Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Danske og udenlandske slæbebåde skal leve op til samme internationale regler

Torsdag 24. juni 2021 kl: 10:10
Af: Redaktionen

Siden 1980’erne har slæbebåde under dansk flag skullet leve op til en række nationale regler, som på flere områder har adskilt sig fra internationale regler. Nu harmoniseres de danske regler, så danske skal leve op til samme internationale regler

I Danmark har man siden 1980’erne haft en række nationale krav til slæbebåde, som vil sejle under dansk flag. Det har blandt andet betydet, at skibene skulle bygges med en anden indretning af kamrene og slæbespil ombord på skibet, og en reder har derfor ikke kunnet købe et standard seriebygget skib på et værft.


De nationale regler har betydet, at det har været betragteligt dyrere at bygge en slæbebåd, der skal sejle under dansk flag, end en slæbebåd, der skal sejle under eksempelvis hollandsk eller britisk flag, da de nævnte lande har anerkendt de internationale standarder.


De særlige danske krav er på vej til at blive sløjfet til fordel for de internationale regler. Det er direktør i J.A. Rederiet i Nyborg, Jens Alfastsen, glad for.


- Når vi skal betale flere millioner kroner mere for at få bygget et skib end vores konkurrenter i de omkringliggende lande, så er vi bagud på point, inden vi kommer i gang, siger Jens Alfastsen.


Også hos NH towage i Svendborg ser Niels Ove Henriksen frem til, at reglerne nu bliver harmoniseret.


- Der er mange opgaver for slæbebåde i dansk farvand i øjeblikket. Der er behov for slæbebåde ved Femern Bælt, Storstrømsbroen og udbygningen af flere havne for blot at nævne nogle. Her får vi nu en mere fair konkurrence med udenlandske rederier, når vi spiller efter samme regler, siger Niels Ove Henriksen, der ejer NH towage.


Danske Rederier har i flere år arbejdet for at få harmoniseret reglerne, og her er man også godt tilfredse med, at de sløjfes inden længe.


- Lige konkurrencevilkår for alle er en mærkesag for os i Danske Rederier. Derfor er jeg glad for, at vi i god dialog med Søfartsstyrelsen og erhvervets organisationer nu får ændret de danske regler, så der kan bygges skibe, der skal sejle under dansk flag, efter internationale standarder, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst