ENHEDSLISTENS TRANSPORTORDFØRER EFTER AFSTEMNING I EU-PARLAMENTET:
Efter flere års forhandlinger og stridigheder mellem øst- og vesteuropæiske lande har EU-parlamentet nu vedtaget den såkaldte vejpakke. Med disse ord glæder Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested sig over, at der nu er mulighed for at skabe mere ordnede forhold på de europæiske landeveje
- Vejpakken betyder først og fremmest, at det bliver slået fast, at der skal køres til danske lønninger på danske landeveje. På den måde supplerer vejpakken og den nye danske lov, som vi lige har vedtaget, hinanden på bedste vis. Nu gælder der overenskomstmæssige vilkår, når fremmede chauffører kører cabotage-kørsel på danske landeveje, siger Henning Hyllested.
Hen peger på, at Vejpakken samtidig betyder, at kontrollen med forholdene for chauffører bliver skærpet. Henning Hyllested fremhæver, at kontrollen er noget, som der er taget højde for i den nye danske lovgivning med forøgede bevillinger til politiets og Færdselsstyrelsens kontrolindsats.
- Effektiv kontrol er altafgørende for, om vejpakken får den betydning, som den på papiret har, siger han.
Han fremhæver også en række andre elementer i vejpakken som klare forbedringer:
I forbindelse med ovennævnte om postkasseselskaber fremfører Henning Hyllested, at en række danske vognmandsvirksomheder driver eller har drevet virksomhed via postkasseselskaber i udlandet.
- Vejpakken bidrager til at konkurrencen mellem vognmændene bliver mere fair. De vognmænd, som aflønner og behandler deres chauffører ordentligt, bliver nu ikke længere udsat for unfair konkurrence fra billige østchauffører eller chauffører fra tredjelande, som de filippinere vi så i slumlejren i Padborg for godt 2 år siden, siger Henning Hyllested.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand i Nordsjælland har fået ny tre-akslet forvogn med wirehejs
- Uddannelsescenter får støtte til både lagerautomat og droner
- AMU-center får støtte til at sende fire hold ud i verden
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Røde postkasser bliver solgt - og penere går til Danmarks Indsamling
- Færdselsstyrelsen har udsendt to nye bekendtgørelser
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet
- Bestanden af elektriske lastbiler er vokset med knap 55 procent på et år
- To mærker er kørt frem - de øvrige tilbage
- Bestanden af tunge lastbiler er vokset med 339
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Tre-akslet påhængsvogn blev overført til Kalundborg
Skriv din kommentar:
- Der skal køres til danske lønninger på danske landeveje.
Torsdag 9. juli 2020 kl: 12:54
Af: RedaktionenEfter flere års forhandlinger og stridigheder mellem øst- og vesteuropæiske lande har EU-parlamentet nu vedtaget den såkaldte vejpakke. Med disse ord glæder Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested sig over, at der nu er mulighed for at skabe mere ordnede forhold på de europæiske landeveje
- Vejpakken betyder først og fremmest, at det bliver slået fast, at der skal køres til danske lønninger på danske landeveje. På den måde supplerer vejpakken og den nye danske lov, som vi lige har vedtaget, hinanden på bedste vis. Nu gælder der overenskomstmæssige vilkår, når fremmede chauffører kører cabotage-kørsel på danske landeveje, siger Henning Hyllested.
Hen peger på, at Vejpakken samtidig betyder, at kontrollen med forholdene for chauffører bliver skærpet. Henning Hyllested fremhæver, at kontrollen er noget, som der er taget højde for i den nye danske lovgivning med forøgede bevillinger til politiets og Færdselsstyrelsens kontrolindsats.
- Effektiv kontrol er altafgørende for, om vejpakken får den betydning, som den på papiret har, siger han.
Han fremhæver også en række andre elementer i vejpakken som klare forbedringer:
- Opgør med postkasseselskaber
- Lastbilen skal returnere hver 8. uge til virksomhedens adresse
- Ugehvilet, som skal holdes uden for førerhuset, skal betales af virksomheden
- Chaufførerne får mulighed for at vende hjem hver 4. uge
- Der bliver indført en karensperiode på 4 dage, før en lastbil må vende tilbage for at køre cabotage
I forbindelse med ovennævnte om postkasseselskaber fremfører Henning Hyllested, at en række danske vognmandsvirksomheder driver eller har drevet virksomhed via postkasseselskaber i udlandet.
- Vejpakken bidrager til at konkurrencen mellem vognmændene bliver mere fair. De vognmænd, som aflønner og behandler deres chauffører ordentligt, bliver nu ikke længere udsat for unfair konkurrence fra billige østchauffører eller chauffører fra tredjelande, som de filippinere vi så i slumlejren i Padborg for godt 2 år siden, siger Henning Hyllested.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Vognmand i Nordsjælland har fået ny tre-akslet forvogn med wirehejs
- Uddannelsescenter får støtte til både lagerautomat og droner
- AMU-center får støtte til at sende fire hold ud i verden
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Røde postkasser bliver solgt - og penere går til Danmarks Indsamling
- Færdselsstyrelsen har udsendt to nye bekendtgørelser
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet
- Bestanden af elektriske lastbiler er vokset med knap 55 procent på et år
- To mærker er kørt frem - de øvrige tilbage
- Bestanden af tunge lastbiler er vokset med 339
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Tre-akslet påhængsvogn blev overført til Kalundborg
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




