SVENSK OG DANSK VOGNMANDSORGANISATION KOMMENTERER SVENSK UDSPIL:
Den svenske regering har besluttet at udpege en særlig undersøger, der skal komme med et forslag til et grundlag for en strategisk svensk-dansk undersøgelse af transport over Øresund. Den danske vognmandsorganisation DTL ser sammen med sin svenske søsterorganisation Sveriges Åkeriföretag positivt på et større samspil på transportområdet mellem Sverige og Danmark
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Aktiviteten i danske havne steg kun svagt i 2024
- Færre krydstogtskibe havde flere passagerer med
- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge
- Færgepassagererne til og fra Bornholm bliver stadig mere tilfredse - andre færgeruter når knap så højt
- Rederi har sunget sin Kattegat-sang for sidste gang
- 430 meter kaj i Aarhus bliver gjort færdig
- Maritim sikkerhed skal være en global prioritet
- As Maritime Security Threats Grow More Complex, Enhanced Coordination, Stronger Maritime Governance are Essential
- Svensk kapitalfond vil sælge rederi-koncern
Skriv din kommentar:
- Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
Torsdag 5. juni 2025 kl: 11:45
Af: RedaktionenDen svenske regering har besluttet at udpege en særlig undersøger, der skal komme med et forslag til et grundlag for en strategisk svensk-dansk undersøgelse af transport over Øresund. Den danske vognmandsorganisation DTL ser sammen med sin svenske søsterorganisation Sveriges Åkeriföretag positivt på et større samspil på transportområdet mellem Sverige og Danmark
Hos DTL fremhæver man, at det er den svenske regeringsambition at opnå enighed om behovet for kapacitet og beredskab til transport over Øresund fra 2050, og et fælles syn på retningen for, hvordan transportsystemet i Øresundsregionen skal fungere.
Adm. direktør for DTL- Danske Vognmænd Erik Østergaard og VD for Sveriges Åkeriföretag Oscar Hyleen tager godt imod det svenske initiativ.
- Vi er godt opmærksomme på, at den primære årsag til undersøgelsen er beredskabsmæssige og sikkerhedspolitiske hensyn, men det skader aldrig at få set på, hvordan samspillet i transporten over den vigtigste grænse mellem de to lande kan forbedres. Det trænger til en overhaling, udtaler de to direktører.
Infrastruktur- og boligminister Andreas Carlson (Kristdemokraterna) har i forbindelse med initiativet udtalt, at et udviklet samarbejde mellem Danmark og Sverige på transportsiden styrker både Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed. Han fremhæver videre, at en bred enighed mellem Sverige og Danmark er central for den fortsatte planlægning af transportinfrastrukturen i Øresundsregionen.
Samspil om vægt og dimensioner er ikke i mål endnu
Det får de to vognmandsdirektører til at pege på en meget væsentlig faktor i såvel freds- som krisetider.
- Vi har begge gennem det fælles nordiske samarbejde i Nordic Logistics Association (NLA) arbejdet intenst for at bevare mulighederne for at køre med ekstra vægte og dimensioner på tværs af grænserne i de nordiske lande. Men på visse punkter, når vi taler de lange vogntog og specialtransporterne, er vi ikke nået i mål endnu, når det gælder samspillet mellem Sverige og Danmark. Vi vil derfor sammen bidrage til, at de problemstillinger bliver inddraget i de kommende undersøgelser, siger Erik Østergaard og Oscar Hyleen samstemmende.
De fremhæver også vigtigheden af at vurdere behovet for en fast HH-forbindelse i den nordlige del af Øresundsregionen for blandt andet at lette trafikken mellem Helsingborg og Malmö.
Den svenske undersøger vil også fremlægge eventuelle forslag til forberedende aktiviteter, der skal gå forud for den strategiske undersøgelse. Opgaven vil blive udført i dialog med de relevante statslige myndigheder, regioner og kommuner i både Danmark og Sverige.
Efterforskerens forslag skal give både Danmarks og Sveriges regeringer grundlag for at tage stilling til et eventuelt fortsat samarbejde om kapacitet til transport over Øresund.
Undersøgeren vil rapportere sine konklusioner senest fredag 28. november 2025.
Interesserede kan læse mere om det svenske initiativ her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Aktiviteten i danske havne steg kun svagt i 2024
- Færre krydstogtskibe havde flere passagerer med
- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge
- Færgepassagererne til og fra Bornholm bliver stadig mere tilfredse - andre færgeruter når knap så højt
- Rederi har sunget sin Kattegat-sang for sidste gang
- 430 meter kaj i Aarhus bliver gjort færdig
- Maritim sikkerhed skal være en global prioritet
- As Maritime Security Threats Grow More Complex, Enhanced Coordination, Stronger Maritime Governance are Essential
- Svensk kapitalfond vil sælge rederi-koncern
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |