Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tankanlæg til skibsbrændstof får varmen fra et fjernere sted

Mandag 16. november 2020 kl: 10:43
Af: Redaktionen

Tankanlæg til skibsbrændstof får varmen fra et fjernere sted

En konvertering af varmeforsyningen til tank-anlægget ved Nordjyllandsværket vil hen over efteråret betyder, at CO-udledningen fra opvarmningen af anlæggets fire tanke bliver reduceret med 80-90 procent

Port of Aalborg, der ejer og driver kul- og olieterminalen ved Nordjyllandsværket, har sat gang i en ombygning af varmetilførslen til terminalens fire 55.000 kubikmeter store tanke. Ombygningen betyder, at tankene i løbet af de kommende måneder overgår fra at blive opvarmet via damp fra Nordjyllandsværkets Blok 3 til at blive tilsluttet Aalborgs fjernvarmenet.
 

Dermed bliver tankene uafhængige af varme fra Nordjyllandsværket, hvis sidste kulfyrede blok skal være udfaset i 2028.
 

- Med konverteringen af varmeforsyningen går vi fra at opvarme tankene med damp fra kul til at opvarme med fjernvarme fra Aalborg Forsynings fjernvarmenet. Det er endnu et vigtig skridt i fremtidssikringen af terminalen ved Nordjyllandsværket og medfører samtidig en markant reduktion af tankenes CO2-belastning på mellem 80 og 90 procent, siger administrerende direktør i Port of Aalborg, Claus Holstein, og fortsætter:


- Vi har jo længe vidst, at Nordjyllandsværket står foran en større transformation frem mod 2028, der blandt andet indebærer, at vi skal finde en anden måde at opvarme vores tankanlæg på. Det kunne for eksempel være via gas eller træflis. Men vi har set store fordele i fjernvarmen, selvom det ikke har været uden udfordringer, da det ikke er en løsning, man ser mange steder. Særligt når det kommer til bæredygtighed, er der store fordele, da en stor del af fjernvarmeforsyningen i Aalborg allerede i dag kommer fra spildvarme, mens Aalborg Forsyning har store ambitioner og planer for den videre grønne omstilling.
 

Han fortæller supplerende, at Port of Aalborg er i dialog med Aalborg Forsyning om, hvordan varmen kan tilføres på den mest optimale måde.
 

- Vi kommer til at etablere en relativt avanceret styring af varmesystemet med henblik på dels at drifte tankene energioptimalt og dels at tilrettelægge forbruget efter varmeforsyningens driftssituation. Tankanlæggene er yderst velisolerede og behøver derfor ikke konstant varmetilførsel, hvilket betyder, at vi eksempelvis kan slække for varmetilførslen i perioder, hvor der er varmeunderskud i fjernvarmenettet, og omvendt tage varme ind i de perioder, hvor der er overskud på varme i forsyningsnettet. På den måde kan tankene fungere lidt som en ”buffer” for Aalborg Forsyning.
 

En del af en større renovering
Ombygningen af varmetilførslen er samtidig sidste etape af en større renovering af de fire tanke, der, inden Port of Aalborg købte kul- og olieterminalen ved Nordjyllandsværket i 2015, havde været inaktive i 15 år.
 

- Da vi overtog området, var det med en klar ambition om at reetablere driften af tankanlæggene. Derfor satte vi gang vi et større renoveringsprojekt og en modernisering af tankene med fokus på blandt andet isolering, reduktion af elforbrug og optimering af motorstyring med videre, og i dag har vi lejeaftaler for alle fire tanke, hvilket er rigtig positivt, siger Claus Holstein.
 

Fra tidligere at være blevet brugt til opbevaring af brændselsolie til el-produktionen på værket henvender tankene sig i dag fortrinsvis til opbevaring af skibsbrændstof med lavt svovlindhold, som dermed lever op til de seneste miljøkrav i Østersøen. Netop i forhold til skibsbrændstof er det helt afgørende, at der er styr på varmeforsyningen, da brændstoffet skal opbevares ved en stabil temperatur, der varierer afhængigt af olietypen.
 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst