Lufthavn kom ud af 2024 med et underskud 82,3 millioner kroner
Tirsdag 1. juli 2025 kl: 12:44
Af: Jesper ChristensenAarhus Airport præsterer fremgang i sit driftsresultat for 2024 som følge af øget indtjening og effektiviseringer. Hvor resultatet af den primære drift i 2023 var på minus 66.977.000 kroner, var resultatet af den primære drift sidste år på 66.679.000 kroner. I forbindelse med, at lufthavnen på Djursland har fremlagt sin årsrapport for 2024, peger ledelse på, at den sorte tal på bundlinjen i 2027. For at kunne fortsætte mod det mål, skal selskabet have restruktureret sit kapitalgrundlag og have tilført ny likviditet
Aarhus Airport A/S's samlede resultat for 2024 blev et underskud på 82.321.000 kroner mod 83.184.000 kroner i 2023. Ledelsen betegner resultat som i overensstemmelse med forventningerne som udtrykt ved seneste regnskabsaflæggelse, hvor der blev forudset et underskud på mellem 80 og 90 millioner kroner.
Resultatet afspejler de fortsatte investeringer i lufthavnens forandringsproces, hvor Aarhus Airport siden 2019 har gennemført en transformation til en lufthavn af international standard med blandt andet ny terminal, lufthavnshotel og skylounge. Totalmoderniseringen på op mod 240 millioner kroner skal skabe forudsætninger for at tiltrække nye ruter og flyselskaber til det østjyske - med en ambition om at tredoble passagertallet i 2029.
I forbindelse med offentliggørelsen af årsrapporten peger ledelsen af Aarhus Airport på, at antallet af rejsende i 2024 dykkede uventet i takt med, at den globale mangel på flykapacitet tvang flyselskaberne til at skære ned på antallet af flysæder i salg. Dermed havde Aarhus Airport svært ved at imødekomme den store efterspørgsel fra jyske rejsende, men til gengæld var flyene propfyldte. Samtidig brugte de rejsende flere penge i lufthavnen, hvilket reflekteres i årets driftsresultat, der er bedre end forventet.
Selskabet realiserede således et driftsresultat før finansielle omkostninger og afskrivninger for 2024 på minus 42.88.000 kroner mod minus 50.554.000 kroner i 2023. Lufthavnen havde tidligere forventet et underskud i størrelsesordenen 50 – 55 millioner kroner.
- Up-frontinvesteringen har gearet lufthavnen til at tjene penge inden for forretningsområder som hotel, shopping, restauration og parkering. Det er betydelige indtægtskilder, som på sigt skal bidrage positivt til lufthavnens samlede økonomi. Vi er meget tilfredse med allerede at se en økonomisk effekt af de attraktive faciliteter, som vi tilbyder passagerne, siger Lars Dige Knudsen, der er bestyrelsesformand for Aarhus Airport og fortsætter:
- Vi har kalkuleret med røde tal i en årrække, men i modsætning til så meget andet infrastruktur har Aarhus Airport udsigt til at give overskud. Med afsæt i vores store investeringer og i takt med at passagertallet vokser, forventer vi allerede sorte tal på bundlinjen fra 2027. Aarhus Airport’s vækststrategi er ambitiøs, og vi arbejder benhårdt på at udvide rutenetværket og løfte passagertallet til halvanden million rejsende inden for de næste tre år. De tætte dialoger med flyselskaberne vidner om, at de køber ind på, at Aarhus Airport ligger i Danmarks næststørste økonomiske vækstområde og tilbyder det største passagergrundlag i hele Vestdanmark, siger han videre.
Aarhus Airport har eksempelvis startet et nyt samarbejde med flyselskabet, Pegasus Airlines, der har åbnet en ny rute til Antalya i Tyrkiet med forbindelser videre til en række tyrkiske og mellemøstlige lufthavne. Flere aftaler er ifølge Aarhus Airport i støbeskeen, og lufthavnen forventer en passagervækst i 2025 på fem procent i forhold til 2024, så antallet af rejsende lander i nærheden af 536.300. Forventningen er stadig et negativt driftsresultat før finansielle omkostninger og afskrivninger på mellem 35 millioner til 40 millioner kroner og et underskud før skat på 60 millioner til 65 millioner kroner. I 2026 ventes underskuddet på EBITDA-niveau reduceret til mellem 15 og 20 millioner kroner.
Aarhus Airport peger endvidere på, at selskabet arbejder på en restrukturering af sit kapitalgrundlag, og lufthavnen er i en fremskreden såkaldt due diligenceproces med den internationale investor Fairchild Denmark, som har tilkendegivet, at de planlægger at investere i lufthavnen - herunder i infrastruktur til at supportere kommerciel luftfart og andre forretningsområder som fragt og logistik.
Aarhus Airport forventer en afklaring på denne dialog i nær fremtid, hvilket også er en nødvendighed for at sikre lufthavnens fortsatte drift. Lufthavnens egenkapital udgjorde 57,5 millioner kroner ved udgangen af 2024.
I Aarhus Airport's årsrapport for 2024 skriver selskabets revisor - Beierholm - blandt andet om selskabets økonomiske situation:
"Væsentlig usikkerhed vedrørende fortsat drift
Uden at modificere vores konklusion gør vi opmærksom på oplysningerne i note 1, hvori ledelsen redegør for væsentlig usikkerhed om selskabets evne til at fortsætte driften. Selskabet skal have restruktureret sit kapitalgrundlag, herunder tilført ny likviditet. Selskabet har ført drøftelser med en ekstern investor om tilførsel af ny kapital. I forbindelse hermed har de nuværende aktionærer meddelt, at de også vil medvirke til ændring af kapitalstrukturen. Ledelsen forventer, at der vil blive indgået aftale med en ekstern investor, og at selskabet
dermed bliver tilført ny kapital, samt at årsregnskabet derfor aflægges under forudsætingen om selskabets fortsatte drift. Vi er enige med ledelsen i beskrivelsen af usikkerhederne og valget af regnskabsprincip".
Interesserede kan se årsrapporten for Aarhus Airport 2024 her:

.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Fjernbus på vej fra København til Wien forulykkede nord for Berlin
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Ekspertudvalg klar med anbefalingerne til fremtidens lokale kollektive transport
- Busselskab får beslaglagt bus udleveret
- Ladeinfrastruktur til Østbanen på Sjælland får 83 millioner i tilskud
- Tirsdag blev det gratis at køre med bybusserne i Fredericia
- Lufthavn kom ud af 2024 med et underskud 82,3 millioner kroner
- Lufthavn på Djursland har oplevet fremgang i årets første seks måneder
- Politi på Sjælland har tjekket 137 studenterlastbiler i år
- Busoperatør vil samarbejde med lokal busvognmand
- Alle busser i Middelfart kommune bliver el-busser
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |