ARBEJDSGIVERORGANISATION PÅ TRANSPORTOMRÅDET:
Storbritannien mangler chauffører til tankbiler, så militæret er sat ind for at sikre, at der kommer benzin og diesel ud til landets tankstationer. Supermarkederne i Storbritannien mangler også forskellige varer på grund af den chaufførmangle, som har været der gennem de seneste år, men som er blevet kraftig forstærket af Storbritanniens farvel til EU. For med afskeden til EU-samarbejdet tog Storbritanninen også afsked med mange europæiske lastbilchauffører, som efter Brexit ikke længere kunne opnå opholdstilladelse i landet
Lars William Wesch, der er direktør i arbejdsgiverorganisationen ATL under DI, peger på, at Storbritannien ikke er det eneste land, der er ramt af chaufførmangel.
Han nævner eksempelvis, at The Economist i forrige uge skrev, at antallet af jobopslag er steget drastisk sammenlignet med februar 2020 - før coronakrisen satte ind.
- I Tyskland er antallet af jobopslag steget med 67 procent, i Spanien med 95 procent og i Italien med 105 procent. Vi kan med god ret konstatere, at vi er i en international chaufførkrise, lyder det fra Lars William Wesch.
Ifølge ATL mangler ni ud af ti transportvirksomheder i Danmark chauffører.
- Og vi kan ikke regne med, at vi kan hente lige så mange chauffører i udlandet, som vi har gjort tidligere. Vi skal altså blive endnu bedre til at hente medarbejdere til branchen - det gælder ikke mindst unge, medarbejdere i andre fag og kvinder. Og endnu flere skal simpelthen ind og tage en lærlingeuddannelse eller blive uddannet chauffør via AMU. Det er ikke kun en brancheopgave - det er en samfundsopgave, siger han.
- Når det er sagt, skal vi ikke opgive kampen om at tiltrække udenlandske chauffører. I ATL og DI oplever vi, at flere vognmænd søger råd om udenlandsk arbejdskraft på overenskomst, fordi det er nødvendigt at få flere hertil for at klare efterspørgslen. Den rådgivningsopgave er vi naturligvis klar til at løfte, understreger Lars Wesch.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
- Vi er i en international chaufførkrise
Tirsdag 12. oktober 2021 kl: 15:24
Af: RedaktionenStorbritannien mangler chauffører til tankbiler, så militæret er sat ind for at sikre, at der kommer benzin og diesel ud til landets tankstationer. Supermarkederne i Storbritannien mangler også forskellige varer på grund af den chaufførmangle, som har været der gennem de seneste år, men som er blevet kraftig forstærket af Storbritanniens farvel til EU. For med afskeden til EU-samarbejdet tog Storbritanninen også afsked med mange europæiske lastbilchauffører, som efter Brexit ikke længere kunne opnå opholdstilladelse i landet
Lars William Wesch, der er direktør i arbejdsgiverorganisationen ATL under DI, peger på, at Storbritannien ikke er det eneste land, der er ramt af chaufførmangel.
Han nævner eksempelvis, at The Economist i forrige uge skrev, at antallet af jobopslag er steget drastisk sammenlignet med februar 2020 - før coronakrisen satte ind.
- I Tyskland er antallet af jobopslag steget med 67 procent, i Spanien med 95 procent og i Italien med 105 procent. Vi kan med god ret konstatere, at vi er i en international chaufførkrise, lyder det fra Lars William Wesch.
Ifølge ATL mangler ni ud af ti transportvirksomheder i Danmark chauffører.
- Og vi kan ikke regne med, at vi kan hente lige så mange chauffører i udlandet, som vi har gjort tidligere. Vi skal altså blive endnu bedre til at hente medarbejdere til branchen - det gælder ikke mindst unge, medarbejdere i andre fag og kvinder. Og endnu flere skal simpelthen ind og tage en lærlingeuddannelse eller blive uddannet chauffør via AMU. Det er ikke kun en brancheopgave - det er en samfundsopgave, siger han.
- Når det er sagt, skal vi ikke opgive kampen om at tiltrække udenlandske chauffører. I ATL og DI oplever vi, at flere vognmænd søger råd om udenlandsk arbejdskraft på overenskomst, fordi det er nødvendigt at få flere hertil for at klare efterspørgslen. Den rådgivningsopgave er vi naturligvis klar til at løfte, understreger Lars Wesch.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |