VOGNMANDSORGANISATION OM VEJAFGIFT PÅ VIRKELIGHEDENS VEJE:
Op til tirsdagens samråd i Folketingets Transportudvalg, hvor transportminister Thomas Danielsen (V) skal forholde sig til de problemer udrulningen af den kilometerbaserede og CO2-afhængige vejafgift første januar i år har påført vognmandsbranchen og følgeerhverv, taler vognmandsorganisationen DTL med store ord til transportministeren og den øvrige SVM-Regering
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fyrværkeri blev sendt som pakke
- - Det er både respektløst og uansvarligt
- Samråd om vejafgift er på Folketingets tv
- Et halvt ton nikotinposer var skjult i 16.000 dåser
- Vognmand i Holte havde sin nye bil på udstilling
- En af transportbranchens vigtigste kampe er et opgør med administrativt bøvl og urimelige afgifter
- Renovationsselskab fik Transportens Lærepladspris 2025
- Arbejdsgiverformand fortsætter
- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Varebiluddannelse kører ind hos kursusudbyder i Esbjerg
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Britiske operatører kårer atter DAF til årets flådelastbil
Skriv din kommentar:
- Det er både respektløst og uansvarligt
Mandag 15. september 2025 kl: 12:00
Af: RedaktionenOp til tirsdagens samråd i Folketingets Transportudvalg, hvor transportminister Thomas Danielsen (V) skal forholde sig til de problemer udrulningen af den kilometerbaserede og CO2-afhængige vejafgift første januar i år har påført vognmandsbranchen og følgeerhverv, taler vognmandsorganisationen DTL med store ord til transportministeren og den øvrige SVM-Regering
- Transportministeren må lette sig fra sædet og få hænderne fri og begynde at erkende, at vejafgiftens indførelse er en skandale, der lader danske vognmænd tilbage på perronen, mens udenlandske vognmænd kan tøffe udenom det bødecirkus, der hersker i øjeblikket, siger DTL's administrerende direktør, Erik Østergaard, der peger på, at den kilometerbaserede og CO2-afhængige vejafgift har udløst en række problemer for vognmandsbranchen og følgeerhverv i form af økonomiske byrder, bødekaos, tekniske fejl og en generel utilregnelig administration af kilometerafgiften.
DTL opfordrer mandag før samrådet indtrængende transportministeren til at lytte godt efter under tirsdagens samråd med oppositionen og derefter tage skridt til at få styr på vejafgiften, som med DTL's formuligering er ved at udvikle sig til en fortælling om en politisk beslutning, der blev søsat for tidligt, administreret for dårligt og sanktioneret for hårdt og uligt.
DTL peger på, at afgiften er blevet rullet ud uden en tilstrækkelig testperiode og uden tilstrækkeligt udstyr. Blandt de konkrete problemer nævnes app's, der kun virker på iPhone, bokse der skal have "et dask for at vågne", og fotoudstyr hvor uret går galt.
- Alt viser, at regeringen har tvunget et skrivebordseksperiment ned over en hel branche uden at være klar. Det er både respektløst og uansvarligt, siger Erik Østergaard, der bemærker, at den borgerlige opposition - i form af partierne Liberal Alliance, Konservative, Danmarks demokraterne og Dansk Folkeparti - har sat en afskaffelse af vejafgiften på deres ønskeseddel, hvis de får flertal efter næste folketingsvalg. Ønsket er et blandt 50 forslag til forandringer, som partierne fornyligt lagde frem.
Erik Østergaard og DTL kan ikke se andre udveje, medmindre transportministeren og myndighederne begynder at tage situationen alvorligt.
- Det giver ingen mening at blive ved med at påstå, at det er et fåtal, der rammes af fejl og urimelige bøder. For hver eneste vognmand, der rammes, er det en voldsom belastning, som de skal bruge dyrebar tid på at rede ud. Man kan ikke blot gnide sig i hænderne over de mange rare afgiftskroner. Bødesystemet skal også fungere, siger Erik Østergaard, der peger på, at en række ting skal være på plads hurtigst muligt, hvis vejafgiften skal køre videre.
- Flere og hurtigere advarsler, hvis boksene ikke virker
- En vejkontrol udført af politiet eller Færdselsstyrelsen, så især udenlandske lastbiler, der snyder med vejafgiften, stoppes og tilbageholdes i Danmark
- Nedbringelse af bødetrykket i både antal og størrelse for dem, der ikke bevidst snyder
- Tilpas bøderne og karakteren af forseelsen - for eksempel ved tekniske og menneskelige fejl, hvor afgiften er betalt korrekt før og efter hændelsen
- Mulighed for at efterbetale en skyldig afgift for at lukke huller i en ellers normal adfærd
- Det er simpelthen uværdigt af politikerne at kriminalisere erhvervet over én kam, som det sker i øjeblikket. Og bedre bliver det ikke af, at regeringen selv har erkendt, at man ikke kan inddrive bøder fra udenlandske vognmænd. Trods alle advarsler fra blandt andet DTL, har man med transportministeren i spidsen etableret en papirtiger til inddrivelse af bøder fra udenlandske biler der alene på første halvår er oppe i mere end 100 millioner kroner. Alle kan se, at det ikke kommer til virke, siger Erik Østergaard.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fyrværkeri blev sendt som pakke
- - Det er både respektløst og uansvarligt
- Samråd om vejafgift er på Folketingets tv
- Et halvt ton nikotinposer var skjult i 16.000 dåser
- Vognmand i Holte havde sin nye bil på udstilling
- En af transportbranchens vigtigste kampe er et opgør med administrativt bøvl og urimelige afgifter
- Renovationsselskab fik Transportens Lærepladspris 2025
- Arbejdsgiverformand fortsætter
- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Varebiluddannelse kører ind hos kursusudbyder i Esbjerg
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Britiske operatører kårer atter DAF til årets flådelastbil
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |