 1 i Puttgarden skal ombygges, så der også kan lastes lastbiler på øverste vogndæk. Samtidig etableres der et nyt område for lastbiler i terminalen i Puttgarden.
Med den nye færge kan Scandlines udskifte sine to ældste skibe - »Holger Danske« og »Kronprins Frederik«.
- Med den øgede kapacitet bliver vi i stand til at efterkomme det stigende behov fra fragtkunder. Alene i 2021 er antallet af fragtenheder steget med 12 procent, siger Scandlines’ administrerende direktør Carsten Nørland.
Med en emissionsfri færge tager Scandlines også et skridt videre mod en mere bæredygtig drift. Færgen vil i første omgang udelukkende lade i Rødby, hvor Scandlines i 2019 investerede i et 50 kV/25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Kablet forlænges nu til færgelejerne, hvor der installeres en transformer og ladestation. På sigt er det planen også at kunne lade i Puttgarden, når der er fundet en løsning om køb af grøn energi.
Skibets modulære opbygning gør det muligt senere at tilpasse skibet, så det også kan medtage personbiler. Scandlines opnår dermed maksimal fleksibilitet, hvad angår fremtidig teknologi og behov.
- Der har i Scandlines længe været fokus på hele bæredygtighedsområdet. Hybridsystemet var et kvantespring inden for grøn færgedrift. Scandlines har ikke alene verdens største flåde af hybridfærger, systemet kopieres også over hele verden og har været en gigantisk succes. Nu er vi parate til at tage næste store skridt og indsætte den første emissionsfrie færge. Næste generation er dermed klar til at tage over på Rødby-Puttgarden, siger bestyrelsesformand for Scandlines Vagn Sørensen.
Data for emissionsfri Scandlines fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:
dobbeltenderfærger, der i dag betjener ruten Rødby-Puttgarden, er på værft.
Ligesom det kendes fra færgerne på Gedser-Rostock, vil der kunne transporteres lastbiler på både øverste og nederste dæk. Det betyder, at Leje 3 i Rødby og Leje 1 i Puttgarden skal ombygges, så der også kan lastes lastbiler på øverste vogndæk. Samtidig etableres der et nyt område for lastbiler i terminalen i Puttgarden.
Med den nye færge kan Scandlines udskifte sine to ældste skibe - »Holger Danske« og »Kronprins Frederik«.
- Med den øgede kapacitet bliver vi i stand til at efterkomme det stigende behov fra fragtkunder. Alene i 2021 er antallet af fragtenheder steget med 12 procent, siger Scandlines’ administrerende direktør Carsten Nørland.
Med en emissionsfri færge tager Scandlines også et skridt videre mod en mere bæredygtig drift. Færgen vil i første omgang udelukkende lade i Rødby, hvor Scandlines i 2019 investerede i et 50 kV/25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Kablet forlænges nu til færgelejerne, hvor der installeres en transformer og ladestation. På sigt er det planen også at kunne lade i Puttgarden, når der er fundet en løsning om køb af grøn energi.
Skibets modulære opbygning gør det muligt senere at tilpasse skibet, så det også kan medtage personbiler. Scandlines opnår dermed maksimal fleksibilitet, hvad angår fremtidig teknologi og behov.
- Der har i Scandlines længe været fokus på hele bæredygtighedsområdet. Hybridsystemet var et kvantespring inden for grøn færgedrift. Scandlines har ikke alene verdens største flåde af hybridfærger, systemet kopieres også over hele verden og har været en gigantisk succes. Nu er vi parate til at tage næste store skridt og indsætte den første emissionsfrie færge. Næste generation er dermed klar til at tage over på Rødby-Puttgarden, siger bestyrelsesformand for Scandlines Vagn Sørensen.
Data for emissionsfri Scandlines fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:
- Længde: 147,4 meter
- Bredde: 25,4 meter
- Design dybgang: 5,30 meter
- Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
- Maksimalt antal passagerer: 140
- Servicefart: 18 knob
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- EU-formandskabet lukker foreløbig aftale om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester
- El-lastbil kører 1.000 kilometer dagligt - fem dage om ugen
- Lastbil og busser kan tanke flydende brændstof på nyt anlæg i Viborg
- Svensk-dansk postkoncern udsteder endnu en grøn obligation
- Ny slamsuger til udlejning er med fire luftaffjedrede aksler
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




