Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Baneanlægget i Aarhus blive digitalt

Torsdag 2. oktober 2025 kl: 10:12
Af: Redaktionen

Baneanlægget i Aarhus blive digitalt

I uge 41 begynder Banedanmark arbejdet med at skifte de gamle signaler langs banen ind og ud af Aarhus med nye og digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere og give færre forsinkelser og kortere rejsetider

I stedet for fysiske signaler langs sporet, bruger det digitale signalsystem trådløs og digital kommunikation til at fortælle toget, hvordan og hvor hurtigt det skal køre, og hvornår det skal stoppe. 


Det digitale signalsystem er næsten usynligt, men det spiller en lige så stor rolle som de gamle og betyder, at togrejsen bliver mere stabil og at togtrafikken vil glide lettere ind og ud af banegården.


- Med det digitale signalsystem kan vi køre togene tættere på hinanden på samme spor, og vi kan køre flere tog ind til stationen lidt hurtigere. Vi vinder på tid, da der vil være et langt bedre flow for trafikafviklingen, siger Jan Hertzberg, der er projektleder i Banedanmark og står for indarbejdelsen af det nye signalsystem på Aarhus Hovedbanegård.


- Aarhus Hovedbanegård er, hvad vi kalder en sæk-station. Hver gang et tog skal ind eller ud, er det via den samme vej. Det giver nogle udfordringer, fordi hver gang et tog kommer ind på stationen, skal et andet tog ud. Men den udfordring løser omlægning af sporene og implementeringen af det digitale signalsystem os med, siger han videre.


Han forklarer, at togene ved hjælp af komponenter i sporene kan tale direkte med trafiktårnet, hvor trafikledere holder øje med togtrafikken i realtid. En af komponenterne er en gul boks, som spiller en stor rolle i det digitale signalsystem.


- Når toget kører over en gul boks, en balise, i sporet, registrerer boksen, at toget er hér lige nu, og det registreres i toget, som sender den information videre til trafikstyringen. Det gør det muligt at følge toget mere præcist ude i virkeligheden, siger Jan Hertzberg. 


Det er giver et teknologiske overblik, hvor trafiklederne på en skærm følger, om toget er på rette spor på rette tidspunkt. På den måde kan de køre togene tættere på hinanden end i dag, da det digitale signalsystem udregner den sikre afstand til toget foran mere præcist og dynamisk. 


Signalsystemet bliver synligt
Fra uge 41 går arbejdet med indarbejde og montere af det nye signalsystem i gang på Aarhus Hovedbanegård på den ene halvdel af banegården, hvor arbejdet med fornyelse af spor og forbedret sporlayout er gang. 


Det mest iøjnefaldende er, at de fysiske signaler - de røde stopsignaler, der står langs sporene, snart bliver fjernet. De hører til det gamle relæbaserede system. Der bliver i stedet sat passive og aktive komponenter som baliser og akseltællere i sporene, og Banedanmarks entreprenør graver kabelrender og installerer kabler til det nye signalsystem. 


Dermed er de gamle signaler, som har givet signal til tog langs sporene snart fortid. Det vil betyde færre forsinkelser, da det de gamle signaler var nedslidte og årsag til mange fejl. I stedet vil togene inden længe køre på det nye digitale signalsystem, som er et vigtigt fundament for fremtidens togdrift.


Om det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård:
  • Det digitale signalsystem består af mange komponenter. En af dem er en såkaldt balise - en gul boks, der ligger i sporet og hjælper trafiklederne med at følge, om det rette tog er på rette spor på rette tid. En balise har intet netværk og bruger ikke strøm, men har en chip, som læses af togets onboard-computer. Når toget nærmer sig balisen, aktiverer toget balisen og sender togets position til trafiklederne
  • Akseltællere er aktive komponenter. De er forbundet med strøm via kabel og registrerer, om sporet er frit eller optaget, og de sender data herfra tilbage til signalsystemet. Det er mere præcist end det gamle signalsystem, hvor man kun kan se, om et tog har passeret et bestemt signal
  • Efter planen afvikles togtrafikken med det nye, digitale signalsystem i starten af det nye år. Herefter går sporombygning af anden halvdel af stationen i gang, og så kan de passive og aktive komponenter derefter blive monteret på den anden halvdel af stationen, så banegården i 2027 er fuldt udstyret med det nye, digitale signalsystem



Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Baneanlægget i Aarhus blive digitalt
- Sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning går i gang
- Nye togvogne er godkendt og må køre over grænsen
- Sporarbejde mellem Fredericia og Padborg bliver afsluttet i løbet af efteråret
- Bus påkørte jernbanebom
- Det første IC5-tog er ankommet til Danmark
- Politisk flertal giver penge til øget sikkerhed ved perronovergange
- Banedanmark inviterer til broklap-montering
- Skærver og fast biobrændsel opvejede fald i import af fossile brændsler
- Energihavn i Malmö får nyt jernbanespor og øger intermodaliteten
- DSB melder om god fremdrift i investeringer
- Sveriges største havn noterer fremgang inden for containergods

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst